[1] آژند، یعقوب (1395). نگارگری ایران (پژوهشی در تاریخ نقاشی و نگارگری ایران)، ج 1، تهران: سمت.
[2] آقاجانی اصفهانی، حسین؛ جوانی، اصغر(1386). دیوارنگاری عصر صفوی در اصفهان کاخ چهلستون، تهران: فرهنگستان هنر.
[3] ابن عربشاه، احمدبن محمود (1356). زندگانی شگفتآور تیمور، ترجمۀ محمدعلی نجاتی، تهران: بنگاه ترجمۀ و نشر کتاب.
[4] استرآبادی، سید حسن بن مرتضی(1364). از شیخ صفی تا شاه صفی، تهران: علمی و فرهنگی.
[5] اسعدی، هومان (1379). «حیات موسیقایی و علم موسیقی در دوران تیموریان از سمرقند تا هرات»، رشتة موسیقی، دانشکدة هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
[6] انصاری، مجتبی؛ نامی، مهشاد (1396)، «بررسی تطبیقی نگارگری مکتب شیراز و عناصر باغ ایرانی در دورة تیموری و صفوی»، فصلنامة علمی نگره، دورة 12 ش 43، ص87ـ75.
[7] اسکندر بیک ترکمان (1387). تاریخ عالمآرای عباسی، با اهتمام و تنظیم ایرج افشار، ج 1و2، تهران: امیرکبیر.
[8] افصحزاده، اعلاخان (1387). نقد و بررسی آثار و شرح احوال جامی، تهران: مرکز مطالعات ایرانی، تهران: دفتر نشر میراث مکتوب.
[9] باربارو، جوزافا و دیگران (1349). سفرنامة ونیزیان، ترجمة منوچهر امیرى، بیجا: خوارزمی
[10] بذرافشانپور اسفندآباد، زهرا (1395). «نقش سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زنان در ایران عهد صفوی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، رشتة تاریخ تشیع، دانشگاه پیام نور، واحد مرکز تهران جنوب.
[11] تنهایی، انیس (1387). «هویت جویی ایرانیـ اسلامی در نسخههای مصور
شاهنامة فردوسی دوران ایلخانی تا اواسط صفویه»، دوفصلنامة علمی پژوهشی
مطالعات هنر اسلامی،
دورة 5، ش 9، ص139ـ164.
[12] جعفری، جعفربن محمد (1393). تواریخ ملوک و انبیا مشهور به تاریخ جعفری و تاریخ کبیر، به اهتمام نادر مطلبی کاشانی، قم: گنجینه حسین بشارت.
[13] جوادی، غلامرضا (1380). موسیقی ایران از آغاز تا امروز، تهران: همشهری.
[14] حجازی، بنفشه (1381). ضعیفه، بررسی جایگاه زن ایرانی در عصر صفوی، تهران: قصیدهسرا.
[16] خلیلی بروجنی، محمدحسین (1381). «تغییر و تحول نگارههای موسیقی در نگارههای ایرانیـ اسلامی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، گروه پژوهش هنر، دانشکدة هنر، تهران: دانشگاه شاهد.
[17] دلریش، بشری؛ لعل شاطری، مصطفی (1393). «موسیقی عصر تیموری، با تکیه بر نگارهها و روایات تاریخی»، پژوهشهای علوم تاریخی، دورة6، ش 2، ص 59ـ78.
[18] دادخواه، مهتاب؛ حاجیزاده، کریم و دیگران (1399). «باستانشناسی و تاریخ: تصویر زنان در نگارههای مکتب تبریز و متون دورة صفوی»، نشریة علمی زن و فرهنگ، دورة 12، ش2، ص 287ـ267.
[19] ذاکر جعفری، نرگس (1394). «جایگاه اجتماعی موسیقیدانان ایران از دورة تیموری تا پایان صفویه»، کنفرانس بینالمللی علوم مهندسی، هنر و حقوق.
