ارتباطات
ثریا احمدی؛ سید وحید عقیلی؛ سید محمد مهدیزاده
چکیده
بازنمایی زنان در رسانهها بیانکنندة تصورات عمومی دربارة هویت و تفاوتهای جنسیتی بوده و مدام در کار خلق یا تأیید یا تغییر این تصورات است. رسانهها تلاش میکنند آنچه را میخواهند بازنمایی کنند، نه آنچه واقعیت دارد. مفهوم هویت جنسیتی، که در دنیای امروز به واسطة مدرنیته دگرگون شده، از موضوعاتی است که در دنیای واقع و در قاب ...
بیشتر
بازنمایی زنان در رسانهها بیانکنندة تصورات عمومی دربارة هویت و تفاوتهای جنسیتی بوده و مدام در کار خلق یا تأیید یا تغییر این تصورات است. رسانهها تلاش میکنند آنچه را میخواهند بازنمایی کنند، نه آنچه واقعیت دارد. مفهوم هویت جنسیتی، که در دنیای امروز به واسطة مدرنیته دگرگون شده، از موضوعاتی است که در دنیای واقع و در قاب تلویزیون تفاوتهایی یافته است. ازاینرو، این مقاله شیوة بازنمایی هویت جنسیتی را در محتوای روایی تلویزیون بررسی کرده است. بدین منظور، با استفاده از تحلیل نشانهشناختی فیسک در سه سطح رمزگان واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی سریال زمانه تحلیل و ارزیابی و با استفاده از رویکرد برساختگرا در نظریة بازنمایی استوارت هال، بهمنزلة چارچوب نظری، این موضوع بررسی شده است. مؤلفههایی مانند فردگرایی، استقلال مادی زنان، قدرت تصمیمگیری و انتخاب، الگوهای روابط بین فردی، سبک پوشش و مصرف کالا و نقشهای حرفهای زنان بازنمودی از جستوجوی هویت و مؤلفههای غالب هویتی مدرناند. به نظر میرسد در این سریال بازنماییهای زنانه نمایشدهندة شخصیتی هستند که خصلتهای سنتی و مدرن را بهطور تلفیقی به همراه دارند. هویت سنتی با ارزش و نگرش مادری و همسری بهمنزلة هویت برتر بازنماییشده و هویت مدرن محتوم به بحران است.