مقاله پژوهشی ادبیات
خوانش تطبیقی زنانه نویسی در رمان ذاکرة الجسد نوشتۀ احلام مستغانمی و هرس نوشتۀ نسیم مرعشی براساس بعد زبانی نظریۀ الین شوالتر

صیاد پناهی؛ حمید ولی زاده؛ مهین حاجی زاده

دوره 16، شماره 2 ، مرداد 1403، صفحه 151-172

https://doi.org/10.22059/jwica.2023.357769.1912

چکیده
  در متن امروزه ایده‌ها و انگاره‌های فمینیستی، ابزار مناسبی برای بررسی میزان تأثیر رویکرد فمینیستی در ساختار اثر ادبی است. در این میان، نظریه ابعاد چهارگانه «الین شوالتر» منتقد نامور آمریکایی سدۀ بیستم، این فرصت را برای نقد نوشتار زنانه اثر فراهم می‌سازد و با اتکا بر آن می‌توان جایگاه زنان را در آثار ادبی نویسندگان زن و مرد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی جامعه شناسی
زنان و مصرف موسیقی رپ ناسزاگو (پژوهشی کیفی دربارۀ دلالت های معنایی دختران شهر تهران)

فاطمه یمینی؛ طلیعه خادمیان؛ حسین دهقان

دوره 16، شماره 2 ، مرداد 1403، صفحه 173-159

https://doi.org/10.22059/jwica.2023.361010.1929

چکیده
  ناسزاگویی به‌عنوان بارزترین ویژگی موسیقی عامه‌پسند رپ، شاخص‌های زبانی اجتماعی را در ادبیات افراد جامعه تغییر می‌دهد. هدف این پژوهش کشف و بررسی دلالت‌های ذهنی و معنایی دختران هوادار تتلو از گوش‌دادن به آهنگ‌های ناسزاگوی اوست که با روش کیفی و تکنیک نظریۀ زمینه‌ای و استفاده از مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساخت‌یافته با 25 نفر از طرفداران ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ادبیات
بررسی استعاره های جنسیتی مربوط به زن در داستان های تفسیری (مطالعۀ موردی: روض الجنان، جلاءالاذهان و منهج الصادقین)

کوثر احسن مقدم؛ عبدالله رادمرد؛ مریم صالحی نیا

دوره 16، شماره 2 ، مرداد 1403، صفحه 197-219

https://doi.org/10.22059/jwica.2023.361203.1932

چکیده
  استعاره به‌مثابۀ زبانی نمادین و غیرمستقیم، حامل معناهای افزوده و پنهان است. ردپای استعاره‌ها و کلیشه‌های جنسیتی را در روایت‌های تفسیری نیز می‌توان پی گرفت. در این پژوهش داستان‌های تفسیری سه تفسیر فارسی روض‌الجنان، جلاءالاذهان و منهج‌الصادقین مبنای کار قرار گرفت. در این مقاله ابتدا روایت‌هایی که از استعاره‌های جنسیتی استفاده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی جامعه شناسی
در جست وجوی زبان زنانه: مطالعۀ آثار هنرمندان زن ایرانی با الهام از تجربه های دوختن و بافتن

معصومه تقی زادگان

دوره 16، شماره 2 ، مرداد 1403، صفحه 221-244

https://doi.org/10.22059/jwica.2023.360345.1923

چکیده
  در بسیاری فرهنگ‌ها، بافندگی و نساجی به‌عنوان پیشه و صنعت، اغلب کار مردان و در قلمرو خانه، اغلب کار زنان بوده است. تمایز میان محل کار و خانه در دوران مدرن موجب تمایز میان دوزندگی حرفه‌ای مردان و بافتنی‌ها و سوزن‌دوزی‌های تفننی زنان شد. از نظر منتقدان فرهنگی، بافتنی‌ها و سوزن‌دوزی‌های زنان فقط نشانگر ذوق زنانه یا عشق به خانه نبود، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تاریخی
نازیسم و زنان: » نامۀ ایران باستان « بازتاب گرایش های نازی دربارۀ زنان در هفته

شهرام غلامی

دوره 16، شماره 2 ، مرداد 1403، صفحه 245-263

https://doi.org/10.22059/jwica.2023.362577.1944

چکیده
  زنان در دورۀ مدرن بخشی از ابزار تبلیغات احزاب و جریان‌های سیاسی شدند. در برنامۀ نازیسیم آلمان و فاشیسم ایتالیا، زنان به‌عنوان ابزاری برای فرزندآوری و افزایش توان سیاسی-نظامی کشور مورد توجه قرار گرفتند. هم‌زمان با این رویدادها در اروپا، در برخی از نشریات ایران مانند هفته‌نامۀ «نامۀ ایران باستان» بهره‌گیری از زنان به‌عنوان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فرهنگی
حجاب زن؛ کشاکش آرای مرتضی مطهری و قاسم امین

یحیی بوذری؛ مهدی یزدانی

دوره 16، شماره 2 ، مرداد 1403، صفحه 265-286

https://doi.org/10.22059/jwica.2024.371681.2010

چکیده
  قاسم امین مصری از روشنفکرانی بود که با دو اثر تألیفی خود، منشأ تغییرات اجتماعی بسیاری در مصر و دیگر کشورهای اسلامی شد. هدف این پژوهش، کشف دیدگاه امین درمورد حجاب و حضور زن در جامعه و مقایسۀ این موارد با اندیشۀ مرتضی مطهری است. نظرات او در تقابل کامل با اندیشۀ مطهری در مسئلۀ حجاب و حضور زن در اجتماع است. حجاب زنان شرقی را عامل پسرفت شرقیان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنر
شمایل شناسی نقش مایۀ زن در دیوارنگاره های سقانفار کیجاتکیۀ بابل

ثمره رضائی؛ عطیه یوزباشی

دوره 16، شماره 2 ، مرداد 1403، صفحه 287-313

https://doi.org/10.22059/jwica.2023.354892.1890

چکیده
  سقانفارها بناهایی مربوط به دورۀ قاجارند که برخاسته از معماری بومی و آیینی مازندران هستند. در نقوش تصویری دیوارنگاره‌های سقانفار کیجاتکیۀ بابل، مضامین تصویری با محوریت زن به‌وفور دیده می‌شود. این پژوهش با هدف شناخت مضامین تصویری دیوارنگاره‌های سقانفار کیجاتکیۀ بابل و علل اهمیت نقش‌مایۀ زن و تحلیل بار معنایی این نقوش براساس رویکرد ...  بیشتر