[1] آزادگان، جمشید (1385). تاریخ ادیان ابتدایی و قدیم،تهران: سمت.
[2] آموزگار، ژاله؛ تفضلی، احمد (1386). کتاب پنجم دینکرد، تهران: معین.
[3] آمیه، پیر (1384). تاریخ عیلام، ترجمة شیرین بیانی، تهران: دانشگاه تهران.
[4] ابراهیمی، پریچهر (1364). پدیدارشناسی. تهران: دبیر.
[5] ادی، سموئیل کند (1392). آیین شهریاری در شرق، ترجمة فریدون بدرهای، تهران: علمی و فرهنگی.
[6] اعرابی، سید محمد؛ بودلایی، حسن (1390). «استراتژی تحقیق پدیدارشناسی»، فصلنامۀ روششناسی علومانسانی، س 17، ش 68، ص31ـ58.
[7] افخمی، بهروز؛ فرجزاده، صبا؛ حسینینیا، مهدی (1395). «الهۀ آناهیتا در شواهد باستانشناختی»، زن در فرهنگ و هنر، دورۀ 8، ش 2، ص225ـ248.
[8] الیاده، میرچا (1387). مقدس و نامقدس، نصرالله زنگویی، تهران: سروش.
[9] ــــــــــ (1389). رساله در تاریخ ادیان، ترجمة جلال ستاری، تهران: سروش.
[10] بربریان، مانوئل (1376). جستاری در پیشینة دانش کیهان و زمین در ایرانویج، تهران: بلخ.
[11] بروسیوس، ماریا (1387). زنان هخامنشی، تهران: هرمس، چ 3.
[12] بهار، مهرداد (1384 الف). از اسطوره تا تاریخ، تهران: چشمه، چ 4.
[13] ــــــــــ (1384 ب). ادیان آسیایی، تهران: چشمه.
[14] ــــــــــ (1386). پژوهشی در اساطیر ایران، تهران: آگه، چ 6.
[15] بوشارلا، رمی (1391). ایران، باستانشناسی امپراتوری هخامنشی، ترجمة سید محمدامین امامی، علیاکبر وحدتی و محمود بهفروزی، تهران: پارسه.
[16] بویس، مری (1386). زردشتیان، باورها و آداب دینی آنها،ترجمة عسکر بهرامی، تهران: ققنوس، چ 8.
[17] پاتس، د. ت. (1388). باستانشناسی ایلام، ترجمة زهرا باستانی، تهران: سمت.
[18] پرادا، ادیت، (1355). هنر ایران باستان (تمدنهای پیش از اسلام)، ترجمة یوسف مجیدزاده، تهران: دانشگاه تهران.
[19] ثمودی، فرح (1387). ایزدبانوان در ایران باستان و هند، تهران: ارون.
[20] جعفری، علیاکبر (1378). «ازدواج با محارم و دین بهیزرتشتی»، مجلة چیستا، ش 162ـ163، ص 174ـ179.
[21] حیدری، محسن؛ قاسمپور، محدثه (1391). «خویشاوندپیوندی در متون پهلوی و بازتاب آن در شاهنامه»، زن در فرهنگ و هنر، دورۀ 4، ش 4، ص 107ـ124.
[22] خسروی، زینب (1393). «تحول اندیشة سیاسی در دوران تاریخی ایران به استناد دادههای باستانشناسی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، استاد راهنما: دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی.
[23] دیاکونوف، ایگورمیخائیلوویچ (1388). تاریخ ماد، ترجمة کریم کشاورز، تهران: علمی و فرهنگی.
[24] رضایی باغبیدی، حسن (1376). «بازتاب فرهنگ مردمسالاری در زبانهای هندواروپایی»، نامة فرهنگستان،ش 9، ص 89ـ99.
[25] رضاییراد، محمد (1389). مبانی اندیشة سیاسی در خرد مزدایی، تهران: طرح نو.
[26] رضی، هاشم (1384). دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زردشت، تهران: سخن، چ 2.
[27] زرینکوب، عبدالحسین (1390). تاریخ مردم ایران، ایران قبل از اسلام. تهران: امیرکبیر.
[28] سامی، علی (1389). تمدن هخامنشی،ج 2، تهران: سمت.
[29] ستاری، رضا؛ حقیقی، مرضیه (1393). «نقش توتم در نفی ازدواج با محارم در ایران باستان»، نشریة زن در فرهنگ و هنر، دورة 6، ش اول، ص 73ـ94.
[30] سردارنیا، خلیلاله (1391). جامعهشناسی سیاسی ایران،تهران: میزان.
[31] شاپورشهبازی، علیرضا (1379). «افسانة ازدواج با محارم در ایران باستان»، مجلة باستانشناسی و تاریخ، دورة 15، ش 1-2، پیاپی (29ـ30)، ص 9ـ28.
[32] شرت، ایون (1393). فلسفة علوم اجتماعی قارهای: هرمنوتیک، تبارشناسی و نظریة انتقادی از یونان باستان تا قرن بیست و یکم، تهران: نی.
[33] شیرمحمدی، مهری (1389). «ازدواج با محارم در اوستا و متون پهلوی»، مجلة حافظ، ش 89، ص 19ـ23.
[34] صراف، محمدرحیم (1387). مذهب قوم ایلام، تهران: سمت.
[35] عابددوست، حسین؛ کاظمپور، زیبا (1387). «مفاهیم مرتبط با نماد شیر در هنر ایران باستان تا دوران ساسانی در مقایسهای تطبیقی با هنر بینالنهرین»، فصلنامة نگره،س4، ش8ـ9، ص 97ـ111.
