[1] اسدالهی، عبدالرحیم؛ براتوند، سید علی محمود (1386). «آسیبشناسی زندانها؛ خالکوبی مجرمان در مردان زندانی خوزستان»، فصلنامةحقوقی گواه، ش 11، زمستان، ص 55ـ66.
[2] افراسیابی، حسین؛ شریعتینسب، طاهره (1398). بازنمایی معنا و تجربة خالکوبی در میان زنان جوان، جامعهپژوهی فرهنگی، س 10، ش 3، پیاپی 33، پاییز، ص 26ـ49.
[3] افضلطوسی، عفتالسادات؛ حسنپور، مریم (1391) «نقش نمادهای آیینی و دینی در نشانههای بصری گرافیک معاصر ایران»، مطالعات ملی، دورة 13، ش اول (49)، بهار، ص135ـ161.
[4] ایزدپناه، حمید (1367). فرهنگ لکی، تهران: جهانگیری.
[5] آنیتاکه، بهنام؛ صادق، مینا (1378). مفرغهای لرستان و صنایع فلزی اسلامی (مجموعة موزة خرمآباد)، تهران: موزة خرمآباد.
[6] آینهدست، حورا (1393). «بررسی زمینههای اجتماعی به وجود آمدن طلسم و تعویذ و تأثیر آن بر جنبش سقاخانه»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة هنر و معماری، گروه نقاشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
[7] بختورتاش، نصرتالله (1356). گردونة خورشید یا گردونة مهر، تهران: عطایی.
[8] بصیری، محمدصادق؛ صرفی، محمدرضا (1384). «نگاهی به محتوای اسطورهای انگارههای درخت در تمدن جیرفت»، مطالعات ایرانی، ش 8، ص 31ـ52.
[9] بوکور، مونیکدو (1373). رمزهای زنده جان، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: مرکز.
[10] بهزادی، رقیه (1368). «خالکوبی ازدیرباز تاکنون»، چیستا، ش 62، ص 181ـ196.
[11] پشتدار، علی محمد (1376). «لرها و لرستان از دیدگاه ولادیمیر مینورسکی»، ش 7، زمستان، ص 160ـ183.
[12] ثابتقدم، مژگان؛ صوفی، حمید و همکاران (1390). «سپیدان»، پیام بهارستان، ویژهنامة طب سنتی، د 2، س 3، پاییز، ص 243ـ248.
[13] جهانشاهی افشار، علی؛ شمسالدینی مطلق، محمدحسن (1393). «ریشههای خرافات و کارکرد آنها در فرهنگ مردم (مورد مطالعه: باورهای مردم کرمان)»، فرهنگ و ادبیات عامه، س 2، ش 3، بهار و تابستان، ص 49ـ78.
[14] چاکری، آزاده (1393). «مطالعة قابلیتهای عناصر بصری حرزها و نمود آن در آثار هنر معاصر»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، دانشکدة هنر و معماری.
[15] چاکری، آزاده؛ شریفزاده، محمدرضا (1395). «تحلیلی بر نقش درمانی طلسمها در بیماریهای روانی»، کنفرانس بینالمللی پژوهش در هنر، 25 آذر، سنگاپور.
[16] حاجیانثانی، سمیرا؛ میراشه، زهرا (1398). «بررسی و مقایسة نقشمایههای عیلامی با خالکوبیهای رایج در میان اعراب خوزستان»، چهارمین همایش ملی باستانشناسی ایران، آبان، دانشگاه بیرجند.
[17] خسروی، پروین (1394). اطلاعاتی طراحی دائم، خرمآباد: قائم اعظم.
[18] خوارزمی، حمیدرضا؛ توکلی، حسینالله (1396). «طلسم و طلسمشکنی در فرهنگ عامه جبالبارز جیرفت»، دوماهنامة فرهنگ و ادبیات عامه، س 5، ش 16، مهر و آبان، ص 137ـ160.
[19] دانشمند، پارسا (1383). «یادداشتهای آسوریک و پهلویک»، مجلة فرهنگ، ش 51 و 52، پاییز و زمستان، ص 21ـ44.
[20] دانشنامة فرهنگ مردم ایران (1393). ج 3، مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.
[21] دهخدا، علیاکبر (1373). لغتنامة دهخدا، ج 5، 6، 11 و 14، تهران: مؤسسة انتشارات دانشگاه تهران.
[22] رحمانیان، داریوش؛ حاتمی، زهرا (1391). «سحر و جادو، طلسم و تعویذ و دنیای زنان در عصر قاجار»، جستارهای تاریخی، س3، ش 2، پیاپی 6، پاییز و زمستان، ص 27ـ44.
[23] رضی، هاشم (1376). وندیداد، ج 4، تهران: فکر روز.
[24] رفیعفر، جلالالدین (1384). سنگنگارههای ارسباران، تهران: پژوهشکدة مردمشناسی.
[25] سبزی، فرانک (1389). «شناخت فرهنگ خالکوبی بینکولیان واقع درخیابان بوعلی شهرکوهدشت»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة روانشناسی وعلوم اجتماعی، دانشگاه آزاد و احد تهران مرکز، تهران.
[26] سجیراتیپور، سهام (1388). «ریشهیابی نقوش خالکوبی مردم عرب خوزستان»، کتاب ماه هنر، ش 132، شهریور، ص 66ـ71.
