اسمعلی پور, مریم, یاحقی, محمدجعفر, قائمی, فرزاد, طوماری, شاهدخت. (1396). تحلیل برخی از افسانههای ایرانی براساس الگوی پرورش زندگی خلاق زنان کلاریسا پینکولا استس. زن در فرهنگ و هنر, 9(2), 231-244. doi: 10.22059/jwica.2017.235062.886
مریم اسمعلی پور; محمدجعفر یاحقی; فرزاد قائمی; شاهدخت طوماری. "تحلیل برخی از افسانههای ایرانی براساس الگوی پرورش زندگی خلاق زنان کلاریسا پینکولا استس". زن در فرهنگ و هنر, 9, 2, 1396, 231-244. doi: 10.22059/jwica.2017.235062.886
اسمعلی پور, مریم, یاحقی, محمدجعفر, قائمی, فرزاد, طوماری, شاهدخت. (1396). 'تحلیل برخی از افسانههای ایرانی براساس الگوی پرورش زندگی خلاق زنان کلاریسا پینکولا استس', زن در فرهنگ و هنر, 9(2), pp. 231-244. doi: 10.22059/jwica.2017.235062.886
اسمعلی پور, مریم, یاحقی, محمدجعفر, قائمی, فرزاد, طوماری, شاهدخت. تحلیل برخی از افسانههای ایرانی براساس الگوی پرورش زندگی خلاق زنان کلاریسا پینکولا استس. زن در فرهنگ و هنر, 1396; 9(2): 231-244. doi: 10.22059/jwica.2017.235062.886
تحلیل برخی از افسانههای ایرانی براساس الگوی پرورش زندگی خلاق زنان کلاریسا پینکولا استس
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد
2استاد تمام گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد
4دکتری روان شناسی بالینی، مؤسس مرکز مشاورة پرتو امید در کالیفرنیا، مؤسس مرکز مشاورة درخشش امید
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396،
تاریخ بازنگری: 23 مرداد 1396،
تاریخ پذیرش: 24 مرداد 1396
چکیده
پینکولا استس الگوی پرورش زندگی خلاق را براساس قصههای «زن گریان، دختر کبریتفروش و سه تار موی طلایی» ترسیم و در این قصهها ابعاد مختلف کنش و رفتار زیستنِ خلاق زنـ قهرمان را بررسی کرده است. در این مقاله، نگارندگان نیز با تکیه بر روش استس دو گروه از افسانههای ایرانی را که زنـ قهرمان در آنها زیستی خلاق دارد، انتخاب و این الگو را تحلیل کردهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که در این دو گروه از افسانههای ایرانی، زنان آخر، که عموماً زنان سوم، چهلم و صدماند، به دنبال نوآوری در زندگی هستند و آنها را باید زن وحشی نام گذارد. در افسانههای ایرانی، مسیر سفر آنها به شرح ذیل است: مرد: آلودهکنندۀ زندگی؛ ازدواج با آخرین زن؛ ساختن مجسمه و عروسک و صحبت با چراغ؛ زندگی شاداب. کنش زنان نخستین پرسفونوار (منفعل و تابع شرایط) و زنان آخر آرتمیسوار (مبارز و رقابتجو، معترض و جوینده) است، زیرا آنها برای تغییر وضعیت موجود میجنگند و درنهایت زندگی نوینی را میآفرینند.
Analysis of some Iranian legends based on nourishing creative life pattern of Clarissa Pinkola Estes
نویسندگان [English]
Maryam Esmaelipoor1؛ Mohammad Jafar Yahaghi2؛ Farzad Ghaemi3؛ Shahdokht Toomari4
1PhD Student, Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad
2Professor, Persian Language and Literature, Department of Ferdowsi University of Mashhad
3Assistant Professor, Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad
4President and Co-Founder of The Radiance of Hope C.C
چکیده [English]
Pinkola Estes has outlined the pattern of creative life based on the stories of "Crying Woman, the Girl of Matching Games, and the Three Things of Gold", and in these stories he has examined various aspects of the hero's creative behavior. Accordingly, the current study analyzes two groups of Iranian legends in which the heroine is creative. Based on the obtained results, in these two groups of Iranian legends, the last women, who are generally the third, fortieth and hundredth women, are seeking innovation in life and they should be called a wild woman. In Iranian legends, their journey is as follows: Man: Infecting life; marrying the last woman; making statues and dolls and talking with lights; and happy life. Moreover, the action of first women is similar to Persephone (passive and conditional) and the action of last women is similar to Artemis (rival, protestor and seeker), respectively, as they are fighting to change the conditions and ultimately create a new life.
کلیدواژهها [English]
Iranian legends, nourishing creative life, wild women and heroine, Estes