افضل طوسی، عفتالسادات (1391). «گلیم حافظ نگارۀ بز کوهی از دوران باستان»، فصلنامۀ نگره، د 7، ش 21، صص 55-67.
اقبالچهری، محمد؛ بهروزی، مهرناز و موسوی حاجی، سید رسول (1394). «تحلیلی بر هویت پلاکهای گچی شکار شاهی از چال ترخان-عشقآباد». مطالعات باستانشناسی، س 7، ش 1، صص 65-84.
بایرامزاده رضا و احمدی علیایی، سعید (1395). «تداوم حضور نقشمایۀ «هالۀ نور» از دوران باستان تا هنرهای مسیحی و اسلامی». فصلنامۀ علمی-ترویجی نگارینۀ هنر اسلامی، د 3، ش 10، صص 59-69.
بختورتاش، نصرتالله (1348). پرچم و پیکرۀ شیر و خورشید، تهران: مؤسسۀ مطبوعاتی عطایی.
بزرگ بیگدلی، سعید؛ اکبری گندمانی، هیبتالله و محمدی کلهسر، علیرضا (1386). «نمادهای جاودانگی (تحلیل و بررسی نماد دایره در متون دینی و اساطیری)». نشریۀ پژوهشهای ادب عرفانی (گوهر گویا). س 1، ش 1، صص 79-97.
بهرامی، ایرج (1378). اسطورۀ اهل حق، تهران: آتیه.
بهمنی، پردیس (1396). «بررسی نقوش و نمادهای گیاهی تأثیرگذار در طراحی ظروف خانگی قرون اولیۀ اسلامی ایران»، اولین کنفرانس نمادشناسی هنر ایران، دانشگاه بجنورد.
پوپ، آرتور و آکرمن، فیلیس (1387). سیری در هنر ایران، ج 3، ترجمۀ سیروس پرهام، تهران: علمی و فرهنگی.
توروپ، پیتر (1390). «نشانهشناسی فرهنگی و فرهنگـ»، ترجمۀ فرزان سجودی، در مجموعه مقالات نشانهشناسی فرهنگی، گروه مترجمان، به کوشش فرزان سجودی، تهران: علم.
جابز، گرترود (1370). سمبلها، ترجمۀ محمدرضا بقاپور، تهران: جهاننما.
چیتساز، محمدرضا (1379). تاریخ پوشاک ایرانیان (از ابتدای اسلام تا حملۀ مغول)، چاپ اول، تهران: سمت.
حسنی، پروین و اسدی مهیار (1400). «مطالعۀ تطبیقی نقشمایۀ موجود ترکیبی زن-پرنده در هنر ایران عصر سلجوقی با هنر تمدنهای بینالنهرین، یونان، هند و آسیای جنوب شرقی»، نشریۀ هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی. س 26. ش 2. صص 27-36.
خودی، الدوز (1385). «معانی نمادین شیر در هنر ایران». مجلۀ کتاب ماه هنر. ش 97 و 96. صص 96-105.
دانشجو، حمیده؛ عباسی، جواد و دلریش، بشری (1397). «نقش زنان دربار در سیاست مذهبی دوران سلجوقی، خوارزمشاهی و ایلخانی». فصلنامۀ علمی-پژوهشی تاریخ، س 13، ش 51، صص 37-54.
دیماند، موریس اسون (1389). راهنمای صنایع اسلامی. ترجمۀ عبدالله فریار. تهران: علمی و فرهنگی.
راوندی، ابوبکر محمد بن علی بن سلیمان (1364). راحه الصدور و آیه السرور در تاریخ آلسلجوق، تصحیح محمد اقبال و مجتبی مینوی، تهران: امیرکبیر.
رحمانی، نجیبه و محمودی، فتانه (1396). «بررسی سیر تحول نقش هارپی در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا دوران معاصر»، نشریۀ هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، د 22، ش 1، صص 53-67.
زارعی، محمد (1378). «انگشتری در اسلام»، فرهنگ کوثر، ش 32، صص 15-16.
زاویه، سعید و مرادی، آزاده (1396). «مطالعۀ فلزکاری سلجوقی با تکیه بر رویکرد ویکتوریا دی. الکساندر»، نشریۀ علمی-پژوهشی هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، د 22، ش 1، صص 81-93.
سرفراز، حسین (1392). نشانهشناسی فرهنگ، هنر و ارتباطات، تهران: دانشگاه امام صادق.
شوالیه، ژان. و گربران، آلن (1387). فرهنگ نمادها، اساطیر، رؤیاها، رسوم و ...، ج 5، ترجمۀ سودابه فضایلی، تهران: جیحون.
