Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor of Tehran Art University

2 PhD Student of art university

Abstract

The present study investigates self-expression through profile image selection among Iranian female users in social networks (case study: Facebook) based on Erving Goffman’s dramaturgical theory. Goffman’s dramaturgical theory regards society as the stage of a theater and actors as players. If social networks can be perceived as a society in which users play their roles, then the selection of profile images can be regarded as the beginning of this process. Cyberspace allows users to have a selected “self” when dealing with others and express it in a variety of ways, including profile image selection. This paper follows visual culture studies that emphasize culture as an element influencing visual experience and vice versa. Such an attitude allows identifying cultural aspects which influence the selection of profile images by female users. The present study was conducted to analyze these images using 200 profile images. We also used qualitative content analysis and quantitative analyses to observe and classify the identified categories. Based on the results of the present study, women seem to tend to create and display an ideal self in their profile images. Such a selection is consistent with gender stereotypes and involves in the reproduction and enforcement of gender norms and performing them.  

Keywords

 [1] تامپسون، مل (1393). من، ترجمۀ سونا انزابی‌نژاد، تهران: گمان.
[2] ترنر، جاناتان. اچ (1393). نظریه‏های نوین جامعه‏شناختی، ترجمۀ علی‎اصغر مقدس و مریم سروش، تهران: جامعه‌شناسان.
[3] جنکینز، ریچارد (1381). هویت اجتماعی، ترجمۀ تورج یاراحمدی، تهران: نشر و پژوهش شیرازه.
[4] رضایی، محمد؛ خلیلی‏اردکانی، محمدعلی؛ ضابطیان، بهرنگ (1394). «حیات فیسبوکی در ایران: ساخت خود زنانه در فیسبوک»، مطالعات رسانه‌های نوین، س اول، ش اول، ص46ـ59. بازیابی‌شده از:
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1101520
[5] رویترز، جورج (1382). نظریه‌های جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: علمی.
[6] شکنر، ریچارد (1386). نظریۀ اجرا، ترجمۀ مهدی نصرالله زاده، تهران: سمت.
[7] عبداللهیان، حمید؛ زاهدی، محمدجواد؛ ‏و شیخ‏انصاری، ‏مهین(1392). «ارزیابی ساختار، کنش‎های متقابل، گمنامی و بازنمایی خود در چهار شبکه ی اجتماعی مجازی». رسانه و فرهنگ، س 6، ش 3، ص103ـ128. بازیابی شده از:
http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1061956
[8] قویدل، نوید (1397). «بدن اجراگر در میانۀ زیست‎جهان و جهان نمایش»، پایان‎نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر.
[9] کاستلز، مانوئل (1380). عصر ارتباطات، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: طرح نو.
[10] کوزر، لوئیس (1368). زندگی و اندیشة بزرگان جامعه شناسی، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: علمی.
[11] گافمن، اروینگ (1393). نمود خود در زندگی روزمره، ترجمۀ مسعود کیانپور، تهران: مرکز.
[12] گیدنز، آنتونی (1387). جامعه‌شناسی، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: نی.
[13] لیچ، روبرت (1395). مطالعات تئاتر، ترجمۀ مریم نعمت طاووسی، تهران: قطره.
[14] ویلیامز، رابین (1379). «اروینگ گافمن» در راب استونز، متفکران بزرگ جامعهشناسی (ص233ـ250). تهران: مرکز.
[15] Birnbaum, M. G. Taking Goffman on a Tour of Facebook: College Students and the Presentation of Self in a Meditated Digital Evironment[Dissertation] (2008). The University of Arizona Retrieved from: https://search.proquest.com/docview/219954801
[16] Carstensen, T. (2009). "Gender Trouble in Web 2.0. Gender perspectives on social network sites, wikis and weblogs". International Journal of Gender, Science and Technology,1(1). Retrived from: http://www.informatik.uni- bremen.de/soteg/gict2009/proceedings/GICT2009_Carstensen.pdf
[17] Delise, N. N. (2014). "How do you Facebook? The gendered characteristics of online interaction". In: Farris D., Davis M., Compton D. (eds) Illuminating how identities, stereotypes and inequalities matter through gender studies, 9-27. Springer, Dordrecht.
[18] Goffman, E. (1979). Gender Advertisements. Macmillan.
[19] Goffman, E. (1955). "On Face-Work". Psychiatry, 18(3), 213–231. Retrived from: https://doi.org/10.1080/00332747.1955.11023008
[20] Haferkamp, N., Eimler, S. C., Papadakis, A.-M., & Kruck, J. V. (2012). "Men Are from Mars, Women Are from Venus? Examining Gender Differences in Self-Presentation on Social Networking Sites". Cyberpsychology, Behavior, and ocial Networking, 15(2), 91–98. Retrived from: https://doi.org/10.1089/cyber.2011.0151
[21] Hayles, N. K. (1993). "Virtual Bodies and Flickering Signifiers". October, 66, 69-91. Retrived from: https://doi.org/10.2307/778755
[22] Higgins, E. T. (1987). "Self-discrepancy: a theory relating self and affect". Psychological review, 94(3), 319-340. Retrived from: http://persweb.wabash.edu/facstaff/hortonr/articles%20for%20class/Higgins.pdf
[23] Hoffman, M. L. (1975). "Sex differences in moral internalization and values". Journal of personality and social psychology,32(4), 720-729. Retrived from: https://doi.org/10.1037/0022-3514.32.4.720
[24] Kapidzic, S., & Herring, S. C. (2015). "Race, gender, and self-presentation in teen profile photographs". New Media & Society, 17(6), 958–976.Retrived from: https://doi.org/10.1177/1461444813520301
[25] Kendall, L. (1998). "Meaning and Identity in Cyberspace: The Performance of Gender, Class, and Race Online". Symbolic Interaction, 21(2), 129–153.
[26] Kirby, M. (1995). "On Acting and Non-acting". In Acting (Re) Considered, Routledge, London.
[27] Manstead, A. S. R., Hewstone, M., Fiske, S. T., Hogg, M. A., Reis, H. T., & Semin, G. R.(1995). The Blackwell encyclopedia of social psychology. Oxford: Blackwell.
[28] Rettberg, J. W. (2017). Self- Representation in Social Media.in SAGE Handbook of Social Media,1– 30. Retrived from:https://doi.org/10.23919/CISTI.2017.7975714
[29] Siibak, A. (2009). "Constructing the self through the photo selection-visual impression management on social networking websites". Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 3, article 1. Retrived from: https://doi.org/http://www.cyberpsychology.eu/view.php?cisloclanku=2009061501&article=1
[30] Strano, M. M. (2008). "User Descriptions of Self-Presentation through Facebook Profile Image". Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 2(2), article 5. Retrived from: https://cyberpsychology.eu/article/view/4212/3253
[31] Zhao, S. (2005). "The digital self: Through the looking glass of telecopresent others". Symbolic Interaction, 28(3), 387–405. Retrived from: https://doi.org/10.1525/si.2005.28.3.387