[1] آزادگان، جمشید (1372). ادیان ابتدایی، تهران: میراث ملل.
[2] آموزگار، ژاله (1387). تاریخ اساطیری ایران، چ 10، تهران: سمت.
[3] اسماعیلپور، ابوالقاسم (1393). اسطوره، بیان نمادین، چ 4، تهران: سروش.
[4] امیرقاسمی، مینو؛ حاجیلو، فتانه (1390). نشانهشناسی مناسک گذر،تبریز: ستوده.
[5] بیرلین، ج. ف (1386). اسطورههای موازی، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: مرکز.
[6] بویس، مری (1376). تاریخ کیش زردشت، ترجمۀ همایون صنعتیزاده، ج اول، چ 2، تهران: صفیعلیشا.
[7] بهار، مهرداد (1386). ادیان آسیایی، چ 6، تهران: چشمه.
[8] پورداود، ابراهیم (1347). ادبیات مزدیسنا، یشتها. 2 جلد، ج اول، تهران: طهوری.
[9] توینبی، آرنولد (1362). تاریخ تمدن، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: مولی.
[10] دادور، ابوالقاسم؛ مصباح اردکانی، نصرتالملوک (1386). «بررسی نظریات مطرح پیرامون منشأ مفرغهای لرستان»، مجلة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دورۀ 2، ش 48، ص127ـ154.
[11] دولتیزاده، مریم؛ ملازاده، کاظم (1397). «طبقهبندی و تحلیل باستانشناسانة اشیای سرخدم لری»، مجلة پژوهشهای باستانشناسی ایران، ش 18، ص 63ـ82.
[12] دهخدا، علیاکبر (13771341). لغتنامه، 33 جلد، تهران: دانشگاه تهرانسازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
[13] ژیران، فلیکس (1382). اساطیر یونان، ترجمۀ ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: کاروان.
[14] ساموئل نیبرگ، هنریک (1359). دینهای ایران باستان، ترجمۀ سیفالدین نجمآبادی، چ 3، تهران: مرکز ایرانی مطالعة فرهنگها.
[15] شوالیه، ژان؛ گوبران، آلن (1384). فرهنگ نمادها، ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی، چ 2، تهران: جیحون.
[16] شیمل، آنهماری (1392). راز اعداد، ترجمۀ فاطمه توفیقی، چ 6، تهران: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
[17] صراف، محمدرحیم (1393). مذهب قوم ایلام، چ 4، تهران: سمت.
[18] طاهری، صدرالدین (1388). «بنمایة ماهی درهم در قالی ایرانی»، مجلۀ فروزش، ش20، ص 99ـ108.
[19] طاهری، صدرالدین (1391). «کهنالگوی شیر در ایران، میانرودان و مصر باستان»، نشریة هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی، دورۀ 4، ش 49، ص 83ـ93.
[20] طاهری، صدرالدین؛ طاووسی، محمود (1386). «خدایبانوان باروری در جهان باستان»، مجلة مدرس هنر، ش 3، ص 41ـ56.
[21] طلایی، حسن (1394). باستانشناسی پیش از تاریخ بینالنهرین، چ 4، تهران: سمت.
[22] عادلزاده، پروانه؛ پاشاییفخری، کامران (1394). «بررسی انار در اساطیر و بازتاب آن در ادب فارسی»، فصلنامة سبکشناسی نظم و نثر فارسی، س 8، ش 1، ص 361ـ374.
[23] کالیکان، ویلیام (1385). باستانشناسی و تاریخ هنر در دوران مادیها و پارسیها، ترجمۀ گودرز اسعد بختیار، چ 2، تهران: پازینه.
[24] کمبل، جوزف (1377). قدرت اسطوره، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: مرکز.
[25] گدار، آندره (1377). هنر ایران، ترجمۀ بهروز حبیبی، چ 3، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
[26] گریمال، پیر (1376). اسطورههای خاورمیانه، ترجمۀ مجتبی عبداللهنژاد، تهران: مهشید.
[27] گیرشمن، رومن (1390). هنر ایران در دوران ماد و هخامنشی، ترجمۀ عیسی بهنام، چ 3، تهران: علمی و فرهنگی.
[28] مجیدزاده، یوسف (1367). «تاریخگذاری سرسنجاقهای مفرغی لرستان»، مجلة باستانشناسی و تاریخ، س3، ش اول، ص 3ـ15.
[29] محمدیفر، یعقوب (1383). مطالعة تطبیقی مار در تمدن ایلام با نقوش جامهای سنگی تمدن جیرفت، (چکیده مقالات همایش شناخت و معرفی تمدن حوزة هلیلرود)، کرمان: انتشارات مرکز کرمانشناسی.
[30] میتفورد، میراندا بروس (1388). فرهنگ مصور نمادها و نشانهها در جهان، ترجمۀ ابوالقاسم دادور و زهرا تاران، تهران: انتشارات دانشگاه الزهرا.
[31] میرمحمدی تهرانی، نیلوفر (1380). «بررسی و طبقهبندی مفرغهای لرستان (در موزة ایران باستان)»، پایاننامة کارشناسی ارشد، رشتة باستانشناسی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
[32] هال، جیمز (1380). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمۀ رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر.
[33] هژبری نوبری، علیرضا؛ سبزی دوآبی، موسی (1390). «سنجاقهای میلهای لرستان»، مجلة جامعهشناسی تاریخی، دورة 3، ش 2، ص 165ـ188.
[34]یشتها (1347). تفسیر و تألیف ابراهیم پورداود، ج 2، چ 2، تهران: وزارت فرهنگ و هنر.
[35] یکتافر، مریم (1390). «شاهکارهای مفرغی لرستان». نشریة هنرهای تجسمی، دورة جدید، ش 12، ص 14ـ19.
[36] یاحقی، محمدجعفر (1386). فرهنگ اساطیر و داستانوارهها در ادب فارسی، تهران: فرهنگ معاصر.
[37] Cooper, J.C (1968). lIIustrated Encyclopedia of Traditional Symbols, London: Thomes and Hudson.
[38] http://www.amaday.loxblog.com/upload/a/amaday/image/fwrrfr.jpg
[40] Schmidt, E. F.; Van Loon, M.N., & Curvers, H. H (1989). The Holmes Expeditions to Luristan, Text. Chicago: Oriental Institute Publication 108.