نویسنده
چکیده
نمایش نامهی خانهی عروسک اثر هنریک ایبسن (1906-1828) بُرشی از یک زندگی خانوادگیِ خانوادهای خرده بورژوا در قرن نوزدهم است که به زعم خود نویسنده تلاشی است برای نشان دادن یک موقعیت انسانی (ماریسو،1970: 243). این نمایشنامه که نخستین بار در سال 1879 در کپنهاگ منتشر شد و به زعم توریل موی نخستین نمایش نامهی مدرن ایبسن به شمار میآید بلافاصله مورد توجه بسیاری از منتقدین و متفکرین زمان خودش قرار گرفت (موی، 2006: 225) بسیاری از این منتقدین بلافاصله نمایش نامه را در گونهی تراژدی قرار دادند. هرچند بعدها کسانی دیگر نظر دیگری دربارهی گونهی این اثر ارایه کردند و در تراژدی بودن آن تردید کردهاند (اشتاینر، 1380: 27) اما برای نخستین بار در این مقاله است که گونهی این نمایشنامه کمدی نامیده میشود. این مقاله سعی نموده است تا با بهره بردن از همبستهای از نظریهی نقد فمنیستی و نظریهی دریافت بر این ادعای خویش صحه بگذارد و نشان دهد چگونه کاربرد نظریهی فمنیستی در خوانش یک متن نمایشی میتواند گونهشناسی رایج در نظریه و نقد ادبی را که ساختهی نگاه مردانه است دگرگون و گونهشناسی جایگزینی ارایه کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Geneology of Henric Insen’s Doll’s House in the Feministic Perspective
نویسنده [English]
- Farindokht Zahedi
چکیده [English]
In studying Henrik Ibsen's A Doll's House, there has been an analytical tradition according to the first impression of the book that tended to introduce it as a tragedy, which itself represents a common contradiction in the analysis of this play. Such a contradiction stems from the analysis of
Nora's character both as a symbol of freedom and human courage in the realization of modern criteria on the one hand and the sadness attached to her movement towards awareness (knowledge) on the other. However, if we manage to transform our 19th -century outlook and raise Nora from the limits of propagandistic-feministic analysis, and understand her ample desire toward equilibrium, harmony, and existence along with liberty in a broader prospect, we can share her enjoyment from her most beautiful moments of life and may no longer wish to consider her as a tragic heroine victimized for social contracts during a specific historic era, rather we can visualize her as a normal human being challenging to pass through the awkward labyrinth of human mistakes and then celebrate her transition from the tragedy of being to the comedy of becoming.
کلیدواژهها [English]
- Dolls House
- Resived Theory.
- Study Attitudes Wich Considers
- Zhaner