[1] اخواناقدم، ندا (1391). «ستایش زندگی بهعنوان باور زردشتیان نقشیافته بر ظروف فلزی ساسانی»، کیمیای هنر، س اول، ش 2، ص 15ـ30.
[2] ارشاد، محمدرضا (1386)، گسترة اسطوره، تهران: هرمس.
[3] آورزمانی، فریدون (1390). «منظر آسمانی (نگاهی به رازهای ماه در ایران باستان)»، مجلۀ منظر، ش 14، ص6ـ9.
[4] باکاک، رابرت (1386). صورتبندیهای فرهنگی جامعۀ مدرن، ترجمۀ مهران مهاجر، تهران: آگه.
[5] بهار، مهرداد (1377). از اسطوره تا تاریخ، به ویراستاری ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: چشمه.
[6] پوپ، آرتور؛ اکرمن، فیلیس (1387). سیری در هنر ایران (از دوران پیش از تاریخ تا امروز)، تهران: علمی و فرهنگی.
[7] تفصلی، احمد (1383). تاریخ ادبیات پیش از اسلام، به کوشش ژاله آموزگار، تهران: سخن.
[8] توحیدی، فائق (1379). فن و هنر سفالگری، تهران: سمت.
[9] جوادی، شهره (1385). «سنگنگارۀ خسرو پرویز در طاق بستان»، مجلۀ باغ نظر، ش 6، ص 49ـ61.
[10] حرم پناهی، ریحانه (1381). «ایزدبانوان، اهوراییانی ماندگار»، کتاب ماه هنر، صص 122ـ127.
[11] حیدری، نادر (1383). «بررسی تطبیقی حجاریهای دورۀ هخامنشی با حجاریهای دورۀ ساسانی در کرمانشاه»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
[12] داندامایف، م.آ (1352). ایران در دورۀ نخستین پادشان هخامنشی، ترجمۀ روحی ارباب، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
[13] دریایی، تورج (1387). «زنان در دورۀ هخامنشی»، مجلۀ باستانشناسی و تاریخ، س 22 و 21، ش اول و دوم، ص 50ـ59.
[14] دورانت، ویل (1365)، تاریخ تمدن (یونان باستان)، ترجمۀ امیرحسین آریانپور، فتحالله مجتبائی و هوشنگ پیرنظر، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
[15] دولوز، ژیل (1389). افلاطون و وانموده، نمونههایی از نقد پسامدرن سرگشتگی نشانهها، ترجمۀ مانی حقیقی، تهران: مرکز، چ 6.
[16] رسولی، آرزو (1391). «آناهیتا در پارس (تحول مفاهیم، مناسک و سازمان دینی در عصر ساسانی)»، رسالۀ دکتری رشتۀ تاریخ، دانشگاه تهران، تهران.
[17] رضائی، ایرج (1389). «نگاهی تحلیلی به نقوش نمادین و نمادهای آیینی در هنر هخامنشی»، مجلۀ پیام باستانشناس، س 7، ش 14، ص 101ـ114.
[18] رضی، هاشم (1381). دانشنامۀایران باستان، ج 1، تهران: سخن.
[19] زارفا، میشل (1384). اسطوره و رمان: جهان اسطورهشناسی، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: مرکز، چ 2.
[20] ستاری، رضا؛ خسروی، سوگل (1392)، «بررسی خویشکاری آناهیتا و سپندارمذ در اسطوره و پیوند آن با پیشینۀ مادرسالاری»، فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، س 4، ش 12، ص 98ـ327.
[21] شریفیان، مهدی؛ اتونی، بهزاد (1390). «کهننمونۀ «آب» و کارکرد آن در اسطوره و حماسه»، فصلنامۀ علمی و پژوهشی زبان و ادب فارسی، س 3، ش 4، ص 311ـ 318.
[22] شین دشتگل، هلنا (1382). «صورت آب»، کتاب ماه هنر، ش 57 و 58، ص 126ـ129.
[23] صدر نوری، بابک (1391). «آبانگان یادمان ایزدبانوی آناهیتا»، ماهنامۀ رهآورد گیل، س 9، ش22، ص 112ـ115.
