Document Type : Research Paper

Authors

1 . Assistant Professor and Faculty Member of the University of Arts (Cinema and Theater), Tehran, Iran

2 Graduate student of the Department of Drama, Farabi Campus, University of Arts, Tehran, Iran

Abstract

Abstract
Every writer has different ways to create a logical and, at the same time, attractive personality, yet the most influential factor in characterization is always the writer's daily life. Characters created by authors are often representations of people with whom the author has associated in daily life. Therefore, it is always possible to obtain useful information about the people of that time by recognizing the imaginary characters of writers at different times.
This study, while examining characterization and its relationship with personality actions, took two plays “Sleep in an empty cup” and “Home” into consideration and analyzed their female characters. It also examined the influential factors in the characterization of women in Naghmeh Samini's plays, trying to find out how each of them reacted to the home (patriarchal system) according to their backgrounds and values. Finally, it was concluded that the values of women in contemporary society influenced the characterization formed in the plays, including the works of Naghmeh Samini.
?

Keywords

آقاخانی، ایوب (1391). راهنمای عملی نمایشنامه‌‌نویسی برای رادیو، تهران: افراز.
ارسطو، (1392)، فن شعر، ترجمۀ سهیل محسن‌‌افنان، تهران: حکمت.
اسمایلی، سم (1392). نمایشنامه‌‌نویسی: ساختار کنش، ترجمۀ صادق رشیدی و پرستو جعفری، تهران: افراز.
براهیمی، منصور (1386). «اصول و مبانی نقد و پژوهش هنری بخش اول: متن و زیرمتن: گفت‌‌وگوی نمایشی به‌‌مثابه کنش». پژوهشنامۀ فرهنگستان هنر، (2): 45-7.
تامس، جیمز (1397). تحلیل (فرمالیستی) متن نمایشی، ترجمۀ علی‌ظفر قهرمانی‌‌نژاد، تهران: سمت.
تانگ، رزمری (1387). نقد و نظر: درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی، ترجمۀ منیژه نجم عراقی، تهران: نی.
تایسن، لوییس (1387). نظریه‌‌های نقد ادبی معاصر، ترجمۀ مازیار حسین‌‌زاده و فاطمه حسینی، تهران: نگاه امروز، حکایت قلم نوین.
ثمینی، نغمه (1390). خواب در فنجان خالی، تهران: نی.
ثمینی، نغمه (1393). خانه، تهران: نی.
سید، فیلد (1393). چگونه فیلمنامه بنویسیم، ترجمۀ عباس اکبری، تهران: نیلوفر.
سیگر، لیندا (1394). زیرمتن در فیلمنامه: آنچه پنهان است، ترجمۀ مهدی کیا، تهران: چشمه.
فورد، دبی (1383). نیمۀ تاریک وجود، ترجمۀ فرناز فرود، تهران: کلک آزادگان.
فیستر، مانفرد (1395). نظریه و تحلیل درام، ترجمۀ مهدی نصراله‌زاده، تهران: مینوی خرد.
قادری، نصرالله (1370). «شخصیت در نمایشنامه». سوره، (28): 56-48.
معافی غفاری، فرزاد (1391). «کنش و دیالوگ در نمایش رادیویی» ماهنامۀ علمی- تخصصی صدای جمهوری اسلامی ایران، (67): 79-73.
نجاری، محمد (1394). زبان زنان: بررسی زبان زنانه در نمایشنامه‌‌های نغمه ثمینی و چیستا یثربی، تهران: اختران.
نظرزاده، رسول (1399). ادبیات نمایشی زنان ایرانی، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
هورتون، اندرو (1398). فیلمنامه‌نویسی شخصیت‌‌محور، تهران: سمت.
هورنای، کارن (1387). روان‌شناسی زنان، ترجمۀ ابوذر کرمی، تهران: دانژه.
وولف، ویرجینیا (1384). اتاقی از آن خود، ترجمۀ صفورا نوربخش، تهران: نیلوفر.