[1] بلیکی، نورمن (1384). طراحی پژوهشهای اجتماعی، ترجمة حسن چاوشیان، تهران: نی.
[2] پیتمن، هالی (1384). هنر عصر مفرغ، ترجمة کوروش روستایی، تهران: پیشینپژوه.
[3] حافظنیا، محمدرضا (1392). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: سمت.
[4] روزنبرگ، دونا (1378). اساطیر جهان؛ داستانها و حماسهها، ترجمة عبدالحسین شریفیان، تهران: اساطیر.
[5] سید سجادی، منصور، با همکاری محمد ضروری، فرزاد فروزانفر و روحالله شیرازی (1386). گزارشهای شهر سوخته 1 (کاوش در گورستان 1376ـ 1379)، تهران: سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری.
[6] ــــــــــ (1388). گزارشهای شهر سوخته 2 (کاوش در گورستان 1380ـ 1382)، تهران: سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری.
[7] شیرازی، روحالله (1388). شهر سوخته، زاهدان: ادارة کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان.
[8] طاهری، صدرالدین؛ طاووسی، محمود (1389). «تندیسهای ایزدبانوان باروری ایران»، مجلة مطالعات زنان، ش 24، ص43ـ73.
[9] طاهری، صدرالدین (1393). ایزدبانوان در فرهنگ و اساطیر ایران و جهان، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
[10] عبدی، کامیار؛ گنجی، شادی (1396). «بررسی ساختار سیاسیـ اجتماعی جامعة شهر سوخته در هزارة سوم پیش از میلاد»، مجلة جامعهشناسی تاریخی، دورة 9، ش2، ص29ـ64.
[11] فروزانفر، فرزاد (1388). گزارشهای شهر سوخته 3 (مطالعات انسانشناسی 1376ـ 1387)، تهران: سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری.
[12] کار، مهرانگیز (1365). «نظام حقوقی در ایلام»، نامة فرهنگ ایران، دفتر دوم، تهران: بنیاد نیشابور.
[13] کخ، هایدماری (1376). از زبان داریوش، ترجمة پرویز رجبی، تهران: کارنگ.
[14] ناس، جان بایر (1382). تاریخ جامع ادیان، ترجمة علیاصغر حکمت، تهران: علمی و فرهنگی.
[15] هینتس، والتر (1371). دنیای گمشده ایلام، ترجمة فیروز فیروزنیا، تهران: علمی و فرهنگی.
[16] Adler, Margot (2006). Drawing Down the Moon: Witches, Druids, Goddess-Worshippers, and Other Pagans in America. New York: Penguin Books.
[17] Besenval, Roland (1997). “Entre le Sud-Est Iranien et la plaine de l'Indus: le Kech-Makran. Recherches archéologiques sur le peuplement ancien d'une marche des confins Indo-Iraniens”. In: Arts asiatiques, tome 52, PP 5-36.
[18] Biscione, Raffaele (1973). “Dynamics of an early South Asian urbanization: first period of Shahr-i Sokhta and its connections with Southern Turkmenia”. In: Hammon, N., Wheeler, Sir M. (Eds.), South Asian Archaeology. Papers from the First International Conference of South Asian Archaeologists, London: University of Cambridge, PP 105-118.
[19] Cattini, G. (2000). “Administrative Indicators in the Shahr-i Sokhta Eastern Residential Area of Period II (2800-2600 BC),” In: M. Taddei, G. De Marco (Eds.), South Asian Archaeology 1997, Rome: Istituto italiano per l'Africa e l'Oriente, PP 485-94.
[20] Cortesi, E., M. Tosi, A. Lazzari, M. Vidalle (2009). “Cultural relationships beyond the Iranian Plateau, the Helmand Civilization, Baluchistan and Indus valley in the 3th millennium BC”, Paléorient, 34 (2), PP 5-35.
[21] Eller, Cynthia (1995). Living in the Lap of the Goddess: The Feminist Spirituality Movement in America, Boston: Beacon Press.
[22] Fiandra, E., C. Pepe, (2000). “Typology and Distribution of the Administration Indicators in Eastern Residential Area of Shahr-i Sokhta During Period II (2800-2600 BC). The Sealings”, In: M. Taddei, G. De Marco (Eds.), South Asian Archaeology 1997, Rome: Istituto italiano per l'Africa e l'Oriente, PP 467-83.
[23] Goettner-Abendroth, Heide, (Ed.) (2009). Societies of Peace: Matriarchies Past, Present and Future: Selected Papers: First World Congress on Matriarchal Studies, 2003 / Second World Congress on Matriarchal Studies, 2005. Toronto: Inanna Publications.
