نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
2 کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه علوم تحقیقات، واحد کرمان
چکیده
این مقاله درصدد بررسی عوامل مؤثر بر میزان استفادة دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی کرمان از لوازم آرایشی است. روش پژوهش پیمایشی است و دادههای آن از طریق پرسشنامه جمعآوری شدهاند. جامعة آماری شامل کلیة دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی کرمان (5413 نفر) و نمونۀ آماری نیز شامل 378 نفر است. چارچوب نظری مستخرج از نظریههای پیربوردیو، آنتونی گیدنز و برایان ترنر است. یافتهها نشان دادند که متغیرهایی از قبیل تنوعطلبی، مصرفگرایی، سرمایة فرهنگی، مصرف رسانهای، هویت بازاندیشانه و طبقة اجتماعی، گرایش به آرایش، سن، مقطع و ترم تحصیلی رابطۀ معناداری با میزان استفاده از لوازم آرایشی دارند. درمجموع، متغیرهای مستقل توانستهاند 37 درصد از متغیر وابسته را تبیین کنند. متغیر تنوعطلبی، بهترین پیشبینیکنندة میزان استفادة دانشجویان دختر از لوازم آرایشی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Effective factors on the rate of cosmetics use among female students
نویسندگان [English]
- Mohammad Akbari 1
- Dariush Boostani 1
- Elham Zeadabadi 2
1 Department of Social Sciences. Faculty of Literature and Humanity, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
2 MA of Sociology, Science and Research University, Kerman Branch, Iran
چکیده [English]
This article aims to investigate the effective factors on the rate of ‘cosmetics use’ among female students of Kerman Azad University. The research method was Survey, and data was collected by questionnaire. Statistical population comprises all of the female students of Kerman Azad University (N= 5413) and sample size is 378 students. Theoretical framework is extracted from theories of Bourdieu, Giddens and Turner. Findings indicated that variables such as seeking diversity, consumerism, cultural capital, media consumption, reflexive identity, social class, tendency to cosmetics, age, and level of education had significant relationship with the rate of cosmetics use. Generally, independent variables explained 37 percent of dependent variable. Variable of ‘seeking diversity’ was the best determinant of cosmetics use among the female students.
کلیدواژهها [English]
- body
- consumerism
- Cosmetics
- seeking diversity