آقامحمدی، قربانعلی، قلیزاده، زهرا، و میرمحمدی، فریده (1392). رابطه پایگاه اجتماعی اقتصادی و مصرف موسیقی در جوانان کلان شهر تهران، جامعهشناسی مطالعات جوانان، س 4، ش 11، صص 9-28.
استوری، جان (1389). مطالعات فرهنگی دربارۀ فرهنگ عامه، ترجمۀ حسین پاینده، تهران: آگه.
افشاریان، ندا، و سعدیپور، اسماعیل (1395). «مرزهای تمایز در مصرف کالاهای فرهنگی: مصرف موسیقی در بین جوانان (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی)»، پژوهشهای ارتباطی، س 23، ش 86، صص 85-104.
اکبری، نوروز و مرادی، علی (1398). «شناخت رابطۀ بین درک طبقاتی افراد و تمایل آنها به مصرف موسیقی؛ مطالعۀ موردی: شهر کرمانشاه»، علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، س 16، ش 2، 213-245.
امیرمظاهری، امیرمسعود (1392). «نقش سرمایۀ فرهنگی و تمایز طبقاتی در شکلگیری و تکوین جامعهشناسی موسیقی (با تأکید بر دیدگاههای آدرنو، پیترسون و پیربوردیو)»، مطالعات جامعهشناسی، س 19، ش 6، صص 20-70.
ایمان، محمدتقی، زنجری، نسیبه، و اسکندریپور، ابراهیم (1390). «کندوکاو سیستم معانی ذهنی مصرفکنندگان موسیقی»، فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی ایران، س 3، ش 4، صص 84-112.
بالس، کریستوفر (1380). «ذهنیت نسلی»، ترجمۀ حسین پاینده، ارغنون، ش 19، صص 10-25.
باینگانی، بهمن و کاظمی، علی (1389). «بررسی مبانی تئوریک مفهوم سرمایۀ فرهنگی»، برگ فرهنگ، ش 21، صص 8-21.
بوردیو، پیر (1390). تمایز، نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی، ترجمۀ حسن چاوشیان، چاپ اول، تهران: ثالث.
بونویتز، پاتریس (1391). درسهایی از جامعهشناسی پییر بوردیو، ترجمۀ جهانگیر جهانگیری و حسن پورسفیر، تهران: آگه.
پروائی، شیوا (1400). «زنان و مصرف موسیقی؛ سنخشناسی ذائقۀ موسیقایی زنان»، جامعهشناسی فرهنگ و هنر، س 3، ش 3، صص 63-98.
جواهری، فاطمه، سراجزاده، سیدحسین، و شکفته، سمیه (1391). «موسیقی زیرزمینی؛ بازنمای دغدغههای اجتماعی جوانان»، فصلنامۀ مطالعات فرهنگ-ارتباطات، س 13، ش 18، صص 7-34.
حیدرپناه، حمید، بهیان، شاپور، و وحیدا، فریدون (1396). «بررسی عوامل مرتبط با مصرف موسیقی جوانان شهر تهران»، فصلنامۀ مرکز مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان، س 16، ش 36، صص 139-158.
حیدری، آرمان، مختاری، مریم، و خانمحمدی، احسان (1396). «بررسی رابطۀ گونههای هویت جمعی با مصرف گونههای موسیقیایی؛ نمونۀ مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه یاسوج»، جامعهشناسی کاربردی، س 28، ش 1، صص 159-184.
رازقی، نادر، و علیزاده، محمدامین (1394). «تحلیل کیفی موسیقی مردمپسند و برساخت سرمایۀ اجتماعی»، جامعهشناسی هنر و ادبیات، س 7، ش 1، صص 119-140.
راودراد، اعظم، و فائقی، سحر (1395). «بازنمایی معضلات اجتماعی جامعه در موسیقی رپ اجتماعی ایرانی؛ مطالعۀ موردی: متن آهنگهای یاس»، فصلنامۀ مطالعات فرهنگ-ارتباطات، س 16، ش 31، صص 39-62.
رضوی طوسی، سیدمجتبی، و یاهک، سجاد (1387). «مصرف موسیقایی (مطالعهای در باب گرایش به موسیقی در جامعه)»، مطالعات فرهنگ و ارتباطات، س 15، ش 25، صص 7-36.
رفیعپور، فرامرز (1375). جامعه، احساس و موسیقی: کوششی در جهت آغاز یک بررسی جامعهشناختی از اثرات سازنده و مخرب موسیقی در ایران. تهران: شرکت سهامی انتشار.
