نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2 استاد گروه جامعهشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده
گفتمانهای قدرت و نقش آنها در مسائل اجتماعی موضوعی است که اخیراً در رسانهها مورد توجه قرار گرفته و به اشکال مختلف بازنمایی میشود. این پژوهش نیز به بررسی گفتمان پدرسالاری و نحوۀ بازنمایی آن در فیلم برادران لیلا میپردازد. فیلم برادران لیلا تازهترین فیلم سعید روستایی است که در آن گفتمان پدرسالاری و نقش زنان در ایستادگی مقابل آن بازنمایی شده است. این مطالعه با روش کیفی و تحلیل انتقادی گفتمان در پنج سطح «سطح سطح»، «عمق سطح»، «سطح عمق»، «عمق عمق» و «عمیقتر» صورت گرفته است. در سطح سطح، دیالوگها، صحنهها و تمامی عناصر زبانی مرتبط با موضوع انتخاب میشود و در سطوح بعدی، غنیتر و انتزاعیتر میشود. در بخش عمق عمق، این عناصر زبانی در ارتباط با پرکتیسهای گفتمانی قرار گرفته و گفتمان پنهان فیلم، مورد واکاوی قرار گرفته است. و درنهایت در سطح عمیقتر، گفتمان پژوهش با عناصر بین گفتمانی مفصلبندی میشود. یافتههای پژوهش حاکی از این است که فیلم برآیند دو گفتمان عمده است که عبارتاند از: پدرسالاری روبهزوال (آرزومندی کمارزش پدری، اصلاحگری محافظهکارانه، تهنشستهای پدرسالاری) و برخاستن زنانگی (آگاهی زنانه، قدرت محتضر). فیلم برادران لیلا نشان میدهد که در جامعۀ امروزی آنچه شاهد آن هستیم یک پدرسالاری رو به اتمام و شروع یک گفتمان زنانه است. پدرسالاری بازنماییشده در این فیلم یک پدرسالاری روبهزوال، همزمان با ورود زنان به عرصههای مختلف است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Declining Patriarchy and the Rise of Femininity; Discourse Analysis of the Leila’s Brothers Movie
نویسندگان [English]
- Asal Razavi 1
- Hossein Afrasiabi 2
1 PhD Candidate, Department of Sociology, Faculty of social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran.
2 Professor, Department of Sociology, Faculty of social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran.
چکیده [English]
Discourses of power and their influence on social issues have recently garnered media attention and are represented in a variety of ways. The objective of this research is to analyze the discourse of patriarchy and its representation in Saeed Roustaei’s film “Leila's Brothers.” This investigation employs a qualitative methodology, specifically critical discourse analysis (CDA), as a result of its discourse approach and critical dimensions. CDA is implemented on four distinct levels: surface level, surface depth, depth level, and depth of depth. Dialogues, scenes, and language elements pertinent to the subject matter are chosen at the superficial level. These elements become more abstract and richer at a deeper level. Finally, the film’s concealed messages are analyzed by connecting linguistic elements to discourse practices at the depth of depth. The results indicate that the film contains two primary discourses: the decline of patriarchy (desperation, conservative reform, and the subsequent collapse of patriarchy) and the rise of femininity (female consciousness, imminent power of tyranny). The collapse of patriarchy is symbolized by "Leila's Brothers" in conjunction with the advancement of women. The film demonstrates that the cessation of patriarchy and the emergence of a women's discourse are currently being observed in contemporary society. The patriarchy is collapsing as women pursue a variety of professions. This film critiques and desacralizes the patriarchal position at the family and cultural levels, in contrast to the traditional sanctification of parents.
کلیدواژهها [English]
- Femininity
- Film
- Laila's Brothers
- Pedam Discourse Analysis
- Patriarchy