نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 ایران، همدان، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکدۀ علوم انسانی، گروه زبان و ادبیات فارسی

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی،دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

3 دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان.ایران.

4 استادیار گروه روانشناسی، واحد بابلسر، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

10.22059/jwica.2024.371237.2008

چکیده

چکیده
تحولات اجتماعی ایران در صد سال اخیر و ارتباط زنان ایرانی با دنیای مدرن، همراه با شتاب جهانی‌شدن و نوگرایی، موجب برخی تغییرات از جمله بازنگری در هویت زنانه شده است. نمود بازاندیشی زنان ایرانی در هویت فردی و اجتماعی را در جامعه، و به ‌تبع آن در رمان‌های چند دهۀ اخیر می‌توان دید. فریبا وفی از داستان‌نویسان موفق ایرانی است که به مسائل مرتبط با زنان و خانواده توجهی ویژه دارد. یکی از دغدغه‌های وفی در آثارش از جمله در رمان رازی در کوچه‌ها، هویت زن ایرانی است که در قالب موضوعاتی چون بحران هویت، سرگردانی بین هویت مدرن و سنتی، و بازیابی و بازنگری در هویت زنانه نمود پیدا می‌کند. پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی مؤلفه‌های هویت و زیست زنانه در رمان رازی در کوچه‌ها می‌پردازد و مواردی چون خواب‌ها و رؤیاها، احساسات و عواطف، نیازها و آرزوها و واکنش زنان به موقعیت‌ها را با نظر به روان‌شناسی اجتماعی و نظریه‌های شخصیت، مورد تحلیل و ریشه‌یابی قرار می‌دهد. نویسنده در این رمان، به انتقاد از کلیشه‌ها و ایدئولوژی جنسیتی مسلط بر جامعه پرداخته و بر لزوم بازنگری در هویت زنان و نقش و موقعیت آنان در خانواده و اجتماع، به صورتی آگاهانه و با پرهیز از افراط و تفریط تأکید دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identity and feminine life in the novel "A Secret in the Alleys"

نویسندگان [English]

  • mitra farara 1
  • najmeh nazari 2
  • Esmaeel Balali 3
  • galavizh alizadeh 4

1 LiteratuHamedan . Bu-Ali Sina University. Faculty of Humanities. Department of Persian Language and Literature.

2 Hamedan . Bu-Ali Sina University. Faculty of Humanities. Department of Persian Language and Literature.

3 Hamedan . Bu-Ali Sina University. Faculty of Economics and Social Sciences. Department of Social Sciences.

4 ,Assistant Professor, Department of Psychology, Babolsar Branch, Mazandaran University,Babolsar, Iran

چکیده [English]

Abstract
Iran's social developments in the last hundred years and the connection of Iranian women with the modern world, along with the acceleration of globalization and modernization, have caused some changes, including the revising of Feminine identity.
The manifestation of Iranian women's rethinking of individual and social identity is observable in society and, as a result, in the novels of the last few decades. Fariba Vafi is one of the successful Iranian story writers who pays special attention to issues related to women and family. One of Vafi's concerns in his works, including in the novel "A Secret in the Alleys ", is the Iranian woman's identity.
The current research, with a descriptive-analytical approach, examines the components of female identity and life in the novel " A Secret at Alleys" and issues such as identity crisis, wandering between modern and traditional identity, and retrieving and revising of feminine identity. The present research based on the view of social psychology studies the components of female identity and life in the novel "A Secret in the Alleys" and uncovers causes such as dreams, feelings and emotions, needs and desires and women's reactions to situations. In this novel, along with narrating the three generations of women's lives, the author deals with female identity and its related topics, such as identity crisis, recovery and revision of female identity, and Iranian women's transition from traditional identity to modern identity. The heavy shadow of all kinds of violence, especially by men towards women, can be seen throughout the novel. In this novel, the author criticizes the dominant gender stereotypes and ideology of society and emphasizes the need to revise the identity of women and their role and position in the family and society, consciously and avoiding extremes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: A Secret in the Alleys
  • Fariba Vafi
  • Feminine identity
  • Novel
  • Social psychology