تقیپور، آرزو؛ یاوری، فریبا و مراثی، محسن (1398). «بازنمایی جنسیت در آثار نقاشان خودآموخته از منظر نشانهشناسی اجتماعی تصویر»، زن در فرهنگ و هنر، 11 (1): 65-88.
شریعتی مزینانی، سارا و مدرس صادقی، مریم (1390). «بازنمایی زن در آثار زنان نقاش معاصر ایران»، دوفصلنامۀ جامعهشناسی هنر و ادبیات، 3 (2): 35 – 54.
چراغی کوتیانی، اسماعیل (1390). «هنر و زیباییشناسی مدرنیسم»، معرفت فرهنگی و اجتماعی، 3 (1): 29 – 54.
چندلر، دانیل (1386)، مبانی نشانهشناسی، ترجمۀ مهدی پارسا، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
دیانت، فرشته (1396). «بررسی اهمیت نشانهشناسی دلالت معنایی در عکسهای مفهومی»، مبانی نظری هنرهای تجسمی (4): 71-84.
راودراد، اعظم؛ مریدی، محمدرضا و تقیزادگان، معصومه (1389). «تحلیلی بر بازنمایی زن در نقاشی معاصر ایران»، پژوهش زنان، 8 (1): 125-141.
راودراد، اعظم (1389). «ویژگیهای اجتماعی نقاشان نوگرای ایران»، جامعهشناسی هنر و ادبیات، 2 (1): 134-166.
رحمانی، میکائیل (1397)، مقدمهای بر تاریخ هنر کردستان و زیباییشناسی چیا، تهران: رامان سخن.
عربزاده، جمال؛ موسویاقدم، کامبیز و افتخاری یکتا، شراره (1394). «تحلیل نقاشیهای پیتر بروگل براساس اندیشۀ میخاییل باختین»، فصلنامۀ کیمیای هنر، 4 (14): 31-52.
علیمحمدی اردکانی، جواد و ادراکی، مرجان (1395)، «مطالعۀ صورتبندی مؤلفههای آثار نقاشی زنان در ایران در دهههای 1370 و 1380»، دوفصلنامۀ جامعهشناسی هنر و ادبیات، 8 (1): 1- 28.
علیمددی، مهرنوش و مریدی، محمدرضا (1396). «تاریخ غایب زنان نقاش ایران: مطالعۀ جامعهشناختی زنان نقاش از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی»، دوفصلنامۀ جامعهشناسی هنر و ادبیات، 9 (1): 79 – 107.
کامرانی، بهنام و بوستانی، رضوان (1389). «مطالعۀ بازنمایی ابژههای نسلی زندگی روزمره در نقاشی دهۀ هشتاد در ایران»، دوفصلنامۀ جامعهشناسی هنر و ادبیات، 2 (2): 155 – 183.
کُرسمِیر، کارولین (1387). فمنیسم و زیباییشناسی، ترجمۀ افشین مقصودی، تهران: گلآذین.
مریدی، محمدرضا و تقیزادگان، معصومه (1388). «نقاشی زنانه: مقایسۀ بهکارگیری شگردهای بصری و سبکهای هنری در نقاشی زنان و مردان»، زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 7 (1): 129- 149.
هپورث، مایک (1395)، «طراحی سالمندی: دیدگاههای جامعهشناختی دربارۀ سالمندی در نقاشی عصر ویکتوریا»، در جامعهشناسی هنر، ویراستۀ دیوید انگلیس و جان هاگسون، ترجمۀ جمال محمدی، تهران: نی.
نیلقاز، نسیم (1390). «نقاشی رئالیستی در ایران معاصر و شرایط ظهور آن»، جامعهشناسی هنر و ادبیات، 3 (1): 35 – 71.
وود، جولیاتی (1383). «ویژگیهای ساختاری زبان و جایگاه زنان»، فصلنامۀ پژوهش و سنجش، 11 (38):24 -47.
Aiello, G. (2006). Theoretical advances in critical visual analysis: Perception, ideology, mythologies, and social semiotics. Journal of visual literacy, 26(2), 89-102.
Caulfield, J. (1992). A framework for a sociology of visual images. Visual Studies, 7(2), 60-71.
Feng, D., & O’Halloran, K. L. (2013). The visual representation of metaphor: A social semiotic approach. Review of Cognitive Linguistics. Published under the auspices of the Spanish Cognitive Linguistics Association, 11(2), 320-335.
Jewitt, C., & Oyama, R. (2001). Visual meaning: A social semiotic approach. Handbook of visual analysis, 134, 156.
Kress, G., & Van Leeuwen, T. (2020). Reading images: The grammar of visual design. Routledge.
Panahi, S., BAHRAMI, S. N., & Kia, A. (2016). A Semantic Approach to Urban Graffiti from Semiotics Viewpoint.
Paul, J. (2005). Art as weltanschauung: An overview of theory in the sociology of art. Electronic Journal of Sociology, 1, 1-18.
Riley, H. (2013). Visual art and social structure: the social semiotics of relational art. Visual communication, 12(2), 207-216.
Singh, M. S. (2000). A journey into pictorial space: Poetics of frame and field in Maithil painting. Contributions to Indian sociology, 34(3), 409-442.