نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی
2 دانشجوی دکتری حقوق زن در اسلام، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
مقالۀ حاضر با بررسی مبانی اندیشهای جریانهای فکری فرهنگی ایران پس از انقلاب اسلامی، به تبیین رابطۀ هریک با حقوق زن پرداخته است. سؤال اصلی آن است که با کدامین معیار میتوان تصویری از فضای نظری جامعۀ ایران به دست داد و همبستگی میان جریانهای اجتماعی با حوزههای حقوقی را بیان کرد. در بخش نظری، رابطۀ جریانهای اجتماعی با مطالبات حقوقی، نظریههای مکتب «واقعگرایی اجتماعی» ملاک قرار گرفته است که به همبستگی تحولات اجتماعی با تحولات حقوقی اعتقاد دارد و اینکه این همبستگی اثرپذیریِ قواعد حقوقی از افکار و اعتقادات افراد دخیل در آن و پویایی حقوق را نشان میدهد. در بخش جریانشناسی نیز، چرایی و چگونگی تقسیمبندی جریانها، برحسب دینمحوری و رابطۀ آنها با سنت و مدرنیته است. این پژوهش مبتنی بر روش تحلیلیـ استدلالی و نتایج یافتهها حاکی از آن است که در نظام اسلامی ایران، که حقوق از شریعت دینی استنباط میشود، موضعگیری در برابر این امر، دو رویکرد کلی «دینی» را که حقوق اسلامی را به حق میدانند و «غیردینی» که اساس تبعیض در حقوق را دینیبودن آن میداند به وجود میآورد. در گام بعدی، موضعگیریها در زیرمجموعۀ این دو رویکرد به سنت و مدرنیته، خردهجریانهای سنتگرا، تمدنگرا، و روشنفکری دینی را در بخش دینی و روشنفکری سکولار و معاند را در بخش غیردینی ایجاد میکند، که عملکرد هریک در برابر تحولات اجتماعی و زمینۀ اعتقادی جامعه، حقوق متفاوتی را برای زنان طلب میکند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effective intellectual–cultural currents in women’s rights in Iran after Islamic revolution
نویسندگان [English]
- Shahla Bagheri 1
- Nahid Salimi 2
1 Associate Professor, Sociology, Kharazmi University, Iran
2 Ph.D. Candidate, Woman’s Rights in Islam, Tarbiat Modares University, Iran
چکیده [English]
This study examines votes, ideologies and goals of Iran’s cultural-intellectual currents after the Islamic Revolution in order to describe their scale and type impacts on women rights in Iran. In the first section, a theoretical explanation of the relationship between social currents and legal demands based on social realism approach along with viewpoints of scholars who believe in the correlation between social evolutions and legal developments is presented. In the second section, Iran’s cultural-intellectual currents after the Islamic Revolution currents have been grouped with respect to religion and their relation with tradition and modernity within an analytical-logical framework. The results indicate that in Iran, where rights and laws are derived from Sharia (Islamic law), opinion about this matter creates two general approaches: religious and non-religious, the former is consistent with Islamic rights and stand in the face of it attempting to eliminate the religion from legislation and the latter considers the basis of discrimination to be its religiosity. In following, the attitudes towards this tradition and modernity are the basis making the classification into Traditionalism, Civilizationalism, Religious Intellectualism, and Mixed Intellectualism in religious approach and into Secular Intellectualism and Political Intellectualism in non-religious approach; sub-currents performances and behaviors of each of these classes against the social evolutions and religious context of the society, make and determine different levels and types of women’s rights.
کلیدواژهها [English]
- intellectual-cultural currents
- sociology of low
- social realism
- Women’s rights