نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه سوره
2 دانشیار موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم
3 دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش دستیابی به چهرهی ترسیم شده از مادری، بواسطه نقشی است که توسط سوپرمامها در اینستاگرام اجرا شده و همچنین مطالعه سبک و ابعاد زندگی آنها از دیگر اهداف این پژوهش بوده است. برای رسیدن به این اهداف از روش مردمنگاری شبکهایی (نتنوگرافی) استفاده کردهایم.نتایج بدستآمده از تحلیل تماتیک، شامل 6 تم اصلی «نمایش مادرانگی کامل»، «زیباییشناختی کردن مادری»، «بازتولید الگوهای سنتی مادرانگی »، «نمایش من ایدهآل»، «سبکمند کردن زندگی روزمره»، «نمایش خانواده خوشبخت و برخورداری از روابط مطلوب» است. سوپرمامها از طریق زیباییشناختی کردن مادری سعی در بازشکل دادن به مادری به عنوان الگویی مطلوب را دارند. تصویر ایدهآل و دلفریب مادرانگی که با ظرافت تمام توسط سوپرمامها در اینستاگرام به نمایش گذاشته میشود اگرچه ممکن است برای دیگر مادران دستنیافتنی باشد، با این حال چهره تازهای از مادرانگی را ایجاد کرده است. درصورتیکه ضرورتا مادرانگی سنتی را به چالش نمیکشند بلکه این تصویر تداوم الگوی مادرانگی سنتی اما در لباس جدید است. اگرچه مادرانگی همچنان با فداکاری و مهر منسوب به آن معنا می شود و به لحاظ معنایی تفاوت چندانی با دهههای پیش از خود نمیکند، با این حال مادران اینستاگرامی در تعریف هویت مادری و فردی خود و همچنین راه و روش والدگری و فرزندپروری به شیوهی متفاوت ایفای نقش کردهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Supermoms and the Concept of Motherhood in Instagram
نویسندگان [English]
- Mina Beigvand 1
- Abbas Kazemi 2
- Hossein Basirian Jahromi 3
1 Master of Social Communication Sciences, Soura University
2 Associate Professor, Institute of Cultural and Social Studies, Ministry of Science
3 PhD in Communication Sciences, Allameh Tabatabai University
چکیده [English]
This study attempts to examine the characteristics of motherhood according to the role presented by mothers on Instagram. It also examines the lifestyle and other aspects of the lives of supermoms and their followers. To achieve these objectives, we used netnography and direct observation. The results of the thematic analysis include six main themes as follows: “the presentation of perfect motherhood”, “the aestheticization of motherhood”, “the reproduction of traditional patterns of motherhood”, “the presentation of the ideal self”, “the stylization of everyday life”, and “the presentation of the happy family with the desired relationship”. Supermoms attempt to reshape the image of motherhood as a desirable role through aestheticization. The ideal and deceptive image of motherhood presented by supermoms on Instagram, though it may be unattainable for other mothers, has created a new image of motherhood. Just as they provide a new image of motherhood, they do not necessarily challenge traditional motherhood. Rather, this image is a continuation of the traditional motherhood pattern, but in a new guise. Although motherhood still means sacrifice and love, and is semantically no different than it was decades ago, Instagram mothers acted differently in their maternal and personal identities, as well as in their parenting.
کلیدواژهها [English]
- Motherhood
- Maternal identity
- Instagram Influencer Moms
- Netnography