نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه هنر و معماری، دانشکدۀ هنرهای تجسمی و مطالعات عالی هنر، دانشگاه تهران، ایران
2 استادیار گروه هنر و معماری، دانشکدۀ هنرهای تجسمی و مطالعات عالی هنر، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
داستان بلند مار و مرد (1355-1357) اثری از سیمین دانشور است که براساس روایتهای اسطورهای، متون مقدس و روایتهای مذهبی نوشته شده است. مبنای نظری این نوشتار در مطالعه و بررسی سهم بینامتنی روایات مذکور در ساخت و پرداخت آن اثر ادبی، تعریف نظری لوران ژنی از مفهوم بینامتنیت در مقالۀ «راهبرد اشکال» است که در آن، در تفاوت دریافت خود از بینامتنیت (معروف به بینامتنیت نرم) و بینامتنیت ژولیا کریستوا (معروف به بینامتنیت سخت) پیشنهاد میکند: زمانی باید از بینامتنیت سخن به میان آورد که بتوان عناصری فراتر از واحد لغوی از متن پیشین را در متن جدید بازیابی کرد. به عبارت دیگر ارتباط متنهای مورد نظر، فراتر از ارتباط واژگانی و روابط صوری است. ژنی ارتباط بینامتنی دو متن را نه با جمع مبهم و مرموز تأثیرات یکی بر دیگری، بلکه با میزان ارتباط درونی دو متن با یکدیگر و چگونگی نفوذ و تأثیرگذاری یکی بر دیگری مرتبط دانسته و بر دو نوع بینامتنیت قوی و ضعیف تأکید میکند. از نظر او، زمانی که دو متن دستکم از دو جنبۀ صوری و مضمونی با هم ارتباط داشته باشند، بینامتنیت قوی و زمانی که ارتباط متون با یکدیگر در یکی از این دو سطح متوقف شود، بینامتنیت ضعیف برقرار میشود. پژوهش حاضر از حیث نوع، مطالعهای کیفی محسوب میشود. دادههای مطالعاتی جستار از منابع کتابخانهای مهیا شده است. پردازش تحلیل دادهها با روش توصیفی-تحلیلی انجام میشود. جستار در نتیجه با رابطهجویی کاربست شخصیت زن و بینامتنیت، متن مار و مرد را از دیدگاه خوانش مخاطب بارت تبیین میکند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effect of Intertextual Relationships of the Long Story of "Man and Snake" on Attracting Audience Participation in Reading (Considering the Role of Female Character in Intertextual Reading)
نویسندگان [English]
- shahrokh amirian 1
- Yaghoub Azhand 2
1 Researcher of Art Studies, PhD in Art Research, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Professor of Art Research, Faculty of Visual Arts, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
The long story of The Snake and The Man (1976-1978) is a work by Simin Daneshvar that is derived from religious narratives, sacred texts, and mythical narratives. Laurent Genie's theoretical definition of the concept of intertextuality in the article “Strategy of Forms” serves as the theoretical foundation for this paper’s examination of the intertextual contribution of the narrations mentioned in the construction and payment of that literary work. In this article, Genie proposes that the intertextuality should be referenced when elements beyond the lexical unit of the prototext can be retrieved in the new text, a distinction between his conception of intertextuality, known as soft intertextuality, and Julia Kristeva’s intertextuality, known as hard intertextuality. In other words, the relationship between the texts is not limited to lexical and formal relationships; the intertextual relationship of two texts is not determined by the vague and mysterious sum of the effects of one on the other, but rather by the degree of interconnection between the two texts and how one influences the other. This underscores the two types of intertextuality: strong and weak. In his opinion, “weak intertextuality” is established when two texts communicate in at least two formal and thematic aspects, and “strong intertextuality” is established when texts cease to communicate on one of these two levels. The present study isqualitative in nature.
کلیدواژهها [English]
- Descent Story
- Genetic Intertextuality
- Text Reading
- Text Reading Perspective
- Weak Intertextuality