[1] قرآن مجید.
[2] خُرده اَوِستا، برگردان از دیندبیره، ترجمة شادروان رشید شهمردانِ ایرانِ شهمردان، بازنگری و هماهنگی با دیندبیره: موبد مهربان خدامرادِ موبدِ دینیارِ فیروزگری، گزارش فارسی: رستم کیخسرو موبدِ شاهفریدونِ وحیدی، نگرش بر چاپ: بهنام مبارکه، تهران: مؤسسة فرهنگی و انتشاراتی فروهر (1388).
[3]
یشتها (1309 ق). ترجمه و تفسیر
ابراهیم پورداوود، بمبئی: انجمن ایران لیگ، 2 ج.
[4] اخویان، مهدی؛ آیتاللهی، حبیبالله (1391). «تحلیل رنگ هالۀ مقدس در نقاشی دیواری بقاع متبرکه ایران»، گنجینة پژوهش، ص 30ـ41.
[5] اسماعیلپور، ابوالقاسم (1377). اسطوره بیانِ نمادین، تهران: سروش.
[6] اقتداری، احمد (1365). «نشانههای پرستش تیر و ناهید»، بررسیهای تاریخی، ش 5، س 10، ص 13ـ64.
[7] اکبری، تیمور؛ الیکایدهنو، ثریا (1384). چلیپای شکسته نماد رازآمیز، تهران: سمیرا.
[8] اورنگ، مراد (1344). فروهر یا شاهین، تهران: بینا.
[9] باستانی پاریزی، محمدابراهیم (1357). خاتون هفت قلعه، تهران: بینا.
[10] بختورتاش، نصرتالله (1380). نشان رازآمیز: گردونۀ خورشید یا گردونۀ مهر، تهران: فروهر.
[11] بختورتاش، نصرتالله (1351). «گردونة خورشید یا گردونة مهر»، مجلۀ بررسیهای تاریخی، ش 40، مرداد و شهریور، ص 65ـ100.
[12] بویس، مری (1381). آناهیتا، ترجمة زهرا باستی، سروش پیرمغان: یادنامة جمشید سروشیان «مجموعه مقالات»، به کوشش کتایون مزداپور، تهران: ثریا.
[13] بیرونی، ابوریحان (1352). الآثارالباقیه عن القرون الخالیه، ترجمة اکبر داناسرشت، تهران: ابنسینا.
[14] پلوتارک (1371). حیات مردان نامی، ج 4، ترجمة رضا مشایخی، تهران: ققنوس.
[15] پوپ، آرتر؛ اکرمن، فلیپس (1387). سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخـ امروز، ویرایش: سیروس پرهام، ترجمة نجف دریابندری، تهران: علمی و فرهنگی.
[16] پوپ، اپهام آرتور با همکاری فیلیپس آکرمن و اریک شرودر (1380). شاهکارهای هنر ایران، اقتباس و نگارش: پرویز ناتلخانلری، تهران: علمی و فرهنگی.
[17] پورداوود، ابراهیم (2535). فرهنگ ایران باستان، بخش نخست، زیر نظر بهرام فرهوشی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چ 2.
[18] پاکباز، رویین (1381). دایرۀالمعارف هنر، تهران: فرهنگ معاصر، چ 3.
[19] پیرنیا، محمدکریم (1384). سبکشناسی معماری ایران، تدوین: غلامحسین معماریان، تهران: سروش دانش.
[20] ثمودی، فرح (1387). ایزدبانوان در ایران باستان و هند، تهران: آوَرن.
[21] جلیلوند صدفی، شیدا (1381). «به سوی سرزمین بیبازگشت»، سروش پیر مغان: یادنامة جمشید سروشیان «مجموعه مقالات»، به کوشش کتایون مزداپور، تهران: ثریا.
[22] خانی، شهین (1381). «بانوی حیوانات انگارهای ماقبل تاریخی»، هنرنامه، ش 16، پاییز، ص 3ـ11.
[23] خزایی، محمد (1381). هزار نقش، تهران: انتشارات مؤسسۀ مطالعات هنر اسلامی.
[24] دوشن گیمن، ژاک (1375). دین ایران باستان، ترجمة رویا منجم، تهران: فکر روز.
[25] دومزیل، ژرژ (1383). سرنوشت جنگجو، ترجمة مهدی باقی و شیرین مختاریان، تهران: قصه.
[26] رستگار فسایی، منصور (1383). پیکرگردانی در اساطیر، تهران: نشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
[27] سرفراز، علیاکبر؛ فیروزمندی، بهمن (1375). ماد، هخامنشی، اشکانی، ساسانی، تهران: مارلیک.
