نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
3 استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران
چکیده
این مقاله سعی در بررسی نسخههایی مصور از آثار شکسپیر داشته که تصاویرشان از گراوور فلز به چاپ رسیده بودند تا تعیینکنندهترین عواملی که بر نحوه درک شخصیتهای زن در نمایشنامه تأثیر میگذارند را بیابد و به این سوال پاسخ دهد که «شاخصهی تصویرسازی ویکتوریایی زنان در ویراستهای شکسپیر چه بوده است؟». از آنجایی که انواع پیشرفتهی گراوور همچون گراوور فولاد، گراوور طرح کلی، گراوور نقطهچینی، داگوئروتایپ و فتوگراوور از تکنیکهای اصلی بازتولید تصاویر در دوره ویکتوریا به شمار میرفتند، نشان دادن زنان شکسپیر به عنوان پیرامتنهای زیباشناختی نسخههای چاپ شدهی قرن نوزدهم، انتخابی هنری بود که لایهای از جذابیت غیر متنی را به نمایشنامهها اضافه کرده و کیفیت خوانش و درک هرمنوتیکی مخاطب از کاراکترها را بهبود می بخشید. به دیگر سخن، هنرمندان با به تصویر کشیدن قهرمانان زن شکسپیر به شیوههای بصری جذاب، به دنبال تأکید بر زیبایی، قدرت و پیچیدگی آنها بودند. لذا تصاویر در این نسخهها به خوانندگان امکان تفسیر غنیتری از کاراکترها ارائه داده و به طور بالقوه بر درکشان از شخصیتهای نمایشنامه تأثیر میگذاشتند. همچنین در این عصر، تصاویر از تاکید بر ارتباط مفهومی و معناشناختی تصاویر زنان با متن که در قرن هجده رایج بود، به صرفا بازنمایی زیبایی زنان رسید. شایان ذکر است که برای توصیف کامل این روند، بر نظریات ویلیام جان توماس میچل در مورد اهمیت نمایش بصری متنهای ادبی تکیه خواهد شد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Victorian Illustrating of Shakespeare’s Women: Metal Engraving
نویسندگان [English]
- Afrooz Khaleghi 1
- Morteza Lak 2
- Hoda Shabrang 3
1 PhD Student, English Language and Literature, Faculty of Literature, Humanities, and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of English Literature, English Department, Faculty of Literature, Humanities, and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor of English Language and Literature, Department of English Language, Faculty of Humanities, Khatam University, Tehran, Iran
چکیده [English]
This article seeks to examine the illustrated editions of Shakespeare's plays, whose images were printed by the use of metal engraving, in order to find the most determining factors that affect the way of understanding the female characters in the play, and to answer the question, "What is the Victorian portrayal of women’s main features in Shakespeare's editions?" Since advanced types of engraving such as steel engraving, outline engraving, stipple, daguerreotype and photogravure were among the main techniques for reproducing images in the Victorian period, representing Shakespeare's women as aesthetic paratexts of 19th century printed editions was an artistic selection which added a layer of non-textual appeal to the plays and enhanced the reading quality and hermeneutic understanding of the characters. In other words, artists and editors sought to emphasise their beauty, strength, and complexity by depicting Shakespeare's heroines in visually appealing ways. Therefore, the illustrations in these editions provided the readers with a richer interpretation of the characters and potentially influenced their understanding of the characters in the play. Moreover, in this era, the images went from emphasising the conceptual and semantic connection of the images of women with the text, which was common in the eighteenth century, to simply representing the beauty of women. It is worth mentioning that to fully describe this process, William John Thomas Mitchell's ideas about the importance of visual presentation of literary texts will be relied upon.
کلیدواژهها [English]
- Aesthetics
- Illustrating Women
- Metal Engraving
- Mitchell
- The Victorian Shakespeare