زهرا غیاثیان؛ سعید شاپوری
چکیده
سیمون دوبوار در کتاب مشهورش، جنس دوم، مفاهیم خاص فمنیسم اگزیستانسیالیستی را برای اولینبار ارائه میدهد. مطابق همین مضامین، وی تمایزهای بین مشخصههای زیستشناسی و ساختار اجتماعی و تاریخی یک جنسیت و کلیشههای مرتبط با آن را توضیح میدهد و موفق میشود منبع اصلیای که زنان را در این ساختارها در مقام دیگری معرفی میکند ...
بیشتر
سیمون دوبوار در کتاب مشهورش، جنس دوم، مفاهیم خاص فمنیسم اگزیستانسیالیستی را برای اولینبار ارائه میدهد. مطابق همین مضامین، وی تمایزهای بین مشخصههای زیستشناسی و ساختار اجتماعی و تاریخی یک جنسیت و کلیشههای مرتبط با آن را توضیح میدهد و موفق میشود منبع اصلیای که زنان را در این ساختارها در مقام دیگری معرفی میکند اصلاح کند. با تکیه بر این الگوهای مطرحشده از سوی دوبوار، میتوان شخصیت زن را در نقشهای خاص زنانه، مثل زن شوهردار و زن عاشق و زن نارسیست، توضیح داد. او با توصیف زنان در موقعیتهای متفاوت، سعی در به تصویر کشیدن مواردی دارد که چگونه زنان با زیر فشار گذاشتن خود در شرایط خاصشان زمینه را فراهم میکنند تا جنس دوم باشند. در این تحقیق سعی شده شخصیتهای زن سه درام مدرن اتوبوسی به نام هوس از تنسی ویلیامز، جنزدگان از هنریک ایبسن و آنها زندهاند از آثول فوگارد براساس این رویکرد سیمون دوبوار توضیح داده شوند. پژوهش حاضر نشان میدهد که چگونه کاربرد این نظریه در خوانش یک متن نمایشی میتواند درک رایج را، که ساختة نظام مردسالارانه است، تغییر دهد و جایگزین آن شود.