نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

10.22059/jwica.2023.363645.1950

چکیده

مدیریت بدن و رابطه آن با قلمروهای اجتماعی و فرهنگی (جامعه‌شناسی بدن)، انسان را عامل جسم‌مند تعریف می‌کند. به عبارتی، بودن در جهان و آگاهی انسان توسط بدن معین می‌شود. لباس یک تمهید دلالت گرایانه و متأثر از رخدادهای اجتماعی است که بر روی بدن قرار می‌گیرد. با اجتماعی شدن انسان، بدن او به عنوان ابزاری برای کنترل ‌اجتماعی تعریف می‌شود و برخی کردارهای بدنی اهمیت می‌یابند. مدیریت بدن فرد به معنای نظارت و دستکاری مستمر ویژگی‌های ظاهری، رابطه مستقیمی با انتخاب نوع لباس دارد. سؤال: عوامل مؤثر بر انتخاب انواع لباس اجتماع بانوان، با رویکرد مدیریت بدن فوکو و گیدنز چیست؟ هدف پژوهش حاضر، شناخت عوامل انتخاب لباس اجتماع بانوان برای نمایشِ اندام مطابق با رویکرد مدیریت بدن است. روش پژوهش، تحلیلی، همبستگی و پیمایشی و جمع‌آوری اطلاعات، کتابخانه‏ای و میدانی است. جامعه آماری بانوان 20 تا 30 ساله در شهر تهران و تعداد نمونه، 384 نفر می باشد که داده ها با پرسشنامۀ محقق‌ساخت به روش تصادفی ساده جمع آوری شد. یافته‌ها نشان داد که مدیریت بدن، در ساختارهای اجتماعی، متغیّر است. گاه انتخاب لباس اجتماع برای متناسب سازی با تفکر سایران در جامعه بوده و به عنوان ابزار قدرت است؛ گاه جهت دستیابی به پذیرش های مثبت و همسو با فعالیت های اجتماعی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Factors affecting the choice of women's community clothing with Foucault and Giddens body management approach (Case study: women aged 20 to 30 in Tehran)

نویسنده [English]

  • Maryam Mounesi Sorkheh

Department of Textile and Fashion Design, Faculty of Art, University of Alzahra, Tehran, Iran

چکیده [English]

The management of the body and its relationship with sociology of the body defines man as a corporeal agent.The problem is to understand the relationship between body management and the choice of social clothing (clothes that can be used outside the home, in line with customary standards) from a sociological perspective.Body management, in the sense of continuous monitoring and manipulation of appearance features, has a direct relationship with choosing the type of clothing. Question: What are the factors influencing the selection of women's social clothing, with Foucault's and Giddens' body management approach? The aim of the research is to know the factors of women's social dress selection for body display according to the body management approach. The research method is analytical, correlation and survey and information collection, library and field. The statistical population of 20 to 30-year-old Tehrani women and the sample number is 384 people. the data was collected using a questionnaire using a simple random method. The findings showed that body management is variable in social structures. Sometimes the choice of social clothing is to match the thinking of others in the society and as a tool of power; Sometimes it is to achieve positive acceptances and in line with social activities. The findings showed that body management is variable in social structures. Sometimes the choice of social clothing is to match the thinking of others in the society and as a tool of power; Sometimes it is to achieve positive acceptances and in line with social activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "clothing"
  • "imagery"
  • "body management"
  • "Foucault sociology"
  • "Giddens"