[24] Henslin, James M. (2001). Essentials of Sociology. London: Taylor & Francis.
[25] Jarrige, Jean-François, Aurore Didier, Gonzague Quivron (2011). “Shahr-i Sokhta and the chronology of the Indo-Iranian regions”. Paléorient, vol. 37, no 2. PP 7-34.
[26] Knight, C. (2008). “Early human kinship was matrilineal”. In: N. J. Allen, H. Callan, R. Dunbar and W. James (Eds.), Early Human Kinship, Oxford: Blackwell, PP 61-82.
[27] Korotayev, Andrey (2003). “Form of Marriage, Sexual Division of Labor, and Postmarital Residence in Cross-Cultural Perspective: A Reconsideration”. Journal of Anthropological Research. 59 (1): PP 69-89.
[28] Love, Barbara, Elizabeth Shanklin (1983). “The answer is matriarchy”, In: Joyce Trebilcot (Ed.). Mothering: Essays in Feminist Theory. New Jersey: Rowman & Allenheld.
[29] Marshall, Harry Ignatius (1922). The Karen People of Burma: A Study in Anthropology and Ethnology, Ohio: Ohio State University Bulletin.
[30] Macchiarelli, Roberto, Pietro Passarello (1988). “Analisi paleodemografica comparativa della popolazione di Shahr-i Sokhta (Sistan, Iran, III millennio a.c.)”, Rivista di Antropologia, 66, PP 5-36.
[31] Pardini, E., E. C. Lombardi Pardini, (1988). “La struttura biologica della popolazione di Shahr-i Sokhta (III millennio a.C., Sistan, Iran),” In: G. Gnoli and L. Lanciotti (eds.) Orientalia Iosephi Tucci Memoriae Dicata, II, Rome: Istituto Italiano per il Medio ed Estremo Oriente, PP 1061-78.
[32] Peoples, James, Garrick Bailey (2012). Humanity: An Introduction to Cultural Anthropology. Australia: Wadsworth.
[33] Piperno, Marcello (1979). “Socio-economic implications from the graveyard of Shahr-i Sokhta”, In: M. Taddei (ed.), South Asian Archaeology 1977, Naples: Istituto Universitario Orien-tale, Seminario di Studi Asiatici, PP 121-141.
[34]---------- (1986). “Aspects of Ethnical Multiplicity Across the Shahr-i Sokhta Graveyard”, Oriens Antiquus, 25, PP 257-70.
[35] Piperno, Marcello, Sandro Salvatori (2007). The Shahr-I Sokhta graveyard (Sistan, Iran): excavation campaigns 1972-1978, Rome: IsIAO.
[36] Sajjadi, S. M. S., F. Foruzanfar, R. Shirazi, S. Baghestani (2003). “Excavations at Shahr-i Sokhta. First Preliminary Report on the Excavations of the Graveyard, 1997-2000” Iran, Vol. 41, PP 21-97.
[37] Smith, Raymond T. (1956). The Negro Family in British Guiana: Family Structure and Social Status in the Villages. London: Routledge.
[38] Stein, Aurel (1928). Innermost Asia: Detailed Report of Explorations in Central Asia, Kan-su and Eastern Iran, 5 vols. Oxford: Clarendon Press.
[39] Tosi, Maurizio (1971). “Shahr-i Sokhta: un insediamento protourbano nel Sistan Iraniano”, Atti del Convegno Internazionale sul tema: La Persia nel Medioevo, Rome: Accademia Nazionale dei Lincei, quaderno 160, 3, PP 15-30.
[40] ---------- (1973). “The cultural sequence of Shahr-I Sokhta”, Shiraz: Bulletin of Asia institute of Pahlavi University.
[41]---------- (1975). “A Topographical and Stratigraphical Perplus of Shahr-i- Sokhte”, Proceeding of IVth Annual Symposium on Archaeological Research in Iran, PP 130-158.
[42]---------- (1983). “Excavations at Shahr-I Sokhta 1969-1970”, In: Maurizio Tosi (Ed.), Prehistoric Sistan 1, Rome: IsMEO, PP 73-127.
[43]---------- (1984). “The notion of craft specialization and its representation in the archaeological records of early states in the Turanian basin”, In: Matthew Spriggs (Ed.), Marxist perspectives in archaeology, Cambridge: Cambridge University Press, PP 22-52.
[44] Tucci, Giuseppe (1977). La Citta’ Bruciata Del Deserto Salato, Venezia: Erizzo Editrice.
[45] Vidale, M., A. Lazzari (2016). Lapis Lazuli Bead Making at Shahr-i Sokhta. Interpreting Craft Production in an Urban Community of the 3rd Millennium BC, Rome: ISMEO.