نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.

چکیده

بررسی باور زیباشناختی و درک هنری از موضوعات مهم در رشته‏های هنری محسوب می‏شود. هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی رابطۀ باور زیباشناسی با سبک‏شناختی حل مسئله و نیاز به شناخت با نقش میانجی هوش فرهنگی در دانشجویان هنر بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان دختر هنر دانشگاه‏های همدان در سال تحصیلی 1399-1400 بود. 377 دانشجو به‏عنوان نمونه به‏صورت هدفمند و در دسترس از بین دانشکده‏ها و گروه‏های آموزشی  و با توجه به طرح پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامه‏های باور زیباشناسی تقی ‏زاده و بابایی (1396)، نیاز به شناخت (کاسیوپو، پتی و کائو 1984(، سبک‏های حل مسئلۀ کسیدی و لانگ (2013) و هوش فرهنگی ارلی و آنگ (2003) پاسخ دادند. داده‏ های پژوهش با روش آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و آماره‏های کجی و کشیدگی توزیع متغیرها) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با محاسبۀ پیش‏فرض ‏های آن) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد مدل مفهومی تدوین‏شده با داده‏ ها برازش مناسبی داشت. نتایج روابط ساختاری مدل نشان داد که باور زیباشناسی با مهارت سازندۀ حل مسئله، نیاز به شناخت و هوش فرهنگی رابطۀ مثبت و معناداری دارد. مهارت سازندۀ حل مسئله و نیاز به شناخت با هوش فرهنگی رابطۀ مثبت و معناداری دارند. مهارت غیرسازندۀ حل مسئله با نیاز به شناخت و هوش فرهنگی رابطۀ منفی و معناداری دارد. باور زیباشناسی با مهارت غیرسازندۀ حل مسئله رابطۀ منفی و معناداری دارد

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Prediction of women''''s aesthetic belief in art based on the need for cognition and problem-solving styles with the mediating role of cultural intelligence

نویسنده [English]

  • Farhad Karvan

Department of Architecture, College of Art and Architecture, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran.

چکیده [English]