[24] عادلزاده، پروانه؛ پاشایی فخری، کامران (1394). «بررسی انار در اساطیر و بازتاب آن در ادب فارسی»، فصلنامۀ تخصصی سبکشناسی نظم و نثر فارسی، س 8، ش 27، ص 112ـ115.
[25] عفیفی، رحیم (1374). اساطیر و فرهنگ ایرانی در نوشتههای پهلوی، مشهد: توس.
[26] عبداللهی، فرشته، (1375). در باره آناهیتا، ادبیات و زبانها چیستا- شمارۀ 126 و 127، 594-588.
[28] کاظمزاده، پروین (1392). «تحلیلی بر دلایل شکلگیری اعتقاد به ایزدبانوان در ایران باستان»، پژوهشهای ادیانی، س اول، ش2، ص 7ـ94.
[29] گزیدههای زادسپرم (1366). ترجمۀ راشد محصل، تهران: مؤسسۀ تاریخ فرهنگی.
[30] گلدمن، برنارد؛ زیدی، محسن؛ عطایی، محمدتقی (1378). «پوشاک زنان در دورۀ ساسانی» (2)، مجلۀ باستانپژوهی، ش 5 و 6. ص 39ـ47.
[31] گویری، سوزان (1385). آناهیتا در اسطورههای ایرانی، تهران: ققنوس.
[32] مبینی، مهتاب؛ ابراهیمزاده، فرزام. «بیتا». «پژوهشی در نشانههای سیاسی و مذهبی سکههای ساسانی»، فصلنامۀ علمی و پژوهشی تاریخ، س 4، ش 12، ص 141ـ162.
[33] مرادی غیاثآبادی، رضا (بیتا)، نوروزنامه (پنجاه گفتار در زمینۀ پژوهشهای ایرانی) انتشارات نوید شیراز، تهران
[34] معصومی، غلامرضا (1387). مقدمهای بر اساطیر و آیینهای باستانی جهان، تهران: سورۀ مهر، چ 2.
[35] مورتگات، آنتوان (1377). هنر بینالنهرین باستان، ترجمۀ زهراباستی و محمود رحیمصراف تهران: سمت.
[36] موسویحاجی، رسول (1374). «پژوهشی در نقشبرجستههای ساسانی»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ باستانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
[37] نیکخواه، هانیه؛ پورمند، حسنعلی (1390). «بازشناسی نمادهای بنیادین مؤثر در شکلگیری هالۀ تقدس»، کتاب ماه هنر، ش 154، ص52ـ63.
[38] هال، جیمز (1383). فرهنگ نگارهای تمادها در هنر شرق و غرب، ترجمۀ رقیه بهزادی، چ 2، تهران، فرهنگ معاصر.
[39] هاوس، رزالین هرست (1388). بازنمایی و صدق، ترجمۀ امیر نصیری، تهران: فرهنگستان هنر، چ 2.
[40]Curtis,V(2007)Religious iconography on ancient Iranian coins, biritish academy,133: pp.413-434.
[41] Eisenberg,j.Price,W.(2007) Art of the ancient world.New York: Royalathena,P69.
[43]Grudeva,D(2015) The caryatids from the tomb in ginina mogila near sveshtari in Mediterranean context, Bulgarian e-Journal of Archaeology,pp. 91-108.
[44]Kenwright,S(2010), Clothing fit for a late roman lady.4p.
[45]Ricl,M. 2002, The cult of the Iranian goddess anāhita in Anatolia before and after Alexander, Antiquiť vivante, 197-210
[46]Saadi-nejad,M(2013) Aredur sūrā anāhitā: an india European river goddess, Analytica iranica, 5:253-274
[47]Sebesta,J.( 1997)Womens costume and feminine civic morality.Gender & history,3:529-541.
[48]Shenkar,M.( 2013)Agoddess or a queen? On the interpretation of the figure on the relief of narseh at naqš- e rostam, International instate of the classical world, 3614-633.
[49] THEOI GREEK MYTHOLOGY (2015); Greek and roman sculpture; http://www.theoi.com/gallery/s10.2.html,(accessed 15 Aprill 2015).