نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

2 استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

3 استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

چکیده

در متن امروزه ایده‌ها و انگاره‌های فمینیستی، ابزار مناسبی برای بررسی میزان تأثیر رویکرد فمینیستی در ساختار اثر ادبی است. در این میان، نظریه ابعاد چهارگانه «الین شوالتر» منتقد نامور آمریکایی سدۀ بیستم، این فرصت را برای نقد نوشتار زنانه اثر فراهم می‌سازد و با اتکا بر آن می‌توان جایگاه زنان را در آثار ادبی نویسندگان زن و مرد شناخت. از این‌ رو پژوهش حاضر با رویکرد آمریکایی در ادبیات تطبیقی و روش توصیفی-تحلیلی با تکیه بر نظریۀ شوالتر، رمان ذاکرة الجسد از احلام مستغانمی (الجزایری) و رمان هرس از نسیم مرعشی (ایرانی) را برای نقد نوشتار زنانه برگزیده و آن را بر پایۀ بعد زبانی از ابعاد چهارگانۀ الین شوالتر مطالعه می‌کند تا میزان کاربرد مؤلفه‌های زبانی زنانه و تعلق هرکدام از آثار به سنت‌های نوشتاری مشخص و شناخته شود. مطابق دستاوردهای تحقیق، هردو نویسنده در کاربرد مؤلفه‌های زبانی مطابق قواعد نوشتار زنانه عمل کرده‌اند و با اطمینان خاطر و با تکیه بر استقلال زنانه به نگارش اثر پرداخته و در نتیجه گفتمان زنانگی را تقویت کرده‌اند. از جهت تفاوت، میزان کاربرد برخی از عناصر زنانه مانند پرداختن به رنگ‌واژه‌ها، جزئی‌نگری در رمان مرعشی بیش از رمان مستغانمی است؛ زیرا با اینکه در رمان مستغانمی شخصیت اصلی زن است، شخصیت‌های مرد داستان نیز حضور و نقش فعالی دارند، اما رمان مرعشی زنانۀ صرف است. در هر دو رمان نشانه‌های اندکی از تلاش زنان برای برون‌رفت از سنت فمینیسم و ورود به سنت مؤنث دیده می‌شود.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

An analysis of the portrayal of women in the novels “Body Memory” and“Prune” through the lens of Elaine Showalter’s linguistic theory

نویسندگان [English]

  • Sayad Panahi 1
  • Hamid Valizadeh 2
  • mahin hajizadeh 3

1 PhD, Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.

2 Associate Professor, Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran

3 Professor, Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran

چکیده [English]

Today, feminist ideas and images are a suitable tool for checking the feminist level of the
work, its author and the extent to which it has a feminist structure. In the meantime, the
theory of the four dimensions of "Elaine Showalter" including the biological, cultural,
psychoanalytical and linguistic approaches provides this opportunity for women's criticism
work, and by relying on it, the position of women can be in the literary works of female
writers and male writers recognition. Therefore, the present research has selected a novel by
by Ahlam Mosteghanemi "Body memory" and a novel by an Iranian female writer Nasim
Marashi entitled "prune" for criticism of women's writing and based on the linguistic
dimension of Elaine Showalter's theory. It can be said that both novels are in the stage of
feminism. Therefore, due to the fact that the novels belong to the feminist and feminine
writing tradition, they significantly have the characteristics of female criticism. In terms of
the use of linguistic components, for example, the word hey related to colors and its
abundant and combined use, as the main component of women, it has occupied the most
place in both works. However, regarding the vocabulary related to women, this component
has a lower frequency in both works. Detail and short sentences are widely used in both
works. This linguistic component has been used explicitly and repeatedly with less
interference from culture and the transfigured minds of village characters from the heart of
cult significantly.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Body memory
  • Elaine Showalter
  • Feminine Writing
  • Prune
Bahmani, Y., & Maravi, B. (2018). Examination of feminine and masculine language in the novel Tehran Nights from the perspective of grammar. Research in Humanities Education, 3(15), 21-37. (In Persian)Doi: 20.1001.1.27172260.1398.5.15.3.3
Barhuma, I. (2002). Language and gender. Arden. Dar Al-Shorouk. (In Arabic)
Fotuhi, M. (2011). Stylology: theories, approaches and methods. Third edition. Tehran: Sokhn. (In Persian)
Hosseini, M. (2005). Female narration in female fiction writing. Book of the Month and Literature and Philosophy, 93, 94-100. (In Persian)
Marashi, N. (2021). Prune. Sivikam printing. Tehran: Spring publication. (In Persian)
Mostaghanemi, A. (2017). Body memory. Translated by: R. Ameri. 4th edition. Tehran: Faraz. (In Persian)
Mosteghanemi, A. (2000). Body memory. Fifteenth edition. Beirut: Dar al-Adab. (In Arabic)
Najafi Arab, M. (2014). Language and gender in the novel. Tehran: Science and Technology. (In Persian)
Showalter, E. (1986). New feminist criticism: essays on women, literature, and theory. New York: Pantheon Books.
Showalter, E. (1997). Towards a feminist poetics. Edited by: K. Newton. In Twentieth-century literary theory. London: Macmillan Education.
Tradgill, P. (2006). Sociolinguistics: an introduction to language and society. Translated by Dr. Mohammad Tabatabai. Tehran: Agh. (In Persian)