Document Type : Research Paper

Authors

Master of arts, Faculty of art, Al-Zahra university. Tehran, Iran

Abstract

Abstract:

the coffee painting is a style of painting that began by the painters of the school . one of the characteristics of the coffee painting arts is the presence of women in these pictures . women have less position in this painting and have not been studied so far . the purpose of this study is to study the characteristics of women and their presence in the coffee plantations of house in hossein and agassi . in this regard , the present study seeks to answer these questions : how is the visual characteristics of women in these pictures ? the method of this research is analytical and data collection method is library type . the results indicate that women as a dynamic element in agassi 's paintings are present and have a high place with islamic - iranian coverage in the composition of works . in his works , women are more considered in epic forms , women in his works are depicted as heroic and masculine , while preserving women 's identity . in shahnameh , women play the main roles and play the most important role of men , but this does not mean that they have never had a significant impact on the process of playing the role of men . these women are wisdom , wisdom , wisdom . in this paper , it is concluded that using visual cues to influence the audience in the works the main character of women have formed . to use these symbols to visualize a different discourse in the meaning of their works on the role of these women .

Keywords

[1] اسماعیل‌زاده، حسن (1385). نقاشی مکتب قهوه‌خانه، تهران: نظر.
[2] اکبری، منوچهر (1380). «شایست و ناشایست زنان در شاهنامه»، مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، ص15ـ159.
[3] اسلامی ندوشن، محمدعلی (1395). آواها و ایماها، چ 7، تهران: قطره.
[4] پاکباز، رویین (1379). دایرة‌المعارف هنر، چ 2، تهران: فرهنگ معاصر.
[5] ــــــــــ (1385). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، چ 5، تهران: زوین و سیمین.
[6] ــــــــــ (1392). فرهنگ اصطلاحات هنری و اعلام هنرمندان دوسویه، چ 2، تهران: فرهنگ
معاصر.
[7] زارعی، کریم؛ شاملو، غلامرضا؛ حمیدی‌منش، تقی (1397). «تبیین نقش تأثیرگذار قهوه‌خانه در جریان شکل‌گیری نقاشی قهوه‌خانه‌ای»، مطالعات باستانی شناسه پارسه، ش 5، ص143ـ159.
[8] سیف، هادی (1369). نقاشی قهوه‌خانه‌ای، تهران: میراث فرهنگی.
[9] گروییانی، فرناز (1393). «نقش خیر و شر در شخصیت‌های آثار حسین قوللرآقاسی»، نگره، ش30، ص5ـ19.
[10] محمودی، سکینه‌خاتون؛ قاسمی، مرضیه (1391). «تعامل نقل و نقش در قهوه‌خانه‌های ایرانی»، دو فصل‌نامة هنرهای تجسمی، ش3، ص 1ـ21.