Document Type : Research Paper

Authors

1 M.S Student, Tehran Art University

2 Assistant Professor, Theater Department, Azad University, CTB

Abstract

Simone de Beauvoir in her well-known book of the “Second Sex” proposed several unique concepts of existentialist feminism for the first time. Based upon these specific definitions such as the “sex-gender distinction”, that is, the distinction between biological sex and the social and historical construction of a gender and related stereotypes, she succeeded in rationalizing the fundamental source of women's oppression in the historical and social construction of a female stereotype as the quintessential “other” gender or sex.  Based upon such existentialist feministic definitions, Simon de Beauvoir explored and explained a woman’s different roles in the context of her own society; social roles such as a loyal wife, a lover and/or a Narcissistic woman. Further, she succeeded in picturing how a woman that lives under an unbearable social pressure can unconsciously suppress herself and therefore live a miserable life. In this study, we endeavored to explain a woman’s social role from the Simon de Beauvoir’s viewpoint using three contemporary dramas: “a streetcar named desire” by Tennessee Williams; “they are alive” by Athol Fugard; and “ghosts” by Henrik Ibsen. Here, we argued and presented that how Simon de Beauvoir’s existentialist feministic viewpoint can significantly influence and replace the exiting definition of a woman in a male dominated society as an equally acceptable female part of the civilized society as opposed to the existing reflection of a woman in the masculine society as the “other sex or gender”.   

Keywords

[1] ایبسن، هنریک (1394). جن‌زدگان، ترجمة بهزاد قادری، تهران: بیدگل.
[2] تانگ، رزمری (1395). درآمدی بر نظریه فمنیستی، ترجمه منیژه عراقی، تهران: نشر نی.
[3] پاینده، حسین (1397). کتاب نظریه و نقد ادبی، ج 2، تهران: سمت.
[4] خزایی، حامد (1385). زن مستقل (واکاوی اندیشه‏‌های سیمون دوبوار)، نشریة خردنامة همشهری ش 10، ص73ـ74.
[5] دوبوار، سیمون (1396)، جنس دوم، ترجمة قاسم صنعوی، تهران: توس.
[6] زاهدی، فریندخت (1398). «شخصیت‌پردازی واقع‌گرای زن در آثار اکبر رادی با رویکرد اگزیستانسیالیسم فمنیست سیمون دوبوار با عنوان زن در موقعیت»، فصل‌نامة تخصصی تئاتر، ش 72، ص 13ـ31.
[7] فوگارد، آئول فوگارد (1388). آن‌ها زنده‌اند، ترجمة محمود کیانوش، تهران: قطره.
[8] فیستر، مانفرد (1395). نظریه و تحلیل درام، ترجمة مهدی نصرالله‌زاده، تهران: مینوی خرد.
[9] مردیها، مرتضی (1386). «فمنیسم و قلسفة اگزیستاسیالیسم»، نشریة مطالعات اجتماعی و روان‌شناختی زنان، ش 14، ص 19.
[10] ویلیامز، تنسی (1332). اتوبوسی به نام هوس، ترجمی ایرج نورایی، تهران: بامداد.