نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار جامعهشناسی دانشگاه یزد
2 استادیار جامعهشناسی دانشگاه یزد
3 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه یزد
چکیده
در این پژوهش سعی شده است فهم زنان از انجامدادن فعالیتهای هنری و اجتماعی از طریق اکتشاف میان ذهنیت آنها بهدست آید. برای این هدف، فعالیتهای هنری و اجتماعی زنان طبقة متوسط و متوسط رو به بالای شهر مشهد مطالعه شد. با استفاده از رویکرد کیفی و روش نظریة زمینهای و با استفاده از نمونهگیری نظری و هدفمند تعدادی از زنان شهر مشهد انتخاب شدند و مصاحبههای عمیقی با آنها به عمل آمد. اطلاعات گردآوریشده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. یافتهها شامل 13 مقولة اصلی و یک مقولة هسته با عنوان «شکفتگی هنجاری هژمونیک» است که در قالب خط داستان، مدل پارادایمی و نظریة کوچکمقیاس ارائه شدند. بهطورکلی، نتایج تحقیق نشان داد که زنان در مواجهه با دیگران خودشکوفا با خودِ ناشکفتهشان روبهرو میشوند. بنابراین، با توجه به مالکیت سرمایهای ویژهای که دارند و همچنین تمایل به خودنمایی، در بستری چشم و همچشمانه و تحتتأثیر ذائقههای هژمونیک هنری به فعالیتهای هنری میپردازند و دنیای اجتماعی و هنری خود را تولید و بازتولید میکنند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
From Unrealized Ego to Hegemonic Normality of Self-actualization, a Contextual Exploration about Artistic Activities of Middle Class Women
نویسندگان [English]
- Seyed Alireza Afshani 1
- Ali Ruhani 2
- Saeedeh Ebrahimia-nia 3
1 Associate Professor of Sociology in Yazd University
2 Assistant Professor of Sociology, Yazd University
3 MA student in Yazd University
چکیده [English]
The daily activities of women in Iranian community are considered as a context for social and cultural conflicts. In fact, passing four decades after the Islamic Revolution, women's activities, especially their artistic and social activities, are still in conflict between political and social groups and activists. Meanwhile, apart from these political conflicts, we attempted to get women's understanding of doing these daily artistic and social activities through the discovery of their interpenetration. To this end, the artistic and social activities of middle and upper middle class women were studied. Using a qualitative approach and grounded theory, a number of women in Mashhad City were selected through theoretical and purposive sampling and they were called for in-depth interviews. The process of theoretical sampling continued to saturation of data. The collected data were analyzed using open, axial and selective coding. The findings included 13 main categories and one core category entitled "hegemonic normative actualization". The findings were presented in a form of a storyline, a paradigm model, and a small-scale theory. In general, the results of the research indicated that women encounter their unrealized ego when faced with self-actualized person. Therefore, given special property they own, as well as their tendency to show off, in the context of keeping up with the joneses, and under the influence of hegemonic artistic tastes, women deal with artistic activities and produce and reproduce their social and artistic world.
کلیدواژهها [English]
- unrealized ego
- tendency to show off
- artistic hegemonic tastes
- hegemonic normative actualization