[1] آژند، یعقوب (1387). مکتب نگارگری هرات، تهران: فرهنگستان هنر.
[2] ــــــــــ (1389). نگارگری ایران (پژوهشی در تاریخ نقاشی و نگارگری ایران). ج 1 و 2، تهران: سمت.
[3] ابن عربشاه، (1339). زندگی شگفتآور تیمور (عجایبالمقدور فی اخبار تیمور)، ترجمة محمدعلی نجاتی، تهران: علمی و فرهنگی.
[4] ستونز، راب (1379). متفکران بزرگ جامعهشناسی، ترجمة مهرداد میر دامادی، تهران: مرکز.
[5] بری، مایکل (1385). هفتپیکر نظامی، ترجمۀ جلال علوینیا، تهران: نی.
[6] بوردیو، پییر (1389). تمایز، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: ثالث.
[7] ــــــــــ (1380). نظریۀ کنش، ترجمۀ مرتضی مردیها، تهران: نقش و نگار.
[8] ــــــــــ (1385). اما چه کسی «خالقان» را خلق کرد، ترجمة نیک ملکمحمدی، زیباشناخت، ش 15.
[9] ــــــــــ (1379). «تکوین تاریخی زیباییشناسی ناب»، ترجمۀ مراد فرهادپور، ارغنون، ش 17.
[10] ــــــــــ (1377). «ذوق هنری و سرمایۀ فرهنگی، ترجمة لیلی مصطفوی»، نامۀ فرهنگ، ش30.
[11] ثروت، منصور (1378). گنجینههای حکمت در آثار نظامی، تهران: امیرکبیر.
[12] جرمی اف. لین (1387). «چه زمانی هنر هنر میشود؟»، ترجمۀ مهسا رجبی، فصلنامۀ هنر، ش 78.
[13] جنکینز، ریچارد (1385). پییر بوردیو، ترجمة لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: نی
[14] جودی نعمتی، اکرم (1388). «زن در آیینۀ شعر فارسی»، فصلنامۀ شورای فرهنگی و اجتماعی زنان.
[15] حجازی، بنفشه (1376). به زیر مقنعه (بررسی جایگاه زن ایرانی از قرن اول هجری تا عصر صفوی)، تهران: علم.
[16] خاقانی،علی (1376). زن از نگاه شاعر، تهران: ندای فرهنگ.
[17] خواند، میر (1333). تاریخ حبیب السیر فی اخبار افراد بشر، تهران: خیام.
[18] دستگردی، وحید (1383). خمسة نظامی براساس نسخۀ سعدلو (قرن هشتم هجری)، تصحیح مقدمه و واژهنامه: سامیه بصیر مژدهی، باز نگریسته بهاءالدین خرمشاهی، تهران: دوستان.
[19] راوندی، مرتضی (1340). تاریخ اجتماعی ایران، تهران: سپهر.
[20] رجبی، حسن (1374). مشاهیر زنان ایرانی و پارسیگوی از آغاز تا مشروطه، تهران: سروش.
[21] رضایی، رقیه (1389). حکمت علمی زنانه در خمسة نظامی.
[22] ریاحین الشریعه در ترجمه بانوان شیعه (1349). تهران: اسلامیه.
[23] زرینکوب، عبدالحسین (1389). پیر کنجه در جستوجوی ناکجا آباد، تهران: سخن.
[24] طباطبایی، سوده سادات (1387). «بررسی اجمالی ارزش و جایگاه زن در اقوام و ملل»، نشریۀ مشکوه.
[25] ستاری، جلال (1375). سیمای زن در فرهنگ ایران، تهران: مرکز.
[25] سعیدی سیرجانی، علیاکبر (1377). سیمای دو زن، تهران: پیکان.
[27] شاردن، شوالیه (1374). سفرنامۀ شوالیه شاردن، ترجمة اقبال یغمایی، ج 2 و 4، تهران: توس.
[28] علاقه، فاطمه (1381). «سیمای زن از دیدگاه نظامی»، نشریۀ فرهنگ، ش10.
[29] غیبی، مهرآسا (1385). هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی، تهران: هیرمند.
[30] کلاویخو (1337). سفرنامۀ کلاویخو، ترجمۀ مسعود رجبنیا، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
[31] کنبی، شیلا (1391). نقاشی ایرانی، ترجمة مهدی حسینی، تهران:دانشگاه هنر.
[32] محمد بن خاوندشاه بلخی (میرخواند) ( 1339). تاریخ روضۀالصفا، تهران: مرکزی و دیگران.
[33] محمد بن خاوندشاه بلخی (میرخواند) (1373). روضۀالصفا، تصحیح عباس زریاب، تهران: علمی.
[34] نطنزی، معینالدین (1336). منتخبالتواریخ معینی، تهران: خیام.
[35] یزدی، شرفالدین علی (1336). ظفرنامه، تصحیح محمد عباسی، تهران: رنگین.
منابع تصاویر:
خمسۀبرلاس:
(https://imagesonline.bl.uk/?service=search&action=do_quick_search&language=en&q=or.6810