Examining aesthetic belief and artistic understanding is considered one of the important topics in art fields. The purpose of the current research was to investigate the relationship between aesthetic belief and problem-solving cognitive style and the need to recognize the mediating role of cultural intelligence in art students. Therefore, the main question of this research was whether it is possible to develop a model for women''s belief in artistic aesthetics based on problem solving styles and the need for recognition through the mediation of cultural intelligence? The research method is descriptive and correlational. The statistical population of this research included all female art students of Hamadan universities in the academic year of 2019-2019. 377 students were selected as a purposeful and available sample from among the faculties and educational groups and according to the research plan, and according to the aesthetic belief questionnaires of Taghizadeh and Babaei (2016), the need to know ( Cacioppo, Petty and Kao (1984), problem-solving styles Cassidy and Long (2013) and cultural intelligence Early and Ang (2003) answered. Research data with descriptive statistics (mean, standard deviation and skewness and skewness statistics) variables) and inferential statistics (Pearson''s correlation and path analysis with the calculation of its defaults) were analyzed. The results showed that the conceptual model compiled with the data had a good fit. The results of the structural relationships of the model showed that the aesthetic belief There is a positive and significant relationship with the constructive skill of problem solving, the need for recognition and cultural intelligence. The constructive skill of problem solving and the need for recognition have a positive and significant relationship with cultural intelligence. The non-constructive skill of problem solving has a negative and significant relationship with the need for recognition and cultural intelligence. Aesthetic belief has a negative and significant relationship with non-constructive problem-solving skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • aesthetic belief
  • woman
  • problem solving style
  • need for recognition
  • cultural intelligence
آقایوسفی، علیرضا و شریف، نسیم (1390). رابطۀ سبک‏های حل مسئله و بهزیستی شخصی در دانشجویان. اندیشه و رفتار، 6(22)، 79-88.
احمدی، علی (1396). زیبایی‏شناسی و خاستگاه آن در پویه‏شناسی صور معماری. پایان‏نامۀ کارشناسی‏ارشد دانشگاه آزاد اسلامی. واحد کرمان.
برتلمی، ژان (1396). زیباشناسی. ترجمۀ احمد سمیعی. تهران: سخن.
بهروزی، بهروز، فرهادی، مهران، خزایی، حبیب‏الله و مهرابی، حسین‏علی (1392). مقایسۀ ابعاد شخصیت و سبک‏های حل مسئله در مبتلایان به بیماری کرونری قلب، کمردرد مزمن و افراد سالم. ماهنامۀ علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، 17(2)، 68-75.
خان‏صنمی، شعبانعلی، عابدینی، زهرا، شاه‏سیاه، مرضیه و طاهری‏خرامه، زهرا (1394). بررسی رابطۀ جهت‏گیری مذهبی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 22(2)، 28-36.
رستگار، احمد (1396). ارائۀ مدل علی روابط نیاز به شناخت و درگیری شناختی با نقش واسطه‏ای اهداف پیشرفت و هیجانات تحصیل. دو فصلنامه علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی، 6(1)، 9- 26.
رشید، خسرو، بیات، احمد (1398). تبیین رابطۀ ابعاد سرمایه‏های روان‏شناختی و مؤلفه‏های همدلی عاطفی با میانجی‏گری هوش زیباشناسی. علوم روان‏شناختی، 18(74)، 171-180.
زارع، حسین و شیخ‏بهایی، پریسا (1393). بررسی تأثیر آموزش مهارت‏های حل مسئله بر ارتقا و بهبود سبک‏های تصمیم‏گیری در والدین کودکان کم‏توان ذهنی. پژوهش‏های کاربردی در روان‏شناسی تربیتی، 1(2)، 1-10.
مختاری، حیدر و داورپناه، محمدرضا (1391). نیاز به شناخت و تأثیر آن بر رفتار اطلاعاتی دانشجویان. پژوهشنامۀ کتابداری و اطلاع‏رسانی، 2(1)، 33-54.
مورن، ادگار (1376). انسان‏شناسی شناخت. ترجمۀ علی اسدی. تهران: سروش.
وحدت‏طلب، مسعود (1395). زیبایی‏شناسی خویشتن‏خواه نقش سرشت مشترک زیستی در داوری زیبایی. صفه، 24(64)، 5-18.
هومن، حیدرعلی (۱۳۸6). مدل‏یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‏افزار لیزرل. تهران: سمت.
 
