[1] قرآن کریم (1386). ترجمة الهی قمشهای، انتشارات اسوه.
[2] آیتاللهی، حبیبالله (1380). کتاب ایران، تاریخ هنر، تهران: نشر الهدی مرکز مطالعات فرهنگی بین الملل.
[3] اخلاقی، اکبر (1377). تحلیل ساختاری منطقالطیر، اصفهان: فردا.
[4] اتحادیه، منصوره (1388). زنانی که زیر مقنعه کلاهداری کردند، تهران: نشر تاریخ ایران.
[5] اجتهادی، مصطفی (1382). دائرةالمعارفزنایرانی، تهران: مرکز امور مشارکت زنان.
[6] اسماعیلزاده، یوسف؛ نوریان، سید مهدی؛ باباصفری، علیاصغر (1388). «تحقیق در مثنوی سلیمان و بلقیس حیاتی گیلانی و تطبیق آن با کتب قصصالانبیاء»؛ تفسیر و تاریخ به همراه شرح احوال و آثار شاعر، فصلنامة علمی پژوهشی پژوهش زبان و ادبیات فارسی، ش 12، ص53ـ74.
[7] اعتمادالسلطنه، محمدحسن خان (1345). روزنامة خاطرات اعتمادالسلطنه مربوط به سالهای 1292 تا 1313 ه.ق، مقدمة ایرج افشار، تهران: امیرکبیر.
[8] ایگلتون، تری (1368). پیشدرآمدی بر نظریة ادبی، ترجمة عباس مخبر، تهران: مرکز.
[9] بروگشن، هینریش (1368). سفری به دربار سلطان صاحبقران، ترجمة کردبچه، تهران: اطلاعات.
[10] بنجامین، س.ج.و. (1363). ایران و ایرانیان، ترجمة حسین کردبچه، تهران: جاویدان.
[11] بهنام، مینا (1389). «ریختشناسی داستان حسنک وزیر به روایت بیهقی»، فصلنامة گوهر گویا، س 4، پیاپی 13، ش 1، بهار، ص135.
[12] پارسا، سید احمد؛ صلواتی، لاله (1389). «ریختشناسی حکایتهای کلیله و دمنه نصرالله منشی»، مجلة بوستان ادب، دانشگاه شیراز، س 6، پیاپی 6، زمستان، ص56ـ60.
[13] پراپ، ولادیمیر (1368). ریختشناسی قصههای پریان، ترجمة م. کاشیگر، تهران: زوّار.
[14] پروینی، خلیل؛ ناظمیان، هومن (1387). «الگوی ساختارگرایی ولادیمیر پراپ و کاربردهای آن در روایتشناسی»، فصلنامة پژوهش زبان و ادبیات فارسی، ش 11، پاییز و زمستان، ص186.
[15] پنجهباشی، الهه؛ فرهد، فرنیا (1394). «مطالعة نقوش مذهبی در کاشیهای تکیه معاونالملک»، فصلنامة علمی نگارینة هنر اسلامی، ش7 و 8، ص 15ـ29.
[16] پولاک، جاکوب ادوارد (1361). سفرنامة پولاک، ایران و ایرانیان، ترجمة کیکاووس جهانداری، تهران: خوارزمی.
[17] ثروت، منصور (1392). گنجینة حکمت در آثار نظامی، تهران: علمی.
[18] ثروتیان، بهروز (1392). نظامی گنجهای (2) خسرو و شیرین (تصحیح و شرح مجدّد از روی 14 نسخة خطی)، چ2، تهران: امیر کبیر.
[19] حاتم، غلامعلی؛ حاتمپور غیاثی، زهرا (1388). «زن در هنرهای تصویری دورة قاجار»، دوفصلنامة هنرهای تجسمی نقشمایه، ش 3، ص 53ـ62.
[20] حاجیانپور، حمید؛ دهقان، معصومه (1388). «کارکردهای سیاسیـ اجتماعی حرمسرا در عهد قاجار»، پژوهش زنان، دورة 1، ش2، ص 53ـ80.
[21] حقشناس، علیمحمد؛ خدیش، پگاه (1387). «یافتههای نو در ریختشناسی افسانههای جادویی ایران»، مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، ش 59، تابستان، ص 30ـ31.
[22] خراسانی، محبوبه (1383)، «ریختشناسی هزار و یکشب»، فصلنامة پژوهشهای ادبی، ش 6، زمستان، ص 46.
[23] دزفولیان، کاظم (1379). «تجلی شاعرانة داستان یوسف و زلیخا در آثار سعدی»، پژوهشنامة علوم انسانی، فلسفه و کلام، شناخت، ش 28، ص 19ـ26.
[24] دلریش، بشری ( 1374). «نگاهی به وضع زنان درباری در عهد قاجار»، فصلنامة هستی، بهار، ص 66ـ78.
[25] ــــــــــ ( 1375). زن در دورة قاجار، تهران: حوزة هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
[26] ذکاء، یحیی (1366). لباس زنانه از قرن سیزدهم تا امروز، تهران: ادارة کل هنرهای زیبا.
