نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه باقرالعلوم
2 گروه مدیریت راهبردی مطالعات خانواده دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه باقرالعلوم قم ایران
3 گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم اسلامی مشهد ایران
چکیده
تحولات جدید عصر مدرنیته و رسانهای شدن انسان مدرن در نسبت با پیوند دین داری و مد منجر به کنشگری به نام حجاب استایل شده است حجاب استایل یک پدیده جهانی است و مختص ایران نمیباشد اما از آنجا که حجاب به عنوان یک ارزش در جامعه ایران تلقی میشود این پدیده در ایران اهمیت بیشتری یافته و با توجه به تعاریف متعدد این پدیده نوظهور، پژوهش حاضر در راستای فهم این پدیده به گفتگو با کارشناسان حوزه عفاف و حجاب، مد و لباس آشنا با شبکههای اجتماعی پرداخته و با کدگذاری گفتههای کارشناسان با روش داده بنیاد چیستی پدیده شامل صورت بندی تعاریف، خاستگاه پدیده، ویژگیها و انواع دنبال کنندگان استخراج شد؛ در ادامه با تحلیل دادهها عوامل گسترش در سه دسته « رفتاری»، « معرفتی و شناختی»، « ساختاری» ارائه شد و یافتهها حاکی از آن است که شکل گیری پدیده و راهبردهای مواجهه با آن در بستر «اقتضائات تمدن مدرن» و «رسانهای شدن» می باشد که در آن عوامل «مدیریتی» و «ساختاری» تاثیر گذار هستند و به ترتیب این عوامل شرایط زمینهای و شرایط مداخله گر نام گذاری شده که باعث شکل گیری راهبردها در بعد «دینی»، «اقتصادی»، «تبلیغی و رسانهای»، «فرهنگی و اجتماعی» و «آموزشی» شدهاند. با بررسی وضعیت موجود، جامعه ایرانی با پیامدهای «دینی»، «روانی و اخلاقی»، «فکری و فرهنگی» و «اجتماعی» مواجه است. در نهایت بعد از ترسیم مدل مبنی بر وضعیت موجود راهبردهای مواجهه جهت دستیابی به وضعیت مطلوب احصا و در پنج بعد «اقتصادی»، «اجتماعی»، «قانونی»، «رسانهای» و «فرهنگی» ارائه شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Critical Study of the Current Situation of Iranian Hijab Styles on Instagram
نویسندگان [English]
- Maryam Fathiasl 1
- Seyed Mohammad Hossein Hashemian 2
- Hossein Mehrabanifar 3
1 Baqir al-Olum University
2 Department of Strategic Family Studies Management, Faculty of Social and Behavioral Sciences, Baqir al-Olum University, Qom, Iran
3 Department of Social Sciences, Razavi University of Islamic Sciences, Mashhad, Iran
چکیده [English]
The modern era's transformations and the media-driven nature of modern humans have led to the emergence of "hijab style" as a form of activism. This phenomenon is global, not exclusive to Iran, but its significance is heightened in Iran due to hijab being a valued principle. Given the multiple definitions of this emerging phenomenon, this research aimed to understand it by engaging with experts in modesty and hijab, fashion, and social media. Through grounded theory, the essence of the phenomenon was extracted, including its formation, characteristics, and types of followers.
The analysis revealed that the spread of hijab style can be attributed to behavioral, cognitive, and structural factors. The findings indicate that its formation and strategies for addressing it are rooted in the context of modern civilization and media influence, where managerial and structural factors play a crucial role. These factors have been categorized as contextual and interventionist conditions, leading to strategies in religious, economic, promotional/media, cultural/social, and educational dimensions.
Iranian society faces consequences in religious, psychological/moral, intellectual/cultural, and social domains. Ultimately, after outlining the current situation, strategies for achieving a desirable state were identified across economic, social, legal, media, and cultural aspects.
Keywords:
Hijab Style, mode, fashion, Social networks, Instagram.
کلیدواژهها [English]
- Hijab Style
- mode
- fashion
- Social networks