نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، رسانه و ارتباطات، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.

2 استاد دانشکدۀ معارف اسلامی و فرهنگ ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران

3 دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.22059/jwica.2024.381647.2073

چکیده

خانواده‌ها به عنوان نهادهای اجتماعی مهم، نقش حیاتی در حمایت عاطفی و جسمی از اعضای خود دارند و مهارت‌های زندگی را آموزش می‌دهند. تحولات سریع فناوری‌های ارتباطی و رسانه‌ها، این نهاد را تحت تأثیر قرار داده و باعث تغییرات عمده‌ای در آن شده است. این پژوهش‌ با هدف طبقه‌بندی مسائل و ارائه پیشنهاد برای رفع نواقص پژوهشی یا سیاست‌گذاری رسانه‌ای انجام شده است. سؤال پژوهش این است که پژوهش‌های انجام شده در حوزه خانواده و رسانه‌های مورد نظر چگونه طبقه‌بندی شده‌اند و ذیل هر طبقه بندی چه موضوعاتی مورد بحث بوده است؟ چارچوب نظری این مقاله ﻧﻈﺮﯾﻪ وابستگی، نظریه ﻣﺎﻧﻮﺋﻞ کاستلز و نظریه کاشت بوده و برای تحلیل داده‌ها از روش‌های فراتحلیل و تحلیل‌مضمون بهره گرفته‌شده است. در این پژوهش، پس از بررسی 93 مقاله استخراج شده با موضوع رسانه و خانواده، و تحلیل آمار توصیفی و مضامین در حوزه‌های شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون و سینما، نقاط قوت و ضعف تحقیقات مشخص شدند. نتایج به دست آمده مشخص می‌کنند که تأثیرات مدرنیته و رسانه‌ها بر نهاد خانواده در ایران عمیق و چندوجهی بوده است. این تغییرات ارزشی شامل سنت‌زدایی، تضعیف روابط خویشاوندی، توانمندسازی زنان، افزایش اهمیت فردگرایی و تغییرات در سبک‌های زندگی است. این تحولات نشان‌دهنده یک دوره گذار فرهنگی و اجتماعی بوده که نیازمند ضرورت توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی، هویت زن و مرد، تقویت انسجام و روابط خانواده، سواد رسانه‌ای، و توجه به نقش و جایگاه کودکان و نوجوانان در خانواده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Systematic Review of Family and Media Research (With Emphasis on Virtual Social Networks, Cinema, and Television(

نویسندگان [English]

  • Seyed javad Hosseini 1
  • hassan bashir 2
  • mozhgan oroji 3

1 PhD Candidate in Department of Media Management, Faculty of Social Sciences, Media and Communication University of Religions and Denominations, Qom, Iran

