سید هاشم Seied Hashem
چکیده
موضوع تحقیق پیشِ رو، بررسی و تحلیل تعدادی از سفالینههای دوران اسلامی است که حاوی نقوش تزیینی زنان میباشند. هدف اصلی این مقاله، شناساییِ عوامل تعیینکنندة استفاده از این نوع نقوش و پاسخ به سؤالات مهمی از این قبیل است: نقوش زن بیشتر در کدامیک از مقاطع تاریخیِ هنر سفالگریِ دوران اسلامی مشاهده میشود؟ این نقوش دارای چه ویژگیهایی ...
بیشتر
موضوع تحقیق پیشِ رو، بررسی و تحلیل تعدادی از سفالینههای دوران اسلامی است که حاوی نقوش تزیینی زنان میباشند. هدف اصلی این مقاله، شناساییِ عوامل تعیینکنندة استفاده از این نوع نقوش و پاسخ به سؤالات مهمی از این قبیل است: نقوش زن بیشتر در کدامیک از مقاطع تاریخیِ هنر سفالگریِ دوران اسلامی مشاهده میشود؟ این نقوش دارای چه ویژگیهایی بوده و چه عواملی در کاربرد آنها تأثیرگذار بوده است؟ بدیهی است که پاسخ به سؤالات فوق میتواند ما را در شناخت هرچه بیشتر موقعیت و جایگاه سیاسی، اجتماعی و... زنِ مسلمان ایرانی و تفاوتهای آن با دوران قبل از اسلام یاری کند. در همین راستا پس از بررسی نمونههای متعددِ سفال دوران اسلامیِ ایران به خصوص سفالهای قرون میانی، تعدادی از مهمترین و گویاترینِ آنها انتخاب شد و سپس سایر عواملی که در کاربرد این نقوش مؤثر بودند مورد تحقیق قرار گرفت. بنا بر یافتههای تحقیق، کاربرد نقوش زنان بر سفال دوران اسلامی به طور خاص طی ادوار سلجوقی و ایلخانی، تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله: ورود اقوام جدید با نگرشهای نو به زن، شکوفاییِ ادبیات در قالبِ داستانهای ملیِ ایرانیان مانند شاهنامة فردوسی و خمسة نظامی و رواجِ مفاهیم خاص نجومیِ توأم با نمادهای مؤنث، صورت گرفته است.
بهمن فیروزمندی؛ مهدی رضایی؛ خیرالنساء جودی
چکیده
داستان پریان، قصهای است که در آن شاهد اتفاقات ماوراءالطبیعی، شگفتانگیز در خلقت انسان هستیم، مقطع زمانی و مکانی در این داستانها نامشخص و خیالی است. داستان لریِ «دخترِ دال»، حکایتِ «زادن اسطورهای» دختری از درون تخم یک پرنده است که توسط دال (سیمرغ) در غاری در دل کوه پرورش مییابد. دختر دال با حیل? پیر زن اجیر شدهای گرفتار میشود ...
بیشتر
داستان پریان، قصهای است که در آن شاهد اتفاقات ماوراءالطبیعی، شگفتانگیز در خلقت انسان هستیم، مقطع زمانی و مکانی در این داستانها نامشخص و خیالی است. داستان لریِ «دخترِ دال»، حکایتِ «زادن اسطورهای» دختری از درون تخم یک پرنده است که توسط دال (سیمرغ) در غاری در دل کوه پرورش مییابد. دختر دال با حیل? پیر زن اجیر شدهای گرفتار میشود ولی نهایتاً با کمک شاهزادهای از دل نیها باززاده میشود و با او ازدواج میکند. در این مقاله، با رویکردی اسطورهشناختی و با استفاده از روش اسنادی و کتابخانهای، قصههایی با درونمای? مشترک گردآورده و به شیوهای توصیفی– تفسیری، قواعد حاکم بر این گونه قصهها را با هدف تبیین بنمایه اسطورهای مشترک و جهانی آنها مورد بررسی قرار دادهایم. نگارندگان در پی آن هستند به کمک تحلیل محتوا و بر مبنای عناصر رمزی و اسطورهای؛ به مدد اسطورهشناسی تطبیقی؛ واکاوی روایات اساطیری و حماسی ایران، دیگر ملتها و اقوام و با تحلیل بنمایههای اسطورهای شخصیت دختر دال ثابت کنند که دختر دال، یک پری و نمادی از ایزد گیاهی است و در نهایت به این پرسش اساسی پاسخ دهند که دختر دال و شخصیتهای دیگر داستان هر کدام نماد چه کسانی هستند و بنمایه این داستان چه چیزی را نشان میدهد. پاسخ مقدر به این فرضیهها و پرسشها، دختر دال را مام - ایزدی معرفی مینماید که توسط شاهزاده از سرزمین دیوان رها میشود تا سرسبزی را به طبیعت مرده بازگرداند. پیرزن نیز، نماینده ساکنین دیار تاریکی است که نمیخواهند زمین را بارور ببینند. داستان دختر دال بنمایه تقابل حیات آبی / گیاهی را با بیآبی / مرگ نشان میدهد.