[28] شریفی، گلفام (بهار 1386). «تحول معنایی واژة فره در متنهای اوستایی و پهلوی»، مجلۀ مطالعات ایرانی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، مرکز تحقیقات فرهنگ و زبانهای ایرانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، س 6، ش 11، ص93ـ105.
[29] شوالیه، ژان؛ گربران، آلن (1387). فرهنگ نمادها: اساطیر، رؤیاها، رسوم و ...، ترجمه و تحقیق: سودابه فضایلی، تهران: جیحون.
[30] فرهوشی، بهرام (1374). ایرانویچ، تهران: دانشگاه تهران، مؤسسة انتشارات و چاپ.
[31] کامبخشفرد، سیفالله (1380). آثار تاریخی ایران، تهران: مؤسسة انتشارات تعاون سازمان میراث فرهنگی کشور.
[32] کارنوی، ا. جی. (1341). اساطیر ایرانی، ترجمة احمد طباطبایی، تهران: اپیکو.
[33] کریمان، حسین (1356). قصران (کُوهسران). ج 2، تهران: انجمن آثار ملی.
[34] کعبیپور، محبوبه (نخستین:1383، دومین: 1384). «بررسی تاریخی عناصر چهارگانه در دوران باستان ایران و نمودهایی عنصر آب در دورۀ هخامنشی (تختجمشید و نقش رستم)»، مقالات هماندیشی هنر و عناصر طبیعت: آب، خاک، هوا و آتش، ویراستار: اسماعیل آریانی، تهران: فرهنگستان هنر.
[35] کوپر، جی. سی (1379). فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمة ملیحه کرباسیان، تهران: فرشاد.
[36] گانترـ سی، پل جت (1383). فلزکاری در ایران دورۀ هخامنشی، اشکانی، ساسانی، ترجمة شهرام حیدر آبادیان، تهران: گنجینة هنر.
[37] گدار، آندره (1377). هنر ایران، ترجمة بهروز حبیبی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
[38] گیرشمن، رومن (1349). ایران از آغازـ اسلام، ترجمة محمد معین، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، چ 3.
[39] گیرشمن، رمان (1370). هنر ایران در دورۀ پارتی و ساسانی، ترجمة بهرام فرهوشی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
[40] گیرشمن، رومن (1378). بیشاپور، ترجمة اصغر کریمی، تهران: مؤسسة انتشارات تعاون سازمان میراث فرهنگی کشور.
[41] مصباح اردکانی، نصرتالملوک؛ دادور، ابوالقاسم (زمستان 1387). «نقشمایة زن بر روی مُهرهای ایران از دورة پیشخطیـ پایان دورة ساسانی»، پژوهشهای زنان، دورة 6، ش 4، ص 161ـ182.
[42] معین، محمد (1383). فرهنگ فارسی، تهران: سرایش.
[43] مقدم، محمد (1357). جستاره دربارة مهر و ناهید، تهران: انتشارات مرکز ایرانی مطالعه فرهنگها.
[44] مورتگات، آنتون (1377). هنر بینالنهرین باستان/ هنر کلاسیک خاور نزدیک، ترجمة زهرا باستی، محمدرحیم صراف، تهران: سمت.
[45] موسویلر، اشرف؛ کاظمی، معصومه (1383). «سیمای زن در تاریخ و اساطیر ایران باستان»، جلوۀ هنر، ش 22، ص90ـ124.
[46] وارنر، رکس (1386). دانشنامۀ اساطیر جهان، ترجمة ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: اُسطوره.
[47] ولیکوفسکی، امانوئل (بیتا). و جهان واژگون شد، ترجمة محمدحسین نجاتیان، تهران: سیمرغ.
[48] هال، جیمز (١٣٨٠). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمة رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر.
[49] هرمان، جورجیا (1373). تجدید حیات هنر و تمدن در ایران باستان، ترجمة مهرداد وحدتی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
[50] یاحقی، محمدجعفر (1386). فرهنگ اساطیر و داستانوارهها در ادبیات فارسی، تهران: فرهنگ معاصر.
[51] Boyce, M., (1967). Bibi Shahrbānū and the Lady of pars, 30, BSOAS.
[52] Grey, l.H., (1930). The Foundations of the Iranian Religions, K.R. Bombay.
[53] Luschey, H., (1968).“Zur Datierung der sasanidischen Kapitelle aus Bisutun und des Monuments von Taq-i-Bostan”, AMI, N.s.1.