Ang, S., Van Dyne, L., & Koh, C. (2006). Personality correlates of the four-factor model of cultural intelligence. Group & Organization Management, 31(1), 100-123.
Arpacı, D., & Bardakçı, M. (2016). An Investigation on the Relationship between Prospective Teachers'' Early Teacher Identity and Their Need for Cognition. Journal of Education and Training Studies, 4(3), 9-19. http://jets.redfame.com
Bairisal, S., & Kumar, J. (2019). Design and Development of a New Instrument for Measuring Aesthetic Sensitivity. In Research into Design for a Connected World (pp. 281-290). Springer, Singapore.
Bloom, S. B. Hasting, J. T., & Madams, G. F. (2011). Handbook of formative and summative evolution of student learning. New York: McGraw-hill.
Brodey, W. (1969). The other than visual world of the blind. Ekistics, 28, 100-103.
Cacioppo, J. T., & Petty, R. E. (1982). The need for cognition. Journal of Personality and Social Psychology, 42(1), 116-31. http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.42.1.116
Cacioppo, J. T., Petty, R. E., Feinstein, J. A., & Jarvis, W. B. G. (1996). Dispositional differences in cognitivation: The life and time of individuals varying in need for cognition. Psychological Bulletin, 119, 197-253.
Cassidy, T., & Long, C. (2013). Problem solving style. Stress and Psychological illness: Development of a multifactorial measure. British Journal of Clinical Psychology, 3(5), 265-277.
Cohen, A. R., Stotland, E., & Wolfe, D. M. (1955). An experimental investigation of need for cognition. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 51(2), 291.
Córdova, F. M., Díaz, M. H., Cifuentes, F., Cañete, L., & Palominos, F. (2015). Identifying problem solving strategies for learning styles in engineering students subjected to intelligence test and EEG monitoring. Procedia Computer Science, 55, 18-27.
Corradi, G., Belman, M., Currò, T., Chuquichambi, E. G., Rey, C., & Nadal, M. (2019). Aesthetic sensitivity to curvature in real objects and abstract designs. Acta Psychologica, 197, 124-130. ‏
Corradi, G., Chuquichambi, E. G., Barrada, J. R., Clemente, A., & Nadal, M. (2020). A new conception of visual aesthetic sensitivity. British Journal of Psychology, 111(4), 630-658.‏
Diaconu-Gherasim, L. R., Tepordei, A. M., Mairean, C., & Rusu, A. (2019). Intelligence beliefs, goal orientations and children’s academic achievement: does the children’s gender matter? Educational Studies, 45(1), 95-112.
Earley, P. C., & Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interaction across cultures, CA, Stanford Bushness Books.
Fleischhauer, M., Enge, S., Brocke, B., Ullrich, J., Strobel, A., & Strobel, A. (2010). Same or different? Clarifying the relationship of need for cognition to personality and intelligence. Personality and Social Psychology Bulletin, 36(1), 82-96.
Gary, W. N., & Hepner, P. (1986). Problem Solving self-appraisal, awareness and utilization of campus Helping resources. Journal of Counseling Psychology, 133(1), 34-44.
Isaksen, S. G., Dorval, K. B., & Treffinger, D. J. (2010). Creative Approaches to Problem Solving: A Framework for Innovation and Change. SAGE Publications.
Levinson, A. (2009). Technology, international trade, and pollution from US manufacturing. American Economic Review, 99(5), 2177-92.
Liu, K. L., Tsai, W. C., & Lee, C. H. (2020). Non-mycosis fungoides cutaneous lymphomas in a referral center in Taiwan: A retrospective case series and literature review. Plos one, 15(1), e0228046.‏
Lopes-Murphy, S. A. (2013). Evaluating the Impact of Two Globalization Projects on College Students'' Cultural Competence and Cultural Intelligence (CQ). Journal of Effective Teaching, 13(1), 5-18.
Marsico, G., & Tateo, L. (2018). Introduction: The construct of educational self. In the Emergence of Self in Educational Contexts (pp. 1-14).
Mohammadi, S. D., Moslemi, Z., & Ghomi, M. (2021). The relationship between, academic motivation with academic burnout and academic achievement in students. Development Strategies in Medical Education, 8(2), 11-23.‏
Myszkowski, N., & Storme, M. (2019). Judge response theory? A call to upgrade our psychometrical account of creativity judgments. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 13(2), 167.
 Myszkowski, N., Çelik, P., & Storme, M. (2020). Commentary on Corradi et al.’s (2019) new conception of aesthetic sensitivity: Is the ability conception dead? British Journal of Psychology, 111(4), 659-662.
Nair, K. U., & Ramnarayan, S. (2000). Individual differences in need for cognition and complex problem solving. Journal of Research in Personality, 34(3), 305-28.
Petty, R. E., Brinol, P., Loersch, Ch., & McCaslin, M. J. (2009). The need for cognition. In M. R. Leary & R. H. Hoyle (Eds.), Handbook of individual differences in social behavior. New York: Guilford Publications. p. 318-329.
Raver, L., & Van Dyne, L. (2017). Developing cultural intelligence. Cambridge University Press, 407-440.
Sbitnieva, O. F., Sbitnieva, L. M., Ovcharenko, H. E., Furkalo, V. S., & Bondar, S. S. (2020). Aesthetic education as a topical direction of preparation of a modern specialist. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(5).
Shelley, J. (2019). The default theory of aesthetic value. The British Journal of Aesthetics, 59(1), 1-12.
Smith, L. F., Smith, J. K., & Tinio, P. P. (2017). Time spent viewing art and reading labels. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 11(1), 77.
Süzen, H. N. (2020). Art and Aesthetics in Higher Education. Online Submission, 7(6), 335-350.
Tuleja, E. A. (2014). Developing cultural intelligence for global leadership through mindfulness. Journal of Teaching in International Business, 25(1), 5-24.
Wawrosz, P., & Jurasek, M. (2021). Developing Intercultural Efficiency: The Relationship between Cultural Intelligence and Self-Efficacy. Social Sciences, 10(8), 312.