[27] شیرانی، راضیه (1388). «رویکردی نمادین و تصویری به طلسمهای ایرانی»، نقشمایه، ش 3، بهار و تابستان، ص 21ـ34.
[28] صرامی، عارفه (1395). «بررسی تاتو بهعنوان هنر در ساختار فرهنگی و اجتماعی معاصر»، پژوهش هنر، س6، ش 11، بهار و تابستان، ص 123ـ135.
[29] عابدینی، گلناز؛ حیدری، احمد؛ سلمانی انباردان، علیرضا (1396). «نقش گرگ از اسطوره تا تاتو»، شباک، س 3، ش اول، پیاپی 20، فروردین، ص 65ـ79.
[30] عزیزیفر، امیرعباس (1392). «بررسی طلسم و طلسمگشایی در قصههای عامیانة فارسی (سمک عیار، حسین کرد و امیرارسلان نامدار)»، متنشناسی ادب فارسی، س 5، ش اول، پیاپی 17، بهار، ص 83ـ100.
[31] عسکریعالم، علیمردان (1387). فرهنگ و باورهای مردم لرستان، لرستان: شاپورخواست.
[32] علیرضا، فرزین (1399). آرشیو (تصاویر در مورد خالکوبیهای زنان لرستان).
[33] فاتحی قهفرخی، مهدی (1387). «بررسی سیر تحلیلی نقوش وشم در ایران»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکز.
[34] فردوسی، ابوالقاسم (1389). شاهنامه. ج 1، به کوشش جلال خالقی مطلق، تهران: دائرةالمعارف اسلامی.
[35] قادرزاده، امید؛ محمدپور، احمد؛ غلامی، احمد (1392). «خالکوبی و برساخت هویت فردی بازتابنده»، مسائل اجتماعی ایران، س 4، ش اول، تابستان، ص161ـ182.
[36] قائم، گیسو (1388). «پیام چلیپا بر سفالینههای ایران»،. دوفصلنامة صفه، س19، ش 49، ص31ـ46.
[37] قزوینی، محمدشفیع (1370). قانون قزوینی، به کوشش ایرج افشار، تهران: دانشگاه الزهرا.
[38] کتاب طلسمات (بیتا). المکائد الکبری المعمول بیها تألیف شیخالروحانیین، شیخ عطیه عبدالحمید (بیجا).
[39] کتیرایی، محمد (1348). از خشت تا خشت، تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات اجتماعی.
[40] محمدی، هاشم (1386). «چشمزخم در ادب و فرهنگ ایرانی»، حافظ، ش 44، ص 1ـ6.
[41] مرادی، علی (1396). «بررسی عوامل مؤثر بر انگیزههای خالکوبی مطالعة مردان شهر کرمانشاه»، پژوهشهای راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، س 6، ش اول، پیاپی 16، بهار، ص 73ـ90.
[42] منبع تعدادی از تصاویر از آرشیو آقای علیرضا فرزین، کارشناس ادارة میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان لرستان (خرمآباد) است.
[43] میتفورد، میراندا بروس (1388). فرهنگ مصور نمادها و نشانهها در جهان، ابوالقاسم دادور و زهرا تاران، تهران: دانشگاه الزهرا.
[44] هال، جیمز (1390). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمة رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر.
[45] یاحقی، محمدجعفر (1375). فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی، تهران: سروش.
[46] یکتا، خاتون (1387). «و تنم دفتر نقاشی»، مجلة گزارش، س 7، ش 204، دی، ص 44ـ46.
[47] Atkinson, M. (2003). Tattooed: The Sociogenesis of a Body Art, University of Toronto Press, Toronto.
[48] Cooper, J. C. (1987). An Illustrated Encyclopaedia of Traditional Symbols, Thames and Hudson Ltd, London.
[49]. Demello, M. (2000). Bodies of Inscription: A Cultural History of The Modern Tattoo Community, Durham, Duke University Press Books.
[50] Richard, T. (2002). The Nomadic Peoples of Iran, Azimuth Edition, London.
[51] Mortensen, I. (1993). Nomads of Luristan, Thames and Hudson, Copenhagen, Thames and Hudson.
[52] Nathanson, C., Paulhus, D. L., Williams, K. M. (2006). “Personality and Misconduct Correlates of Body Modification and Other Cultural Deviance Markers” ,Journal of Researchin Personality, v 40, PP 779ـ802.
[53] Sabar, Sh (2010). “The Image of Joseph in the Folklore and Art of Sephardi Jews and the Jews in the Lands of Islam”, Journal of the study of the Bible and its World, Jerusalem, PP 169ـ191.
[54] Sanders, C. R. (1988). “Marks of Mischief: Becoming and Being Tattooed”, Journal of Contemporary Ethnography, 16 (4), PP 395ـ432.
[55] Zeder, M. A. (2008). Domestication and early agriculture in the Mediterranean Basin: Origins, diffusion, and impact, Proceedings of the National Academy of Sciences 105 (33): PP 11597ـ11604.
[56] https://hoosk.ir/) :1399/12/27).
[57] https://lastsecond.ir/blog/6539ـlastـtattooedـwomenـinـmyanmar) 1399/12/29).
[58] https://anahidbeauty.ir/Article/684/4606 (1399/9/19).
[59] https://fun.khabarazma.com/4326188/. (1399/9/30).