نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان ، ایران.

2 دانشجوی دکتری تخصصی پژوهش‌هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

10.22059/jwica.2024.369328.1994

چکیده

نقاشی‌های ایران درودی، نقاش معاصر زن ایرانی، که به شیوه سوررئالیست-سمبولیسم است، بستر مناسبی برای نقد کهن‌الگویی است. چرا که یکی از ساحت‌های نمود کهن‌الگوها آثار هنری از جمله نقاشی‌ها می‌باشند. از دیدگاه روان‌شناسی‌تحلیلی، کهن‌‌الگوها مفاهیم مشترک، تکرار شونده و انتزاعی، بین جوامع مختلف بشری هستند که در بخش عمیق‌تر روان در ضمیر ‌ناخودآگاه‌ جمعی جای دارند و از ‌طریق خودآگاه‌ و ناخودآگاه فردی در خیال‌پردازی‌ها، افسانه‌ها، رویا‌ها، هذیان‌ها و آثار هنری به صورت نمادها و اسطوره‌ها بازتاب می‌یابند. در حقیقت نمادها و اسطوره‌ها مظروف‌های بیانگر کهن‌الگوها هستند که، از‌طریق خوانش آنها می‌توان به شناخت گسترده‌تری از لایه‌های عمیق‌تر روان انسان پی‌‌‌‌‌برد. در این پژوهش به خوانش نمادهای مظروف کهن‌الگوها در سه مورد از نقاشی‌های ایران‌ درودی می‌پردازیم، برای یافتن پاسخ این سوال که تاثیر نقش ناخودآگاه‌ جمعی از طریق بازتاب کهن‌الگوها در نقاشی‌های درودی چگونه است و هدف از این پژوهش خوانشی نو با رویکردی متفاوت برای شناخت و درکی ژرف‌تر از لایه‌های درونی نقاشی‌های درودی است. روش تحقیق این پژوهش، کیفی و به شیوه توصیفی-تحلیلی است. گردآوری مطالب به صورت کتابخانه‌ای و مشاهده‌ای است. نتایج حاکی از این بوده‌است که نمادهای آسمان، زمین، ویرانه‌ها، گل، مروارید و نور از بن مایه‌های اصلی در آثار درودی می‌باشند که مبین بازتاب کهن‌الگوهای مادر/زن، آسمان/پدر، عروج و ازدواج می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Archetype Critic of Iran-Darroudis′ paintings (case study: Arasteh, Beh Zolali-e-Yek Eshq, Niayesh)

نویسندگان [English]

  • hossein ardalani 1
  • marina kheirollahzadeh varzi 2

1 Assistant Professor, Department of Philosophy of Art , Hamedan Branch , Islamic azad University , Hamedan , Iran.

2 PhD student in art research, Islamic Azad University, Tehran branch.

چکیده [English]

The paintings of Iran Darodi, a contemporary Iranian female painter, which are created in the surrealist and symbolism style, would be a suitable platform for archetypal criticism. For, one of the fields of archetypes manifestation are artworks including paintings. From the point of analytical psychology view; archetypes are common, repeated and abstract concepts between different human societies that are rooted in the deeper part of the psyche in the collective unconscious and are reflected through the individual's consciousness and unconsciousness in fantasies, legends, dreams, delusions and artworks in the form of symbols and Myths.
In fact, these symbols and myths are containers expressing archetypes, and via reading them, one can get to know more about the deeper layers of the human psyche. In this research, we will analyze the symbols of archetypes in three cases of Iran-Darroudis′ paintings, in order to answer the question of what is the role of the collective unconscious effect through the reflection of archetypes in Darroudis′ paintings. The purpose of this research is a new analytic with a different approach for a deeper understanding of the inner layers of Darroudis′ paintings. The research performed qualitatively on descriptive-analytical method. Collection of topics would be library base and observation as well. The results bespeak that the manifested symbols of sky, earth, ruins, flowers, pearls, and light are the main bold elements in Darroudis′ art works, which represent the archetypes of mother/woman, sky/father, ascension, and marriage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iran Daroudi
  • Archetype
  • Collective unconsciousness
  • Painting