[20] رضانژاد یزدی، الهه؛ شریعتپناهی، سید ماهیار؛ اسدبیگی، اردشیر (1396). «بررسی جایگاه اجتماعی بانوان با تأکید بر پوشش بانوان در نگارههای عصر تیموری»، پژوهشنامة زنان، دوره 8 ش 19، ص 1ـ33.
[21] رهبر، ایلناز؛ اسعدی، هومان؛ گاژا، رامون (1390). «سازهای موسیقی ایران در دورة صفویه به روایت کمپفر»، نشریة هنرهای زیبا،هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره2، ش41، ص 115ـ132.
[22] زارعی، محمدابراهیم، شریفکاظمی، خدیجه (1393). «مطالعة تأثیر زنان در عرصۀ هنر موسیقی دوران میانیِ اسلام براساس نقوش سفالی»، زن در فرهنگ و هنر، س6، ش 4، ص 444ـ427.
[23] سانسون، مارتین (1346). سفرنامة سانسون وضع کشور شاهنشاهی ایران در زمان شاه سلیمان صفوی، ترجمة تقی تفضلی، تهران: ابنسینا.
[24] سمرقندی، عبدالرزاق (1383). مطلع سعدین و مجمع البحرین، به اهتمام عبدالحسین نوایی، ج 9 و 8، تهران: منوچهری.
[25] صغری غضنفری، فاطمه؛ طباطبایی، زهره (1396). «جایگاه زن و موسیقی در عصر صفوی و بازنمود آن در نگارههای شاهنامة شاهطهماسبی»، نشریة علمی
زن و فرهنگ، دورة 9، ش31، ص74-57.
[26] طاهر، حکیمیه (1398)، جنسیت و قدرت در دیوارنگارههای صفوی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
[27] قلیزاده، آذر (1383). «نگاهی جامعهشناختی به موقعیت زنان در عصر صفوی»، پژوهشنامة زنان، دانشگاه تربیت مدرس، دوره2، ش2، ص 88ـ77.
[28] کمپفر، انگلبرت (1363). سفرنامة کمپفر، ترجمة کیکاووس جهانداری، تهران: خوارزمی.
[29] کنبای، شیلا (1387). نقاشی در ایران، ترجمۀ مهدی حسینی، تهران: دانشگاه هنر اسلامی.
[30] لعل شاطری، مصطفی (1395). «هنر خراسان در دورة سلطان حسین بایقرا (875ـ911ه.ق) (با تکیه بر موسیقی و نگارگری)»، مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان، دوره10، ش3، ص 91ـ120.
[31] مجموعه مینیاتورهـا و صفحات مذهبی شـاهنامة فردوسی نسخة دورة بایسنقری (1370). تهران: نشر سروش.
[32] محشون، حسن (1373). تاریخ موسیقی ایران، تهران: نشر نو.
[33] مختلف، فاطمه (1390). «بررسی سهم زنان در آفرینش هنرهای زیبای ایران عصر صفوی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، گروه تاریخ، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
[34] میرجعفری، حسین (1385). تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی ایران در دورة تیموریان و ترکمانان، تهران: انتشارات سمت.
[35] میثمی، حسین (1387). «تدوین موسیقی کلاسیک ایرانی»، فصلنامة موسیقی ماهور، دوره6، ش41، ص59ـ76.
[36] محمد طالبی طرمزدی، مرضیه؛ ولیبیگ، نیما (1397). «مطالعة مقایسهای تصویر زن از دیدگاه هندسی در دیوارنگارههای کاخها و خانههای اصفهان»، نشریة علمی زن و فرهنگ، دورة10 ش1، ص29ـ46.
[37] نطنزی، معینالدین (1393). منتخبالتواریخ، تصحیح ژان اوبن، تهران: اساطیر.
[38] واتسون، آلیور (1391). سفال زرین فام ایرانی، ترجمة شکوه ذاکری، تهران: سروش.
[39] Farmer, H.G .1967. Music (a Survey of Persian Art), Vol.6, London.
[40] ttps://parvazbaparwane.blogsky.com/1390/08/25/post-512.