[1] آریانپور، امیرحسین (1354). تحقیق اجمالی دربارة جامعهشناسی هنر، تهران:انجمن کتاب دانشجویان.
[2] احمد پناهی سمنانی، محمد (1369). شعر کار در ادب فارسی، تهران: مؤلف.
[3] احمدنیا، شیرین (1395).گزارش طرح تحقیقاتی تحت عنوان سنخشناسی رابطة استاد و دانشجو. تهران، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی (وابسته به وزارت علوم).
[4] اکو، امبرتو(1369).«تحلیل ساختار ادبی»، ترجمةمحمدرضا شفیعی کدکنی، مجلة کلک، ش9،ص26ـ32.
[5] تمیمداری، احمد(1393). فرهنگ عامه، چ 3، تهران: مهکامه.
[6] صفیزاده، فاروق(1375). پژوهشی دربارة ترانههایکردی، تهران: ندا.
[7] سبزعلیپور جهاندوست،باقری سیدهباقری(1396).«شعر کار شالیزار و تحلیل محتوی آن»،دوماهنامةفرهنگ و ادبیات عامه، س5، ش 14، ص 117-138.
[8] سفیدگر شهانقی، حمید (1388). ترانههای کار در آذربایجان، تهران:طرح آینده.
[9] سروش، عبدالکریم (1379).درسهایی در فلسفة علمالاجتماع، چ 3، تهران:نشر نی.
[10] حنیف، محمد (1383). «بازتاب کار و تلاش در ترانههای عامیانة مردم لرستان»، فصلنامة فرهنگ مردم ایران، ش2، ص102ـ112.
[11] جاودانخرد، محمد (1394). «شعر کار در شهرستان دنا»، ادبیات و زبانهای محلی ایران، ش2، صص 1ـ18.
[12] جمالیانزاده، سید برزو؛کرمی، محمدحسین؛ نظری، جلیل (1394).«ترانههای کار در شهرستان کهگیلویه (دهدشت)»، دوفصلنامة فرهنگ و ادبیات عامه، ویژهنامة آواها و نواها در فرهنگ مردم ایران، س3، ش7، ص 101-124.
[13] زارع، محمدباقر (1389). «آواهای کار در بازارهای محلی گیلان»، فصلنامة فرهنگ مردم ایران، ش 22و23،ص216ـ234.
[14] فاضلی، نعمتالله (1387).«جزوة جامعهشناسی هنر و ادبیات»، دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
[15] فاضلی، فیروز؛ آلبانی، فرشته (1394).«تحلیل و معنایابی کارنواها در تالشی جنوبی»، دوفصلنامة فرهنگ و ادبیات عامه، ویژهنامة آواها و نواها در فرهنگ مردم ایران، س3، ش7، ص 73-99.
[16] فرهادی مرتضی (1392). «ترانههای کار، کارآوای ازیادرفتة کارورزان و استادان»، فصلنامة علوم اجتماعی، ش 11و12. ص 111-144.
[17] کاظمی، بهمن (1389). موسیقی قوم کرد، تهران، نشر شادرنگ.
[18] کمال دینی، محمد؛ جاودانخرد، سیدمحمدباقر (1394). «اشعار کار در کهگیلویه و بویراحمد»، دوفصلنامة فرهنگ و ادبیات عامه، س3، ش5، ص29-51.
[19] محمدپور، احمد (1389). ضدروش، ج 1، تهران: جامعهشناسان.
[20] ــــــــــ(1392). ضدروش، ج 2، تهران: جامعهشناسان.
[21] محمدپور، احمد؛ کریمی، جلیل؛ معروفپور، نشمیل (1391).«مطالعة تفسیری بازنمایی زن در ضربالمثلهای کردی (موردمطالعه: گویش سورانیـ مکریانی)»، مجلة زن در فرهنگ و هنر، دورة 4، ش3، ص65ـ83.
[22] هدایت، صادق (1334).فولکلور یا فرهنگ توده، تهران: امیرکبیر.
[23] همایونی، صادق (1386). «کارنواها»، فصلنامة فرهنگ مردم ایران،ش117، ص125ـ137.
[24] واعظی احمد(1380). هرمنوتیک، تهران: مؤسسة فرهنگی دانش و اندیشة معاصر.
[25] ئەدۆنیس و،حوریه عبدالواحید (٢٠١٦). ئیسلام و توند و تیژی، وەرگێر: مەنسوور تەیفوری، سلیمانیه، غەزەڵنووس.
[26] حهفید فاڕووق (2002). ههڵبژاردهیهک له گۆرانیی کوردی، سلێمانی، سهردهم.
[27] حوسێنپەناهی فەریدوون(١٣٩٤). پیشەکۆنەکانی شاری سنە به رگی 1 ئاسنگه ری، سنندج، انتشارات دانشگاه کردستان.
[28] حوسێنپەناهی فەریدوون (1395). پیشەکۆنەکانی شاری سنە، به رگی 2،مسگه ری، سنندج، انتشارات دانشگاه کردستان.
[29] شارباژێڕی عوسمان(1985)، گهنجینەی گۆرانیی کوردی (گنج ترانههایکردی)، بغداد، الزمان.
[30] موسهنن ج. (2005). هەڵبژاردهیهک له گۆرانیی فۆلکلۆری ناوچهی ئەردەڵان، سلێمانی، ئەنیستیتۆیکهله پووریکورد.
[31] Dorson, Richard, M (1963).“current Folklore theories”, current Anthropology,vol 3, no 1,PP 93-112
[32]Braun, V. &Clarke (2006).“Using thematic analysis in psychology”, QualitativeResearchin Psychology, 3, PP77-101.
[33]Dundes A, Brunner, Simon J (2007).the meaning of folklore, the analytical essay ofAlan Dundes, Utah State University.
[34]Dundes A (1965).“the study of folklore in literature and culture”, the journal ofAmerican folklore, vol, 78, No 303, PP136-142.
[35]Gioia, E (2006).work songs, Duke University press.
[36]Marvasti Amir (2003).Qualities Research in sociology, sage, Landon.
[37]Propp. Vladimir, (1984).Theory and History of Folklore, translated by AriadnaY Martin and Richard.
[38]wendelmoet, Hamelin (2016).the sung home, narrative, morality and theKurdish nation, rill, Leiden Boston.