نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشکدة هنر دانشگاه الزهرا(س)
2 دکتری تاریخ تمدن، دانشیار دانشکدة هنر دانشگاه الزهرا(س)
چکیده
عوامل مختلفی در دوران پهلوی بر حضور زنان تأثیرگذار بود. در ساختارهای جدید پس از مشروطه و همراه با مدرنیسم پهلوی، و نیز دیگر گفتمانها، دربار به دولت و رجال به مردم تبدیل شدند. در این دوران، زنان در رویکرد جنسیتی از یک طبقة در خود به یک طبقة برای خود تبدیل شدند. پیامد زمینههای اجتماعی سبب شد تا در دوران پهلوی دوم شاهد حضور فعالتر زنان نسبت به گذشته در عرصة نقاشی باشیم؛ چنانکه تاریخ نگارخانههای تهران از 1328 تا 1357 مؤید این امر است. مقالة حاضر به بررسی زمینههایی میپردازد که این زنان را از حاشیه به متن کشاند و تلاشی است برای پاسخ به این پرسش که چه زمینههای اجتماعی جهت ارتقای حضور زنان نقاش دوران پهلوی مؤثر بوده است؟ در این پژوهش، گردآوری مطالب کتابخانهای و میدانی است و به روش تطبیقی توصیفیـ تحلیلی نگاشته شده و میتوان دریافت که حضور مردان حمایتکننده در خانواده، آموزش، طبقة اجتماعی، زندگی شهری، عمومیسازی فرهنگ به لطف رسانهها و نهادهای فرهنگی، حضور حقیقی و حقوقی ملکه، حمایتهای حاکمیت و سیاستهای فرهنگی، جنبشهای اجتماعی زنان و دگرگونی نقش زنان در قرن بیستم نقشی تعیینکننده در ارتقای جایگاه زنان نقاش این دوران داشته است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Women moving from marginalization to mainstream (A study on effective socio-cultural backdrops on painter women’s activities in Pahlavi era, Iran)
نویسندگان [English]
- Azadeh Alipour Heriss 1
- Abolghasem Dadvar 2
1 Ph.D. of Fine Art Study, Art Faculty, Azzahra University, Iran
2 Professor, Art Faculty, Azzahra University, Iran
چکیده [English]
Several factors influenced on the presence of women in the Pahlavi era. In the new structures after the constitutionalism and along with modernism of Pahlavi, court became to the government and political figures changed to the people. In this era, the role of women in sexual approach, their changed from a class-in-itself to class-for-itself. The outgrowth of social backdrops caused that we can see a more active presence of women in second Pahlavi era compare to past periods in painting; accordingly the history of Tehran art galleries from 1949 until 1979 B.C and their activities corroborated this. Study of social backdrops that moved these women from marginalization to mainstream is the purpose of this article and it’s an attempt to answer the question what social backdrops influenced on increasing the presence of painter women in Pahlavi era? In this study, collecting of contents is based on libraries and field research and written on comparative, descriptive and analytic method and cultural and social backdrops of women painter of Pahlavi era. We can understand that the presence of supporter man in family, learning, social class, urban life, spreading culture in public trough medias and cultural institute, legal and natural presence of queen, the supports of government and cultural politics, social movements of women and change of women role in 20 century, had a effective role in rise of painter women of second Pahlavi era.
کلیدواژهها [English]
- learning and cultural politics
- painter women
- urban life
- social class
- socio-cultural backdrops