نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا(س)
2 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا(س)
چکیده
کهننمونۀ «بیگانهـ دشمن» در تاریخ فرهنگی ایران بارها به صورتهای مختلف بروز یافته است و از نمونههای آن، دشمنی و بیگانگی تاتار و مغول را میتوان نام برد. وحشیگری و قساوت مغولان به مردمان ایرانزمین، تا آنجا بود که پس از حملۀ سهمگین و قتل و غارت ایشان، تا قرنها نمونهای برای هر نوع حمله و غارت بهشمار میرفتند و کمکم از شکل تاریخی خارج و به شکلی اسطورهای در ادبیات و فرهنگ ما باقی ماندند. این مقاله به چگونگی شکلگیری اسطورۀ مغول در تاریخ فرهنگی ما و بهطور خاص، آثار بهرام بیضایی اشاره دارد. از مشخصههای اصلی روایتهای داستانی بیضایی، حضورِ فعال زنان در متن روایت است. هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل مبارزۀ زنانِ «قهرمانـ عیار» در برابر اسطورۀ مغول، در روایتهای داستانیِ بهرام بیضایی است. نمایشنامه و فیلمنامههایی که در این پژوهش بررسی میشوند، عبارتاند از: فتحنامۀ کلات، قصههای میرکفنپوش، عیار تنها، عیارنامه و تاراجنامه. روش پژوهش، توصیفیـ تحلیلی است؛ بدین صورت که ابتدا شیوۀ بیضایی در استفاده از اسطورۀ مغول بیان میشود، سپس پنج اثر که در آن بهطور مشخص مبارزۀ زنان با مغول در محور روایت قرار میگیرد، تحلیل میشوند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Ayyar women's battle against Mongol myth in narratives story of "Bahram Beyzai"
نویسندگان [English]
- Roghaye Vahhabi Daryakenari 1
- Maryam Hoseini 2
1 PhD Student, Department of Persian Language & Literature, Al-Zahra University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Persian Language & Literature, Al-Zahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The "alien- enemy" archetype in cultural history of Iran often emerges in different forms and examples of hostility and alienation such as Tatar and Mongol. Mongol savagery and brutality on Iranians, was so severe that after a hard attack and murder and plunder, for centuries, they were an example for each type of attack. Gradually Mongols' attacks changed from historical form and remained in a mythical form in our literature and culture. This article describes how the myth of Mongol formed in our cultural history and signifies the issue, in particular, in the works of "Bahram Beyzai". The main feature of his fictional narratives is an active participation of women in the context of the narration. The purpose of this study is analyzing the struggle of "champion- trickster" women, against the myth of the Mongols, in the "Bahram Beyzai" narrations. Plays and screenplays that are considered in this study include: “Fathnameye kalat”, “mire kafanpush tales”, “ayyare tanha”,”ayyarname” and “tarajname”. The research is descriptive- analytical, so that at first we will express the way that Beyzai uses to describe myth of the Mongols, then five works that are particularly about women's struggle with Mongol in the narrations, will be analyzed.
کلیدواژهها [English]
- Ayyar women
- Bahram Beyzai
- Mongol myth
- Play
- Script