[1] ئوسکارمان (2006). تحفۀ مظفریه، پیشهکی و ساخکردنهوه هیمن موکریانی، ههولیر، ئاراس.
[2] الیاده، میرچیا (1372). رسالهای در تاریخ ادیان، ترجمة جلال ستاری، تهران: سروش.
[3] ایوبیان، عبیداله (1374). چریکۀ خهج و سیامند، تهران: فرجام.
[4] بلک، جرمی، آنتونی گرین (1385). فرهنگنامۀ خدایان، دیوان و نمادهای بینالنهرین باستان، ترجمة پیمان متین، تهران: امیرکبیر.
[5] پراپ، ولادیمیر (1386). ریختشناسی قصههای پریان، ترجمة فریدون بدرهایی، تهران: توس.
[6] پورداود، ابراهیم (1386). یشتها (جلد اول)، تهران: اساطیر.
[7] جزمی محمد، علیاصغر؛ شریفزاده و دیگران (1363). هنرهای بومی در صنایع دستی باختران، مرکز مردمشناسی وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
[8] فریزر، جرج (1383). شاخۀ زرین، ترجمة کاظم فیرزومند، تهران: آگاه.
[8]حهسهنپوور ئهمیر، مقدمه در، ئهدهبیاتی زارکی موکریان (بهشی ژنان)، سهلاح پایانیانی، مهاباد: مولف، ص 7ـ50.
[9] دادور، ابوالقاسم (1389). «موقعیت اجتماعی و فرهنگی زن در تمدن ایلام»، زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)، دورة اول، ش4، ص95ـ114.
[10] رودنکو، مارگاریتا. م (1390). افسانههای کردی، ترجمة کریم کشاورز، تهران: جامی.
[11] ریویر،کلود (1382). انسانشناسی سیاسی، ترجمة ناصر فکوهی، تهران: نی.
[12] سسیل، اَردیشانه و سیسیل سسیله (1386). افسانههای کردان، ترجمة امیرحسین اکبری شالچی، تهران: نشر ثالث.
[13] شوالیه ژان، آلن گربران (1387). فرهنگ نمادها، ج 5، ترجمة سودابه فضایلی، تهران: جیحون.
[14] صفریان، کامل (1384). یادداشتهایی پیرامون مهرپرستی در کردستان، سنندج: پرتوبیان.
[15] صفیزاده، صدیق (1378). تاریخ کرد و کردستان، تهران: آتیه.
[16] قانع (1385). دیوانی قانع، تهران: پانیذ.
[17] کوون، ژاک (1994). «تولد الوهیت، تولد کشاورزی، انقلاب نمادها در دورة نوسنگی»، ترجمة جلالالدین رفیعفر، نامة انسانشناسی، دورة اول، ش 2، ص 179ـ186.
[18] مجیدزاده، یوسف (1371). تاریخ تمدن ایلام، تهران: نشر دانشگاهی.
[19] معمار، فریدون (1362). «آیین طلب باران در غرب ایران (باختران، کردستان، تویسرکان)»، چیستا، ش20، ص 1135ـ1141.
[20] منصوریمقدم، منصور و دیگران (1396). طرح مردمشناسی هورامان کردستان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان.
[21] منصوریمقدم، منصور (1397). افسانهها، داستان و متلهای کردی، تهران: جامعهشناسان.
[22] منصوریمقدم، منصور (1389). «مطالعة مردمشناختی عشایر استان ایلام»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
[23] مینورسکی، ویلادیمیر فئودروویچ (1379). کُرد، ترجمة حبیبالله تابانی، تهران: گستره.
[24] نالهشکینه، سهرجهمی گورانیهکانی حهسهن زیرهک (1381). کوکردنهوه قادری ئهسهدینیا، سنه، دهزگای روشنبیری گوران.
[25] نورانی، لهیلا و پایانیانی سهلاح (1393). فهرههنگی جل و بهرگ و خشل و خالی ژنانی موکریان، تهران: ناشر.
[26] نوغانی، سمیه (1391). «بررسی نشانههای تصویری زن ریسنده متعلق به دوران ایلام جدید»، فصلنامۀ نگره، ش 23، پاییز، ص 31ـ43.
[27] نیکتین، واسیلی (1377). کرد و کردستان، ترجمة محمد قاضی، تهران: کانون انتشاراتی درایت.
[28] وان برونسن، مارتین (1384). «زنان در مقام رهبران سیاسی در تاریخ کرد»، ترجمة حمزه محمدی، زریبار، س 9، بهار و تابستان، ش 56 و 57.
[29] وهفایی (1380). دیوانی وهفایی، لیکولینهوه موحهممهد عهلی قهرهداغی، سنندج: کردستان.
[30] Asatrian, G., (2002). The Holy Brotherhood: The Yezidi Religious Institution of the"Brother" and the" Sister" of the" Next World". Iran & the Caucasus, p. 79-96.
[31] Baring, A. and J. Cashford, (1991). The myth of the goddess: Evolution of an image. Penguin UK.
[32] Braidwood, L.S. (1983). Prehistoric archeology along the Zagros flanks. Vol. 105. Oriental Inst Pubns Sales.
[33] Braidwood, L.S., Prehistoric archeology along the Zagros flanks. Vol. 105. 1983: Oriental Inst Pubns Sales.
[34] Cauvin, J. and T. Watkins (2002). The Birth of the Gods and the Origins of Agriculture: Cambridge University Press.- Bois, T. and M. Welland, 1966:The Kurds. Khayats.
[35] Flannery, K.V. (2002). The origins of the village revisited: from nuclear to extended households. American antiquity, PP 417-433.
[36] Gimbutas, M., (1974). The gods and goddesses of old Europe: 7000 to 3500 BC myths, legends and cult images. Vol. 4. Univ of California Press.
[37] Guenon, R., Fundamental symbols: The universal language of sacred science. 1995: International Specialized Book Services.
[38] Lang Andrew, (2011). Costom and Myth, Echo Liberary.
[39] Langdon, S., (1914).Tammuz and Ishtar: A Monograph Upon Babylonian Religion and - Theology, Containing Extensive Extracts from the Tammuz Liturgies and All of the Arbela Oracles. Clarendon Press.
[40] Kreyenbroek, P.G. and K. Jindī (20050. God and Sheikh Adi are perfect: sacred poems and religious narratives from the Yezidi tradition. Vol. 9. Otto Harrassowitz Verlag.
[41] Oates, Joan. (1978). Religion and ritual in sixthmillennium BC Mesopotamia." World archaeology 10.2: PP 117-124.