Document Type : Research Paper

Authors

1 Payam Zinalabedini, PhD in art research, Kamal Al-Molk Non-Governmental Non-Profit Higher Education Institute, Iran, Noshahr. Iran.

2 A Master’s student in Cinema. kamal al molk University, Iran, Noshahr.

3 Associate Professor, College of Fine Arts, University of Tehran, Iran

Abstract

Cinema is one of the tools that republish and establish definitions of gender in society. So it can be assumed that the filmmaker can subvert and conceal these concepts in this way. Chantal Ackerman uses arrangements to consult with feminists and the dominant elite to expose hidden ideological contradictions. It seems permissible for the characters in the film to be challenging the traditional characters and so selecting the most special posts in these fields, by accepting many different norms for women. It is assumed that he wants to show in his works, by the reflecting women in the field of work, family and society, how affect the ideology and discourse of gender the formation of attitudes and perceptions of individuals, its relations and social interactions.This is manifested in the content of these films, feminist theory in postmodern, feminist literature, such as Laura Malloy will be used, and who believes the birth of creativity. There is always a way to change the code, which has become power. These images prove cinematically that the domestic lives of women is an artistic thing. In other words the private lives of women are being destroyed by the forces of history as much as they are living in the political arena. Besides that, unquestioning, unchallenged, and irreversible pressure on women in family roles, such as in prison, is social stupidity. And eventually leads to destruction. This is the kind of violence that can lead to more violence.

Keywords

[1] آبوت، پاملا؛ والاس، کلر (1397). جامعه‏شناسی زنان، ترجمة منیژه نجم‌عراقی، چ 13، تهران: نی.
[2] اسمیت، ادوارد (1380). مفاهیم رویکردها در آخرین جنبش‏های هنری قرن بیستم، ترجمة علیرضا سمیع‌آذر، تهران: مؤسسة فرهنگی پژوهشی، چ 2، تهران: نظر.
[3] اعزازی، شهلا (1393). مجموعة مقالات فمنیسم و دیدگاه‏ها، ترجمة گروه انجمن جامعه‏شناسی ایران، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
[4] الصمادی، فاطمه (1389). «مضامین فمنیستی در فیلم‏های سینماگر زن ایرانی»، استاد راهنما: علی محمدی، مشاور: هادی خانیکی و اعظم راودراد، پایان‏نامة دکتری. دانشگاه علامه طباطبایی.
[5] بِیتس، دانیل؛ پِلاگ، فِرد (1375). انسان شناسی فرهنگی، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: علمی.
[6] توحید‏فام، محمد؛ عیسی‏وند، لیلا (1389). «فمنیسم و دموکراسی در گذر تاریخ»، فصل‌نامةعلمی پژوهشیعلومسیاسیوروابطبین‏الملل، ش 13، ص46.
[7] چادوری، شوهینی (1393). فیلم و منتقدان فمنیست، ترجمة محسن خاکپور، فرهاد جعفری، نشر پروژه.
[8] چتمن، سیمور بنجامین (1390). داستان و گفتمان، ترجمة راضیه سادات میرخندان، قم: مرکز پژوهش‏های اسلامی صدا و سیما.
[9] دانایی‌فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ عادل، آذر (1383). روش‏شناسی پژوهش کیفی در مدیریت، تهران: اشراقی.
[10] دانون، جوزفین (1397). نظریة فمنیستی، ترجمة فرزانه راجی، چ 2، تهران: چشمه.
[11] دوبوورا، سیمون (1397). جنس دوم، ترجمة قاسم صنعوی، چ 13، تهران: توس.
[12] رضازاده، رضا (1388). «نظریة فیلم فمنیستی و فلسفة سینمایی دلوز»، استاد راهنما: اسماعیل بنی‏اردلان، پایان‏نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر تهران، دانشکدة هنرهای کاربردی.
[13] رودگر، نرجس (1388). فمنیسم: تاریخچه، نظریات، گرایش‏ها، نقد، تهران: مطالعات و تحقیقات زنان.
[14] سارسه، میشل ریو (1390). تاریخ فمنیسم، ترجمة عبدالوهاب احمدی، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
[15] قاسمی، فائزه (1388). «بررسی نظریه‏های فمنیستی جنگ»، استاد راهنما: جواد امام‏جمعه‏زاده، مشاور: سعید وثوقی، پایان‏نامة کارشناسی ارشد، گروه علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد.
[16] گلمکانی، هوشنگ (1389). از کوچه سام، تهران، انتشارات رسش.
[17] لگیت، مارلین (1398). زنان در روزگارشان. ترجمة نیلوفر مهدیان، چ هفتم. نشر نی.
[18] مالوی، لورا (1382). «لذت بصری و سینمای روایی»، ترجمة فتاح محمدی، مجلة ارغنون، ش 23، ص 45، 46، 87، 88، 71، 72 و 254.
[19] مشیرزاده، حمیرا (1382). از جنبش تا نظریة اجتماعی: تاریخ دو قرن فمنیسم، تهران: شیرازه.
[20] ویلفورد، ویک (1375) ایدئولوژی‏های سیاسی/ یان مکنزی و دیگران، ترجمة م. قائد، تهران: مرکز.
[21] نوذری، حسین‏علی (1389). «فمنیسم و تاریخ‏نگاری/ نظریه‏ها و کاربست‏ها»، ماهنامة علمی تخصصی اطلاعات حکمت و معرفت، ش 5، ص4ـ5.
[22] نلمز، جیل (1377). «زنان و سینما»، ترجمة امید نیک‏فرجام، مجلة فارابی، ش 29.
[23] Addams, Jane(1965). The Social Thought of Jane Addams, Editor: Christopher Lasch, Publisher: Bobbs-Merrill Co (December 1, 1965).
[24] Jason Seawright, John Gerring (2008). Case Selection Techniques in Case Study Research: A Menu of Qualitative and Quantitative Options. Political Science.
[25] King, W., & He, J. (2005). Understanding the Role and Methods of Meta- Analysis in IS Research. Communications of the Association for Information Systems,16, PP 665-686.
[26] McKibbin, Tony (2015). “Review: Adrian Martin (2014)”, Mise en Scène and Film Style: From Classical Hollywood to New Media ArtFilm Philosophy. PP 156-163, (19).
[27] Mertens, D. (2014). “Literature Review and Focusing the Research. In D. Mertens”, Research and Evaluation in Education and Psychology (4 ed., p. 536). SAGE.
[28] Morgan, Robin (1982). The Anatomy of Freedom: Feminism in Four Dimensions, Publisher: Open Road Media, 2014. P.283.
[29] Polkinghorne, Donald E(2005). “Language and Meaning: Data Collection in Qualitative Research”, Journal of Counseling Psychology, Vol. 52, No. 2. 137.
[30] Sontag, Susan (1973). “The Third World of Women”, The Partisan Review, spring, 65, 180-206 (p: 192).