2 Professor of Faculty of Islamic Studies, Culture and Communication-Imam Sadiq University of Tehran, Tehran, Iran.

3 PhD Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Families, as crucial social institutions, play a vital role in providing emotional and physical support to their members and teaching life skills. The rapid evolution of communication technologies and media has significantly influenced this institution, leading to major changes within it. This research aims to categorize issues and offer suggestions for addressing gaps in research or media policy-making. The research question is: How have studies in the field of family and the media been classified, and what topics have been discussed under each classification? The theoretical framework of this article is based on Dependency Theory, Manuel Castells' Theory, and Cultivation Theory, with data analysis conducted using meta-analysis and thematic analysis methods. In this study, after reviewing 93 extracted articles on the subject of media and family, and analyzing descriptive statistics and themes in areas such as social networks, television, and cinema, the strengths and weaknesses of the research were identified. The results indicate that the effects of modernity and media on the family institution in Iran have been profound and multifaceted. These value changes include the removal of traditions, weakening of kinship relations, empowerment of women, increased importance of individualism, and changes in lifestyles. These transformations represent a period of cultural and social transition, emphasizing the need to focus on the Iranian-Islamic lifestyle, the identity of men and women, strengthening family cohesion and relationships, media literacy, and attention to the role and position of children and adolescents within the family.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Family
  • Media
  • Social Networks
  • Television
  • Meta-Analysis
Abbasi Ghaderi, M., & Kalili Kashani, M. (2013). The Impact of Internet on National Identity. Tehran: Research Institute of Strategic Studies (RISS) Publishing. (In Persian)
Bourdieu, B. (2001). Practical Reason: On the Theory of Action. Translated by: M. Mardiha. Tehran: Naqhsh Negar. (In Persian)
Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: thematic analysis and code development. USA: SAGE Publications.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.     https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1191/1478088706qp063oa
Castells, M. (2010). The Rise of the Network Society. Wiley-Blackwell Publications.
Castells, M. (2023). The Rise of the Network Society (The Information Age: Economy, Society and Culture). Translated by: A. Aligholiyan. Tehran: Tarh-e No. (In Persian)
Cheal, D. (2015). Families in Today's World. Translated by: M. M. Labibi. Tehran: Afkar. (In Persian)
Croteau, D., & Hoynes, W. (2011). Media/Society. Translated by: M. Yusefi & R. Marzani. Tehran: Imam Sadiq University Publishing. (In Persian)
Decoster, J. (2003). Meta-Analysis Notes. University of Alabama. http://www.stat-help.com/Meta%20analysis%202009-07-31.pdf
Defleur, M. L., & Ball-Rokeach. S. (1975). Theories of mass communication (3rd Ed). New York: David Mckay.
Denis. M. (2010). McQuail's Mass Communication Theory. Sage Publications.
Gall, M., Borg, W., & Vegal, J. (2016). Quantitative and Qualitative Research Methods in Educational Sciences and Psychology. Translated by: A. R. Nasr et al. Tehran: Samt. (In Persian)
Giddens, A. (2015). Modernity and Self-Identity Self and Society in the Late Modern Age. Translated by: M. Saburi. Tehran: Ney Publications. (In Persian)
Glass, G. V. (1976). Primary, Secondary, and Meta-Analysis of Research. Educational Researcher, 5(10), 3-8.     https://doi.org/10.3102/0013189X005010003
Junadele, A., & Rahnama, M. (2019). The Pathological Representation of New Media in Family Studies (a Meta-Analysis of Articles Regarding the Effect of New Media on Family). New Media Studies, 4(16), 1-40.   https://nms.atu.ac.ir/article_9458.html (In Persian)
Liang Chen, L., & Shi, J. (2018). Reducing Harm From Media: A Meta-Analysis of Parental Mediation. Journalism & Mass Communication Quarterly, 96(1), 77-101. http://dx.doi.org/10.1177/1077699018754908
Mahdizadeh, S. M. (2007). Media and representation. Tehran: Office of Media Studies and Development. (In Persian)
Marshall, M. (1994). Understanding Media: The Extensions of Man. MIT Press.
Moghdisi Lashkajani, M., Madani, S., & Kazmipour, Sh. (2017). Representation of Social Harms Threatening Family Institution in Iranian Movies of 1990s and 2000s Saeed Maadani. Rasaneh, 2(29), 83-103. https://qjmn.farhang.gov.ir/article_68997.html (In Persian)
Moore, S. (1997). Sociology: An Introduction. Translated by: M. Thaghebfar. Tehran: Qoqnous Publishing. (In Persian)
Organization for regulation of regulations and radio communications. (2018). https://opendata.cra.ir/Dashboard/96954f32-1b4c-4cb2-a18b-e8c986288bb6?e=false&vo=viewonly
Sarvi Zargar, M. (2011). Media Strategic Management and a Semiotics of Representing Family in TV Commercials. Communication Research, 3(67), 33-62. https://cr.iribresearch.ir/article_23683.html (In Persian)
Supreme Council of the Cultural Revolution (2005). https://rc.majlis.ir/fa/law/show/101204 (In Persian)
Supreme Leader (2006). Statements in the meeting of managers and media programmers of different countries. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3340