نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
2 کارشناس ارشد دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
منابع تصویری بهجایمانده از آثار هنری دوران قاجار میتواند بهمنزلۀ یکی از مدارک معتبر جهت شناسایی هویت و نقش اجتماعی زنان در این دوره بررسی شود. از این منظر، نقاشیهای نسخة خطی هزارویکشب صنیعالملک، که از آثار ممتاز نگارگری ایران در دوران قاجار است، این قابلیت را دارد که بهمنزلۀ مرجعی جهت شناخت بهتر زنان دورة قاجار بررسی شود. این نسخة مصور ویژگیهای منحصربهفردی دارد که آن را از دیگر نسخههای مصورشده در این دوره متمایز میکند. یکی از این ویژگیها استفادة نگارگر از منابع اجتماعی و شخصیتهای معاصر خود در ترسیم تصاویر این نسخه است. بر این اساس، هدف از این مقاله توصیف جایگاه اجتماعی زنان در دورة قاجار با استفاده از سفرنامهها و منابع مکتوب دیگر و مقایسة تطبیقی آن با تصاویر این نسخه از هزارویکشب است. در این مقاله، تصویرهایی مطالعه شدهاند که حضور زن در آنها پررنگتر است. بنابر یافتة این پژوهش، گرچه صنیعالملک جهت ترسیم زنان این نسخه از شرایط اجتماعی معاصر خویش استفاده کرده است، در برخی موارد، نظیر تفکیک جنسیتی، بیشتر به متن وفادار بوده است تا ساختار اجتماعی و نقش واقعی زنان همعصر خویش.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The correspondence of social meanings of qajar women and their status in the painted manuscripts of Hezar- o- Yek Shab
نویسندگان [English]
- Mahnaz Shayeste Far 1
- Mahbobe Shahbazi 2
1 Associate Professor, Islamic Art Study, Tarbiat Modares University, Iran
2 MA in Islamic Art Study, Tarbiat Modares University, Iran
چکیده [English]
The remained visual sources of Qajar art works can be studied as one of the referable, valid evidence for identifying thewomen's roles and identity during this period. For this purpose‚ the illustrations of the Arabian Nights manuscript by Sani Al-Molk is considered as one of the references recognizing the womanʼs presence during Qajar period. This masterpiece has some exclusive features distinguishing the collection from the similar ones made in the same period including the painterʼs use of social sources and contemporary real persons and places for drawing the illustrations. The study aims to describe the women's social status in the Qajar era‚ using the itineraries and other written sources‚ and compare it with the pictures of the collection. This paper which is based on the documented studies, focuses on the paintings which show woman’s stronger attendance. According to the findings of this paper‚ Sani Al-Molk did not absolutely apply the social sources of his age for picturing the women at his manuscript.
کلیدواژهها [English]
- the Arabian Nights‚ Qajar itineraries
- womenʼs paintings
- womenʼs social status