نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده
مدیریت بدن و رابطۀ آن با قلمروهای اجتماعی و فرهنگی (جامعهشناسی بدن)، انسان را عاملی جسممند تعریف میکند. به عبارتی بودن در جهان و آگاهی انسان توسط بدن معین میشود. لباس یک تمهید دلالتگرایانه و متأثر از رخدادهای اجتماعی است که روی بدن قرار میگیرد. با اجتماعیشدن انسان، بدن او بهعنوان ابزاری برای کنترل اجتماعی تعریف میشود و برخی کردارهای بدنی اهمیت مییابند. مدیریت بدن فرد به معنای نظارت و دستکاری مستمر ویژگیهای ظاهری، رابطۀ مستقیمی با انتخاب نوع لباس دارد. سؤال پژوهش این است که عوامل مؤثر بر انتخاب انواع لباس اجتماع زنان، با رویکرد مدیریت بدن فوکو و گیدنز چیست. هدف پژوهش، شناخت عوامل انتخاب لباس اجتماع زنان برای نمایش اندام مطابق با رویکرد مدیریت بدن است. روش پژوهش تحلیلی، همبستگی و پیمایشی و شیوۀ جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای و میدانی است. جامعۀ آماری شامل زنان 20 تا 30 ساله در شهر تهران و تعداد نمونه 384 نفر است. دادهها با پرسشنامۀ محققساخته به روش تصادفی ساده جمعآوری شدند. یافتهها نشان داد مدیریت بدن در ساختارهای اجتماعی متغیر است. گاهی انتخاب لباس اجتماع برای متناسبسازی با تفکر سایرین در جامعه و ابزار قدرت است و گاهی برای دستیابی به پذیرشهای مثبت و همسو با فعالیتهای اجتماعی است
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Factors Affecting the Choice of Women’s Community Clothing with Foucault and Giddens Body Management Approach (Case Study: Women Aged 20 to 30 in Tehran)
نویسنده [English]
- Maryam Mounesi Sorkheh
Associate Professor, Department of Textile and Fashion Design, Faculty of Art, University of Alzahra, Tehran, Iran
چکیده [English]
The management of the body and its relationship with sociology of the body defines man as a corporeal agent. The problem is to understand the sociological relationship between body management and the choice of social clothing (clothes that can be worn outside the house in accordance with customary standards). Choosing the appropriate type of apparel is directly correlated with body management, which involves the continuous monitoring and manipulation of appearance features. Question: In the context of Foucault and Giddens' body management approach, what are the factors that influence the selection of women's social clothing? The aim of the research is to determine the factors that influence the selection of social dress for women in order to showcase their bodies in accordance with the body management approach. The research method is analytical, correlation and survey and information collection, library and field. The sample size is 384 individuals, and the statistical population consists of Tehrani women aged 20 to 30. A simple random approach was employed to collect the data using a questionnaire. The findings showed that social structures exhibit variability in body management. Sometimes, the selection of social clothing is made to align with the societal norms and to wield influence; other times, it is done to secure positive acceptance and to align with social activities. The results indicated that social structures exhibit variability in body management. Sometimes the choice of social clothing is to match the thinking of others in the society and as a tool of power; Sometimes it is to achieve positive acceptances and in line with social activities
کلیدواژهها [English]
- Clothing
- Imagery
- Body Management
- Foucault Sociology
- Giddens