نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان ، ایران.
2 دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشهنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
چکیده
نقاشیهای ایران درودی، نقاش معاصر زن ایرانی، که به شیوۀ سوررئالیسم-سمبولیسم است، بستر مناسبی برای نقد کهنالگویی بهشمار میرود؛ چرا که یکی از ساحتهای نمود کهنالگوها، آثار هنری از جمله نقاشیها هستند. از دیدگاه روانشناسی تحلیلی، کهنالگوها مفاهیم مشترک، تکرارشونده و انتزاعی بین جوامع مختلف بشری هستند که در بخش عمیقتر روان در ضمیر ناخودآگاه جمعی جای دارند و از طریق خودآگاه و ناخودآگاه فردی در خیالپردازیها، افسانهها، رؤیاها، هذیانها و آثار هنری بهصورت نمادها و اسطورهها بازتاب مییابند. در حقیقت نمادها و اسطورهها مظروفهای بیانگر کهنالگوها هستند که با خوانش آنها میتوان به شناخت گستردهتری از لایههای عمیقتر روان انسان دست یافت. در این پژوهش به خوانش نمادهای مظروف کهنالگوها در سه مورد از نقاشیهای ایران درودی میپردازیم. هدف این مطالعه یافتن پاسخ این سؤال است که تأثیر نقش ناخودآگاه جمعی از طریق بازتاب کهنالگوها در نقاشیهای درودی چگونه است. همچنین میخواهیم خوانشی نو با رویکردی متفاوت برای شناخت و درکی ژرفتر از لایههای درونی نقاشیهای درودی داشته باشیم. روش تحقیق، کیفی و به شیوۀ توصیفی-تحلیلی است. گردآوری مطالب بهصورت کتابخانهای و مشاهدهای است. نتایج حاکی از این بوده است که نمادهای آسمان، زمین، ویرانهها، گل، مروارید و نور از بنمایههای اصلی در آثار درودیاند که مبین بازتاب کهنالگوهای مادر/زن، آسمان/پدر، عروج و ازدواج هستند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Archetypal Critique of Iran Darroudi’s Paintings (Case Study: Adorned, Clear as Love, Prayer)
نویسندگان [English]
- hossein ardalani 1
- marina kheirollahzadeh varzi 2
1 Assistant Professor, Department of Philosophy of Art , Hamedan Branch , Islamic azad University , Hamedan , Iran.
2 PhD student in art research, Islamic Azad University, Tehran branch.
چکیده [English]
A suitable platform for paradigmatic criticism would be the paintings of Iran Darroudi, a contemporary Iranian female painter, which are created in the surrealist and symbolism style. For instance, paintings are one of the domains in which archetypes are manifested. Archetypes are abstract concepts that are common, repeated, and abstract in various human societies. They are rooted in the collective unconscious, the deeper part of the psyche, and are reflected in the individual’s consciousness and unconsciousness through fantasies, legends, dreams, delusions, and artworks in the form of symbols and myths, according to the perspective of analytical psychology.
In fact, these symbols and mythologies are containers that convey archetypes, and by interpreting them, one can gain a deeper layer of the human psyche. In this research, we will examine the symbols of archetypes in three instances of Iran-Darroudi’s paintings to determine the role of the collective unconscious effect through the reflection of archetypes in Darroudi’s paintings. The purpose of this research is to develop a novel analytical method that employs a distinct approach to facilitate a more profound comprehension of the inner layers of Darroudi’s paintings. The research performed qualitatively on descriptive-analytical method. The collection of topics would be based on observation and the library. The findings indicate that the primary bold elements in Darroudi’s art are the manifested symbols of sky, earth, ruins, flowers, pearls, and light. These symbols represent the archetypes of mother/woman, sky/father, ascension, and marriage.
کلیدواژهها [English]
- Archetype
- Collective Unconsciousness
- Iran Darroudi
- Painting