[27] ذوالفقاری، حسن (1389). «ریختشناسی افسانة عاشقانة ’گل بکاولی‘»، فنون ادبی دانشگاه اصفهان، ش 1، س 2 (پیاپی 2)، بهار و تابستان، ص 55.
[28] رجبی، اشرف (1384). «تاریخچة تحول پوشاک بانوان ایرانی در دورة قاجاریه»، رشد آموزش تاریخ، ش 21، ص 39ـ44.
[29] ریاضی، محمدرضا (1395). کاشیکاری قاجاری، تهران: یساولی.
[30] سلدن، رامان (1375). نظریة ادبی و نقد عملی، ترجمة جلال سخنور و سیما زمانی، تهران: فرزانگان پیشرو.
[31] سمانیان، صمد؛ میرعزیزی، محمود؛ فیروزآبادی، ابوالفضل (1393). «بررسی مضامین تصویری کاشیهای نقشبرجستة موجود در تالار اصلی کاخموزة گلستان». هنرهای زیبا، ش اول، ص61ـ62.
[32] شایستهفر، مهناز؛ شهبازی، محبوبه (1394). «تطبیق مصادیق اجتماعی زنان در دورة قاجار با جایگاه زن در نگارگری نسخة خطی هزار و یکشب»، زن در فرهنگ و هنر، دورة7، ش 4، ص460ـ468.
[33] شیل، مری لئونورا (1362). خاطرات لیدی شیل، ترجمة حسین ابوترابیان، تهران: نو.
[34] صفا، ذبیحالله (1363). تاریخ ادبیات در ایران، ج2، چ6، تهران: فردوسی.
[35] عضدالدوله، سلطان احمد میرزا (1328). تاریخ عضدی، به اهتمام حسین کوهی کرمانی، تهران: مظاهری.
[36] عضدالدوله، سلطان احمد میرزا (1376). تاریخ عضدی، با مقدمة عبدالحسین نوایی، تهران: علم.
[37] عطارزاده، مجتبی؛ اتحاد محکم، سحر (1392). «خوانش گفتمان کاشینگارة روایتگر سردر ورودی باغ ارم شیراز»، فصلنامة باغ نظر، ش 26، ص41ـ48.
[38] عینالسلطنه، قهرمانمیرزا (1374). روزنامة خاطرات عینالسلطنه، ج اول، به کوشش مسعود سالور و ایرج افشار، تهران: اساطیر.
[39] غیبی، مهرآسا (1385). هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی، تهران: هیرمند.
[40] فرخزاد، پوران (1381). کارنمای زنان کارای ایران (از دیروز تا امروز)، تهران: قطره.
[41] فرمانفرمائیان، مهرماه (1393). زیر نگاه پدر (خاطرات مهرماه فرمانفرمائیان از درونی)، چ3، تهران: کویر.
[42] قویمی، فخری (1352). کارنامة زنان مشهور ایران، تهران: انتشارات وزارت آموزش و پرورش.
[43] کاساکوفسکی (1344). خاطرات کلنل کاساکوفسکی، ترجمة عباس قلیجلی، تهران: امیرکبیر.
[44] کمالی سروستانی، کورش (1384). دانشنامة آثار تاریخی فارس، تهران: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری.
[45] کیائی، مهدخت؛ سلطانزاده، حسین؛ ارمغان، مریم؛ حیدری، علیاکبر (1397). «بازتاب تحول گفتمان جنسیتی دورۀ قاجار بر نظامهای فعالیتی و فضایی خانههای اعیانی (مطالعۀ موردی: خانههای اعیانی قزوین)»، پژوهشهای انسانشناسی ایران، دورة 8، ش 1، بهار و تابستان، ص52ـ66.
[46] مستوفی، عبدالله (1360). شرح زندگانی من؛ تاریخ اجتماعی و اداری دورة قاجاریه، ج 1، تهران: زوار.
[47] میبدی، رشیدالدین ابوالفضل (1361). کشفالاسرار و عدةالابرار، به اهتمام علیاصغر حکمت، چ3، ج5، تهران: امیرکبیر.
[48] نجمی، ناصر (1375). تهران در یکصد سال پیش، چ2، تهران: ارغوان.
[49] وبستر، راجر (1382). پیشدرآمدی بر مطالعة نظریة ادبی، ترجمة الهه دهنوی، تهران: روزنگار.
[50] ورنر، کریستف (بیتا). «زنان واقف در تهران عهد قاجار»، میراث جاویدان، ترجمة نسیم مجیدی قهرودی، س7، ش 4، ص 115ـ122.
[51] Basset, J. (1887). Persia, the Land of the Imams, London: Blackie & son.
[52] Fehevvari, Geza. (2000). The art of the Islamic world in the Tareq Rajab museum, I.B. Tauvis & co. Ltd. London.
[53] Wearden, J. & Baker, P., (2010). Iranian textile, United Kingdom: V&A Publishing.