صلواتی، مرجان (1387)، «نمادشناسی بیرق ایران باستان تا آغاز دوران صفوی»، فصلنامۀ نقشمایه، ش 1، صص 61-72.
صمدی، مهرانگیز (1367). ماه در ایران، تهران: اشراقی.
صیادزاده، صغری (1390). موقعیت سیاسی و اجتماعی زن در دورۀ سلاجقه و خوارزمشاهیان، پایاننامۀ کارشناسی ارشد تاریخ دوران اسلامی، دانشگاه شهید چمران اهواز، استاد راهنما عبدالحسین میلانی.
طاهری، ثمانه السادات (1395). «بررسی مفهوم سرزمینی ایران در دورۀ سلجوقیان براساس متون تاریخی و جغرافیایی»، کنفرانس بینالمللی شرقشناسی، تاریخ و ادبیات پارسی.
طاهری، صدرالدین (1391)، «کهنالگوی شیر در ایران، میانرودان و مصر باستان». نشریۀ هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، ش 49، صص 83-93.
عابددوست، حسین و کاظمپور، زیبا (1388). «تداوم حیات اسفنکسها و هارپیهای باستانی در هنر دورۀ اسلامی»، فصلنامۀ تحلیل-پژوهشی نگره، س 4، ش 13، صص 81-91.
فریه، ر. دبلیو (1374) دربارۀ هنرهای ایران، ترجمۀ پرویز مرزبان، تهران: پژوهش فرزان روز.
کشتگر، ملیحه و طاهری، علیرضا (1393). «تصویر هارپی در هنر اسلامی با تکیه بر آثار فلزی و سفال (قرون پنجم تا ششم ه.ق)»، فصلنامۀ علمی-پژوهشی نقشمایه، س 8، ش 21، صص 33-43.
کوپر، جی. سی (1379). فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمۀ ملیحه کرباسیان، تهران: اساطیر.
گریشمن، رمان (1364). هنر ایران در دوران ماد و هخامنشی، ترجمۀ عیسی بهنام، چ 2، تهران: علمی و فرهنگی.
لوتمان، یوری (1390). دربارۀ سپهر نشانهای، ترجمۀ فرناز کاکههانی، نشانهشناسی فرهنگی (مجموعه مقالات)، تهران: علم.
لیونگبرگ، کریستینا (1390). «مواجهه با دیگری فرهنگی، ترجمۀ تینا امراللهی»، کتاب مجموعه مقالات نشانهشناسی فرهنگ، ترجمۀ فرزان سجودی، گروه مترجمان، به کوشش فرزان سجودی، تهران: علم.
مرزبانیان، پانیا (1391). آیکونولوژی بازنمایی آب بر روی سفالینههای سلجوقی، پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ هنر اسلامی گرایش نگارگری، استادان راهنما: بهمن نامور مطلق و ناهید عبدی، دانشگاه هنر اصفهان.
میتفورد، میراندابوروس (1394). دایرهالمعارف مصور نمادها و نشانهها. مترجمان: معصومه انصاری و حبیب بشیرپور. تهران: سایان.
نوری مجیری، مهرداد (1400). «نقش درخت بر مهر و اثر مهرهای ایلامی (3000-539 ق.م)»، دوفصلنامۀ علمی-تخصصی مطالعات ایران کهن، ش 1. صص 127-167.
نیشابوری، ظهیرالدین (1332). سلجوقنامه، تصحیح اسماعیل افشار، تهران: کلالۀ خاور.
ونزل، ماریان (1386). انگشتریها، ترجمۀ غلامحسین علی مازندرانی، تهران: کارنگ.
Brunner, C. J. (1978). Sasanian Stamp Seals in the Metropolitan Museum of Art, New York: Metropolitan Museum of Art Publications.
Canby, S. R., Beyazit, D., & Rugiadi, M. (2016). Court and Cosmos: The Great Age of the Seljuqs, New York: The Metropolitan Museum of Art.
Castell, M. (2011). The Rise of Network Society. E-book: Wiley-Blackwell.
Grabar, O. (1992). The Mediation of Ornament, Washington D.C.: The National Gallery of Art.
Lotman, Y. (2005). On the Semiosphere. Translated by: Wilma Clark. Sign System Studies, 33(1), 205-230.
https://images.metmuseum.org/CRDImages/is/original/DP368505.jpg
https://www.britannica.com/biography/Alp-Arslan
https://www.davidmus.dk/en/collections/islamic/materials/metal/art/32-2007
https://www.metmuseum.org/art/collection/search/452831?img=2
https://www.clevelandart.org/art/1933.171
https://www.metmuseum.org/art/collection/search/452831?img=2
https://harvardartmuseums.org/collections/object/216883?position=1