هنر
نقد کهن‌الگویی نقاشی‌های ایران درودی (نمونۀ موردی: آراسته، به زلالی یک عشق، نیایش)

حسین اردلانی؛ مارینا خیرالله زاده ورزی

دوره 16، شماره 3 ، مهر 1403، ، صفحه 417-436

https://doi.org/10.22059/jwica.2024.369328.1994

چکیده
  نقاشی‌های ایران درودی، نقاش معاصر زن ایرانی، که به شیوۀ سوررئالیسم-سمبولیسم است، بستر مناسبی برای نقد کهن‌الگویی به‌شمار می‌رود؛ چرا که یکی از ساحت‌های نمود کهن‌الگوها، آثار هنری از جمله نقاشی‌ها هستند. از دیدگاه روان‌شناسی تحلیلی، کهن‌الگوها مفاهیم مشترک، تکرارشونده و انتزاعی بین جوامع مختلف بشری هستند که در بخش عمیق‌تر ...  بیشتر

هنر
بازخوانی هویت زنانه و اصل مادینۀ هستی در آثار هنرمند خودآموخته، پروین جلالی، برمبنای نظریۀ قطعه و تناقض لیندا ناکلین

پریسا شاد قزوینی؛ مینا ناظم‌زاده نراقی

دوره 11، شماره 2 ، تیر 1398، ، صفحه 251-269

https://doi.org/10.22059/jwica.2019.275794.1217

چکیده
  کاربرد مضامین و محتوای زنانه در آثار هنرمندان زن امری بدیهی و متداول است و از این طریق هنرمند به بازیابی لایه‌های پنهان درون و هویت فردی خود و جامعه زنان دست می‌یابد. زنان هنرمند خودآموخته نیز در این میان توجهی ویژه به این امر از خود نشان می‌دهند. مام زمین و مادینگی هستی، که در همة ادوار تاریخ تمدن بشر مورداحترام بوده، در آثار هنرمند ...  بیشتر