نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار مؤسسة آموزش عالی کمالالملک نوشهر، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد سینما، دانشگاه کمال الملک نوشهر
3 دانشیار دانشکدة هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران
چکیده
شانتال آکرمن در فیلمهایش مسائل فمنیسم را مطرح میکند و تناقضات مستتر در همزیستی عمومی را به نمایش میگذارد. شخصیتهای فیلمهایش نقشهای سنتی را به چالش میکشند و از این طریق هنجارهای مربوط به زنان را که در اجتماع پذیرفته شدهاند مورد پرسش قرار میدهند. تحقیق حاضر سعی در شناسایی و معرفی سینمای زنانه این فیلمساز دارد. مسئلة اصلی پژوهش کاوش و واکاوی عناصر فمنیستی در سینمای شانتال آکرمن است. روش تحقیق کیفی و رویکرد آن توصیفی و اسنادی است و براساس اطلاعات برگرفتهشده از منابع مکتوب کتابخانهای اعم از کتابها، مقالهها و آثار صوتی و تصویری است. ازاینرو، پس از شناسایی مؤلفههای اصلی این نوع فیلمسازی، سه فیلم از آکرمن با نامهای ژاندیلمان، شمارة ۲۳ اسکلة تجارت، ۱۰۸۰ بروکسل، شهرم را منفجر کن و من تو او او، که به صورت انتخاب هدفمند از موارد مطلوب گزینش شده، برمبنای مبانی نظری بحث و تحلیل شده است. نتیجة حاصله نشان از آن دارد که آثار آکرمن سعی در نمایش و ایجاد گفتمان تصویری ساده اما صادق از شخصیت و زندگی زنانهای دارد که در روزمرگی دچار فراموشی و بیتوجهی شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Feminist elements in Chantal Ackerman's Films
نویسندگان [English]
- Payam Zinalabedini 1
- Sara Bajgholi 2
- ahmad alasti 3
1 Payam Zinalabedini, PhD in art research, Kamal Al-Molk Non-Governmental Non-Profit Higher Education Institute, Iran, Noshahr. Iran.
2 A Master’s student in Cinema. kamal al molk University, Iran, Noshahr.
3 Associate Professor, College of Fine Arts, University of Tehran, Iran
چکیده [English]
Cinema is one of the tools that republish and establish definitions of gender in society. So it can be assumed that the filmmaker can subvert and conceal these concepts in this way. Chantal Ackerman uses arrangements to consult with feminists and the dominant elite to expose hidden ideological contradictions. It seems permissible for the characters in the film to be challenging the traditional characters and so selecting the most special posts in these fields, by accepting many different norms for women. It is assumed that he wants to show in his works, by the reflecting women in the field of work, family and society, how affect the ideology and discourse of gender the formation of attitudes and perceptions of individuals, its relations and social interactions.This is manifested in the content of these films, feminist theory in postmodern, feminist literature, such as Laura Malloy will be used, and who believes the birth of creativity. There is always a way to change the code, which has become power. These images prove cinematically that the domestic lives of women is an artistic thing. In other words the private lives of women are being destroyed by the forces of history as much as they are living in the political arena. Besides that, unquestioning, unchallenged, and irreversible pressure on women in family roles, such as in prison, is social stupidity. And eventually leads to destruction. This is the kind of violence that can lead to more violence.
کلیدواژهها [English]
- Feminism
- Womanpower
- Fetishism
- Women's cinema
- Chantal Akerman