زنجانیزاده اعزازی، هما، صنعتی، نادر، و محمدی، الهام (1391). «بازشناسی فرایندهای اجتماعی تأثیرگذار بر ذائقۀ موسیقایی»، جامعهشناسی هنر و ادبیات، س 4، ش 2، صص 65-80.
شکوری، علی و غلامزاده، امیرحسین (۱۳۸۹). «منش و سبک مصرف موسیقی»، مجلۀ جهانی رسانه، س ۵، ش 2، صص ۵۲-۷۰.
صمیم، رضا (1392). «برساخت سوژه در فرایند مصرف فرهنگ مردمپسند: مطالعهای کیفی بر روی مصرفکنندگان گونههای رسمی و غیررسمی موسیقی مردمپسند در شهر تهران»، تحقیقات فرهنگی ایران، س 6، ش 1، صص 23-53.
صمیم، رضا (1392). «فضای تولید موسیقی مردمپسند در ایران پژوهشی جامعهشناختی با استفاده از دادههای کیفی حاصل از پنج مصاحبۀ متمرکز»، جامعهشناسی هنر و ادبیات، س 5، ش 1، صص 125-145.
صمیم، رضا، و قاسمی، وحید (1388). «گرایش به مصرف گونههای موسیقی مردمپسند و میزان پرخاشگری در میان دانشجویان؛ مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه اصفهان»، تحقیقات فرهنگی ایران، س 2، ش 4، صص 243-262.
عنایت، حلیمه، و کاوه، مهدی (1392). «مطالعۀ رابطۀ مصرف موسیقی با احساس آنومی برحسب جنسیت»، زن در فرهنگ و هنر، س 5، ش 4، صص 487-506.
فاضلی، محمد (1386). جامعهشناسی مصرف موسیقی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
قاسمی، وحید، و صمیم، رضا (1386). «مطالعهای پیرامون رابطه قشربندی اجتماعی و مصرف فرهنگی با استفاده از دادههایی در زمینه مصرف موسیقایی در شهر تهران»، جامعهشناسی ایران، س 9، ش 1-2، صص 80-101.
قاسمی، یارمحمد، سپیدنامه، بهروز، و هاشمی، علی (1399). ذائقۀ مصرف موسیقیایی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه ایلام. فصلنامۀ مطالعات فرهنگ-ارتباطات، س 21، ش 50، صص 195-218.
گیدنز، آنتونی (1385). تجدد و تشخص، ترجمۀ ناصر موفقیان، تهران: نشرنی.
محمدپور، احمد، شریعتپناه، ابوبکر، و غلامی، احمد (1393). «تحلیل جامعهشناسی شیوۀ برساخت هویت از رهگذر مصرف موسیقی عامهپسند در میان جوانان»، مجلۀ مطالعات اجتماعی ایران، س 7، ش 4، صص 137-159.
نیکخواه، هدایتالله، رستگار، یاسر، و سرافراز، پرنیان (1400). «تبیین جامعهشناختی مصرف موسیقی در بین شهروندان شهر بندرعباس»، پژوهشنامۀ فرهنگی هرمزگان، س ۱۳، ش ۱۸، صص 62-۸۳.
Adorno, T. W. (1990). Cultural industry, London: Routledge.
Braun,
V., & Clarke,
V. (2006). Using thematic analysis in psychology.
Qualitative Research in Psychology,
3(2), 77–101.
Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis (2nd ed.). Los Angeles: Sage.
Coulangeon, P., & Lemel, Y. (2010). Bourdieu’s legacy and the class–status debate on cultural consumption: Musical consumption in contemporary France, In: T. Chan (Ed.), Social Status and Cultural Consumption (pp. 84-108). Cambridge: Cambridge University Press.
DeNora, T. (2000). Music in everyday life. Cambridge: Cambridge University Press.
Kent, D. (2006). The effect of music on the human body and mind. Unpublished Bacholrs’ Thesis. Liberty University, Virginia
Meadows, A. (2011). Developments in Music Therapy Practices: Case Study Perspectives. New Hampshire: Barcelona Publishers.
Patton, M. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Peterson, R., & Kern, R. (1996). Changing Highbrow Taste, American Sociological Review, 61, 900–907.
Peterson, R., & Simkus, A. (1992). How Musical Taste Groups Mark Occupational Status Groups. In: Lamont, M., and Fournier, M. (eds.), Cultivating Differences: Symbolic Boundaries and the Making of Inequality. University of Chicago Press, Chicago.
Seidman, J. (2006). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences (3rd ed.). New York, NY: Teachers College Press.
Willing, C. (2008). Introducing Qualitative Research in Psychology (2nd ed.). New York: Open University Pres