نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه شاهد
2 استادیار، دانشکدة هنر، دانشگاه شاهد
چکیده
هدف این مقاله مطالعة نحوة بازنمایی جنسیت در آثار نقاشان خودآموخته براساس الگوی نشانهشناسی اجتماعی تصویر است. خودآموختگان هنرمندانی تعلیمندیده، فاقد آموزش رسمی و آکادمیکاند که بهصورت خودجوش شروع به تولید آثار هنری میکنند. تجزیهوتحلیل این آثار با استفاده از دستور زبان بصری کرس و ون لیون در خوانش نشانهشناسی اجتماعی به رفع ابهام از تصاویر بهعنوان سرگرمی صرف کمک و ایدئولوژی پنهان نقاشیها را آشکار میکند. در این زمینه، 32 اثر نقاشی از 9 هنرمند خودآموخته، که در آنها تصویر زن و مرد بازنمایی شده، انتخاب و تحلیل و بررسی شد. پژوهش به شیوة توصیفی تحلیلی و برمبنای مطالعات کتابخانهای و اسنادی است. نتایج تحلیل حاکی از آن است که آثار نقاش خودآموختة زن و مرد بیانگر تقسیمبندی جنسیتی نقشهای اجتماعی است؛ با این تفاوت که نقاش زن بهطور ضمنی یا علنی خود را بهعنوان عنصر هستهای برجستهنمایی و زن را کنشگر اصلی معرفی میکند. بنابراین، نقاش زن با آگاهی از سوگیریهای جنسیتی اجتماعی سعی در تغییر آن به نفع خود دارد. نقاشان زن با وجهنمایی واقعگرایانه در آثار، نگاهی تبیینی به ویژگی و شرایط واقعی زنان دارند و از طرفی رویکردی برابرطلبانه به نقش زن و مرد دارند. درحالیکه نقاش مرد نگاهی توصیفی دارد و به بازتولید نقشهای کلیشهای جنسیتی میپردازد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Representation of Gender in the Works of Self-taught Painters in Terms of Social Semiotics of the Image
نویسندگان [English]
- Arezo Taghipour 1
- Fariba Yavary 1
- Mohsen Marasi 2
1 Master of Arts Research, Shahed University of Tehran
2 Assistant Professor, Faculty of Arts, Shahed University, Tehran
چکیده [English]
The purpose of this article is to study the representation of gender in the works of self-taught painters based on the social semiotic model of the image. Self-taught, non-trained artists, those lacked formal and academic education, began spontaneously to produce artistic works. Analysis of these works using the visual grammar of kress and Van Leeuwen in the reading of social semiotics helps to overcome the ambiguity of images as mere entertainment and to reveal the hidden ideology of the paintings. Hence, we selected 32 paintings by nine self-taught artists analyze the image of men and women representations in them. Research is descriptive-analytic and based on library and documentary studies. The results of the analysis indicate that the work of the self-taught painter of men and women reflects the gender division of social roles, with the difference that the female painter implicitly or publicly highlights herself as a nuclear element and introduces woman as the main actor. Therefore, the female painter is conscious of social gender bias trying to change it to their advantage. Women's painters with a realistic view of the works have an explicit look at the characteristics and realities of women and, on the other hand, have an equitable approach to the role of men and women, while the painter has a descriptive look and reproduces gender stereotypes.
کلیدواژهها [English]
- self-taught painters
- gender
- Social semiotics
- representational meaning
- interactive meaning
- compositional meaning