نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی کرمانشاه ایران.

2 استاد تمام گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی کرمانشاه

3 استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی کرمانشاه، ایران.

10.22059/jwica.2024.381397.2072

چکیده

شخصیت‌های زنانۀ دینی از دیرباز تاکنون پیوسته از نمادهای ارزشمند و الهام‌بخش در ادبیات و فرهنگ شاعران معاصر عرب بشمار می‌روند. جابر الجابری(مدین الموسوی) شاعر معاصر عراقی است که با استفاده از میراث دینی در اشعارش بر اصالت و غنای ادبی شعرش افزوده است. بازنمایی شخصیت‌های زنانۀ دینی در اشعار جابر الجابری در کشف لایه‌های معنائی شعر وی کمک کرده و زوایای جدیدی از سبک شعری او را نمایان می‌سازد. نظریۀ ارتباطی رومن یاکوبسن؛ زبان‌شناس برجستۀ روسی به بررسی نقش‌های ششگانۀ زبانی در راستای جهت‌گیری پیام شاعر (فرستنده)به سمت یکی از عوامل سازندۀ فرایند ارتباطی می‌پردازد. بررسی کارکردهای زبانی در متون ادبی بویژه شعر، مخاطب را به درک عمیق‌تری از هنر کلامی شاعر و ادبیت وی می‌رساند.
این پژوهش بر آن است با رویکردی توصیفی- تحلیلی شخصیت‌های زنانۀ دینی را در اشعار جابر الجابری با تکیه بر نظریۀ ارتباطی رومن یاکوبسن مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که پربسامدترین نقش‌های زبانی در به تصویر کشیدن شخصیت‌های حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) در شعر جابری به ترتیب و با توجه به جایگاه متفاوتی که دارند نقش ترغیبی، عاطفی، همدلی و ارجاعی هستند که به شکل جداگانه و یا شکل مکمل یکدیگر بکار رفته‌اند. در شاعرانگی جابر الجابری شخصیت‌های برجستۀ حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) به عنوان نمادهایی از انسان کامل، صبور و ایثارگر به همراه شاخصه‌های زنانگی مطرح شده‌اند تا تأثیر مهمی بر بافت فرهنگی و اجتماعی جامعه داشته و مخاطب را به درک و آشنائی بیشتر از ابعاد فکری و ایدئولوژی جابری برسانند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analyzing the representation of religious female characters in the poems of Jaber Al-Jabri based on Roman Jacobsen's communication theory (case study: Hazrat Zahra (pbuh) and Hazrat Zainab (pbuh))

نویسندگان [English]

  • maryam jalali nejad 1
  • yahya marof 2
  • ali salimi 3
  • jahangir amiri 3

1 PhD student of Arabic language and literature, Razi University, Kermanshah, Iran.

2 Professor of the Department of Arabic Language and Literature, Razi University of Kermanshah

3 Professor of the Department of Arabic Language and Literature, Razi University, Kermanshah, Iran.

چکیده [English]

Religious female figures have been considered valuable in the literature and culture of contemporary Arab poets since long ago. Jaber al-Jabri (Madin al-Mousavi) is a contemporary Iraqi poet who has added to the originality and literary richness of her poetry by using religious heritage in her poems. The representation of religious female figures in Jaber Al-Jabari's poems helps to discover the layers of meaning in his poetry. Roman Jacobsen's communication theory; The prominent Russian linguist examines the six roles of language in order to direct the message of the poet (the sender) towards one of the constructive factors of the communication process. Examining language functions in literary texts, especially poetry, brings the audience to a deeper understanding of the poet's verbal art .
This research aims to investigate and analyze the religious female characters in the poems of Jaber Al-Jabari with a descriptive-analytical approach, relying on Roman Jacobsen's communication theory. The findings of the research show that the most frequent linguistic roles in depicting the characters of Zahra (pbuh) and Zainab (pbuh) in Jabri's poetry are persuasive, emotional, empathic and referential roles,. Separate forms is used. In the poetry of Jaber Al-Jabari, the prominent characters of Zahra (pbuh) and Zainab (pbuh) are presented as symbols of a perfect, patient and selfless human being along with femininity characteristics in order to have an important impact on the cultural and social fabric of the society and to make the audience understand and familiar. More than the intellectual dimensions and ideology of coercion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Roman Jacobsen
  • communication theory
  • Religious female personality
  • contemporary Iraqi poetry
  • Jaber Al-Jaberi
 
Holy Quran.
Alavi Moghadam, M. (1998). Theories of Contemporary Literary Criticism. Tehran: Samt. (In Persian)
Al-Jabari, J. (2010). Diwan Jaber Al Jabari (1st Ed.). Iraq: Afaq for Iraqi Studies and Research. (In Arabic)
Bomzbar, A. H. (2007). Al-Tawaswal al-Lassani wal Shaariyya (1st Ed.). Algiers: Manshwat al-Ikhtlaaf. (In Arabic)
Fiske, J. (2009). An Introduction to Communication Studies (2nd Ed.). Translated by: M. Ghabraei. Tehran: Media Studies and Development Office. (In Persian)
Guiraud, P. (2010). Semiotics. Translated by: M. Nabawi. Tehran: Agah. (In Persian)
Hamdawi, J. (2015). Al-Tawsawal Al-Samiai and Al-Simiai Wal-Tarboi. Maghreb: Al-Tabba Al-Oli. (In Arabic)
Ibn Abi al-Hadid, A. H. (1983). Commentary on Nahj al-Balagha (1st Ed.). Research and correction by: M. A. Ibrahim. Qom: al-Marashi al-Najafi School. (In Arabic)
Jacobsen, R. (1988). Poetry issues. Translated by: M. Wali & M. Hanoun. Maghreb: Dar Toubkal. (In Arabic)
Makaryk, I. R. (2006). Encyclopaedia of Contemporary Literary Theories: Approaches, Scholars, Terms. Translated by: M. Mohajer & M. Nabavi. Tehran: Agah. (In Persian)
Selden, R., & Widdowson, P. (2017). A Reader’s Guide to Contemporary Literary Theory. Translated by: A. Mokhber. Tehran: Ban Publishing House. (In Persian)
Sharif al-Razi, M. H. (2000). Nahj al-Balagheh. Translated by: A. Taqi Faiz al-Islam. Tehran. (In Persian)
Sojoodi, F. (2001). Constructivism, Poststructuralism and Literary Studies. Translated under the supervision of F. Sojoodi. Tehran: Organization of Islamic Propaganda of the Art Field. (In Persian)
Tabatabaei, M. H. (2011). Al-Mizan fi Tafsir al-Qur'an. Beirut: Al-Alami Institute for Press. (In Arabic)