نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان
2 دانشیار دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان. ایران.
چکیده
در دوران اصفهان صفوی، سیاست محبوسنمودن شاهزادگان در حرمسرا باعث شد بهتدریج شاه از کنش جدی در عرصة سیاست کناره گیری کند و در مقابل حرمسرا به کانونی از قدرت مبدل شود که در آن مادر شاه، زنان و خواجه سرایان ابتکار عمل سیاسی را بهدست گیرند. در دوران سلیمان، این کانون به حدی قدرتمند شد که آن را مالک اصلی شاه نامیدند. در همین زمان بود که نقاشی فرنگی سازی بهعنوان سبک مسلط هنری شناخته شد و رو به گسترش نهاد. مقالة حاضر با توجه به همزمانی قدرتیابی حرمسرا و رونق فرنگی سازی در دوران حکومت شاهسلیمان، در پی پاسخ به این پرسش است که جریان فرنگی سازی مکتب نقاشی اصفهان، در بازنمایی قدرت رو به گسترش حرمسرا و ساکنانش، چگونه عمل کرد؟ خوانش نقاشی های ذکرشده نشان میدهد که آثار فرنگیسازی از منظر چشم شاهسلیمان به موضوع زنان و حرمسرا نظر می افکند و با حذف زنان بهعنوان عاملان قدرت، فقط به نمایش نشانه هایی مربوط به مکان زیست آنان، چون اشاره به «فضای درونی/ اندرونی در معماری» که اینک خودِ سلیمان در آن مستقر شده بود، اکتفا میکند و از طریق تأکید بر «نگاه خیره به مخاطب»، به «بازتکثیر نگاه مردانه» دست میزند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Study of harem's Signs in Farangi-sazi paintings at School of Isfahan painting
نویسندگان [English]
- بتول maazallahi 1
- zeinab saber 2
1 PHD Student in Art Research, Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Art University of Isfahan,
2 Associate Professor,Faculty of Handicrafts, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]
The process of imprisoning Safavid princes in the harem caused theSafavid king to gradually withdraw from serious political activity andincrease power in the harem. the king's mother with his wives and slaves formed a powerful alliance with each other. They could greatly influence the king and interfere in the administration of the country. In the time of Suleiman, this center became so powerful that it was called the main owner of the king. The style of painting in the time of Shah Suleiman was Farangi-sazi. The present article,Wants to study whether women and harems were represented in this style? Compositional interpretationMethodthat there were changes in the images of this period that did not exist before. Depicting architecture was very important.The composition of the painting proves that it is Suleiman who looks through the paintings, He looks at women and the harem.But in the process of watching, he hides women and considers only architectural structures.Women who were the agents of power in the politics of their time are not considered in painting.Things that have been affected in the paintings include "inner / inner space in architecture", which can be said to be a reference to the subject of the harem.In addition to this theme, many men are shown who are looking at the audience. This refers to the spread of the masculine look.And this is the look of king that is circulating on women in the harem.
کلیدواژهها [English]
- Interior the architecture
- Harem
- Farangi-sazi
- Absence
- School of Isfahan Painting