نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه کاشان
2 کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی کاشان
چکیده
این مقاله درصدد صورتبندی تحلیل روانکاوانهای از سینمای ایران در دهة هشتاد شمسی است. فیلمهای شاخص این دوره در فضایی تولید شدهاند که نظرگاه خویش را در بازنمایی زندگی روزمره و اخلاقزیستی طبقة متوسط شهری برساختهاند. ازهمینرو، با انتخاب فیلم سینمایی به همین سادگی (به کارگردانی رضا میرکریمی/ 1386)، بهمثابة نمونهای از این صورتبندی گفتمانی، به تحلیل گونهای از بازنمایی زیستروزمرة طبقة متوسط شهری پرداخته شده است که در این دهه به شکلی از پروبلماتیک فرهنگ ایرانی مبدل گشتهاند. این فیلم، از درون روایت خویش، اشاراتی دال بر توجه به ابژههای غایبی دارد که در گوشه و کنارهای زندگی روزمره رسوخ کردهاند و از درونشان دلالتهایی شکل گرفته که مسیر امر روزمره را در جهت امر ناخودآگاه سوژه رهنمون کرده است. این مقاله، با تحلیلی روانکاوانه، قصد آن دارد که به تفسیر و تأویلی از ابژههای غایبی بپردازد که زیستروزمرة این سوژهها را (که اغلب نیز زناند)، آنگونه که در این فیلمها بازنمایی شده، برساخت میکند؛ ابژههای غایبی که در برساختن سوژههای خطخورده و ازهمپاشیده نقشی اساسی در زندگی روزمرة امروزین بازی میکنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Iran cinema in search of “objet petit a” ACritical Psychoanalysis of the “how simple it is” movie
نویسنده [English]
- Esmaeil Hesam Moghadam 2
1 faculty member at university of kashan
2 M.A student,Kashan University
چکیده [English]
The present article aims at giving a formative psychoanalysis of Iran cinema in the 2000s.It
seems that all distinct moviesin this decade have been produced in an atmospherethatwasa
representation of everyday-life and living ethics of middle class citizens. Drawing on the
movie “how simple it is” directedby Reza MirKarimi (2009) as a typical sample of discursive
formation, the present study aims to analysis a representation of everyday-life of the urban
middle class, which in this decade turned into an Iranian culturally problematic issue.
Utilizing its internal narration, this film indicates that “objet petit a” is penetrating through the
everyday-life and within the “objet petit a” there are reasons formed which have directed the
everyday affairs to the path of the unconscious affairs of subjectivity. The purpose of the
present study is to expound the “objet petit a” based on a psychoanalysis perspective.
According to the way the movie represents the subjects, this research also intends to show
how the everyday-life of the subjects mainly dominated by women is constructed and how
“objet petit a” involved in split subjects plays a key role in the current everyday-life.
کلیدواژهها [English]
- Objet petit a
- Cinema
- Everyday-life
- unconscious
- subjectivity