[36] عالم، عبدالرحمن (1391). بنیادهای علم سیاست، تهران: نی، چ 24.
[37] عامریان، حمید (1384). «نگاهی به ایلامیان و هنر آنان و نقش این قوم در آغاز تاریخی ایران»، فصلنامة هنرنامه، س 8، ش 25، ص 31ـ43.
[38] فریزر، جیمز جرج (1388). شاخة زرین (پژوهشی در جادو و دین)، ترجمة کاظم فیروزمندی، تهران: آگاه.
[39] فکوهی، ناصر (1395). مبانی انسانشناسی، تهران: نی، چ5.
[40] کاسیرر، ارنست (1377). اسطورة دولت، ترجمة یدالله موقن، تهران: هرمس.
[41] کتابی، احمد (1379). «زناشویی با خویشان بسیار نزدیک در ایران باستان»، مطالعات جامعهشناسی، ش 16، ص167ـ192.
[42]ماری کخ، هاید (1385). از زبان داریوش، ترجمة پرویز رجبی، تهران: نشرکارنگ.
[43] کریمی زنجانی اصل، محمد (1377). «ازدواج با محارم گمانهای دیگر در باب نسبتی دیرپا»، مجلة چیستا، ش 156ـ157، ص 482ـ496.
[44] مجیدزاده، یوسف (1386). تاریخ و تمدن ایلام، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
[45] مظاهری، علیاکبر (1373). خانوادة ایرانی در دوران پیش از اسلام، تهران: قطره.
[46] معینیسام، بهزاد؛ خسروی، زینب (1390). «پیوند آناهیتا و ایشتر بابلی»، مجلة مطالعات ایرانی، س 10، ش 20، ص319ـ330.
[47] مکنزی، د. ن (1383). فرهنگ کوچک پهلوی،تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
[48] نصر، سید حسین (1383). معرفت و امر قدسی، ویراستة فرزاد حاجی میرزایی، تهران: فروزان.
[49] هال، جیمز (1383). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمة رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر.
[50] هینتس، والتر (1388). دنیای گمشدة عیلام، ترجمة فیروز فیروزنیا، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
[51] هینلز، جانراسل (1385). شناخت اساطیر ایران، ترجمة ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: چشمه.
[52] وثوقی، منصور؛ نیکخلق، علیاکبر (1390). مبانی جامعهشناسی، چ 1، تهران: توتیا.
[53] ویدنگری، گئو (1377). دینهای ایرانی، ترجمة منوچهر فرهنگ، تهران: آگاهان ایده.
[54] ویسهوفر، یوزف (1385). ایران باستان. ترجمة مرتضی ثاقبفر، چ 8، تهران: ققنوس.
[55] Ardola, a., (1988). “The coming of Aryans to Iran and India” The cultural and ethnic identity on the DASAS, 64: PP 194-302.
[56] Bartholomae,Chr, (1904). Altiranisches wöterbuch. Strassburg.
[57] Brosius, Maria., (2010). “The Royal Audience Scence Reconsidered”. The world of Achoemenid Persia. (ed) I. Curtis and S.I Simpson: PP 141- 152.
[58] Carter, E., (1994). “Bridging the gab between Elam and the Persians in South- Eastern Khuzistan, in H. Sancisiweerden burg”, (eds) A.Kuhrt and M.C.Root, Achaemenid History 8: Continuity and change. Leiden: PP 65- 95.
[59] Daems, A., (2001). “The iconography of Pre-Islamic women in Iran”, Iranic Antique, vol.36. PP 1-150.
[60] Eliade, Mircea, (1975). The Encyclopedia of religion, Macmillian Pub, Company, New York, London, Vol.5.
[61] Henkelman, W.F.M., (2011). Farnak’s Feast: šip in Parsa and Elam, In Elam and Persia (eds) J. Alvarez and M.B, Garrison. Eisenbrauns.
[62] Imanpour, M.T., (1998). The land of Parsa: The First Persian Homland, Ph.D. Thesis, Which had been Sub mitted to the university of Machester.
[63] Kent, R.G, (1953). Old Persian (Gerammar, Texts, Lexicon). New Haven.
[64] Koҫǧlu,İpek, Agün, Al Ekber, Keskin, Halit. (2016). “The collective unconscious at the organizational level”, The Manifestation of organizational symbol. Procedia-Social and Behavior Scinces 235. PP 269-303.
[65] Loverty, S.M., (2003). Hermeneutic Phenomenology and Phenomenology: a comparison of historical and methodological considerations. International journal of qualitative methods, 2(3). Article3. Retrieved 2/12.
[66] Moosavi Jashni, S.S And Kasrai, M.S., (2010). “Geopolitical Elemets of Political Legitimacy in the Bisitun Inscription”, Geopolitics Quarterly, vol 6, No 4: PP 139- 153.
[67] Otto.R., (1931). The idea of the holy. London: Oxford university Press.
[68] Scheidel.W., (1996). “Brother-Sister and Parent-Child Mariage outside Royal Families in Ancient Egypt and Iran, Achallenge to the Socibiological view of Incest Avoidance?”, Ethology and Sociobiology 11: PP 319-340.
[69] Warter, M., (2011). “Parsumaš, Anšān, and Cyrus, Meeting of American Schools of Oriental research”, Heldin Philadelphia: PP 283- 296.
[70] Weber,m; (1947). The theory of social and economic organization, New York:Free Press.
[71] Young, T.C., (2003). “Parsua, Parsa and Pot sherds”, (eds) N.F. Miller. K. Abdi. Yeki bud, Yeki nabud, Essays on the Archaeology of Iran in Honor of Williamm Sumner, Los Angeles: PP 243- 248.