نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهران
2 کارشناس ارشد زبانشناسی، دانشکدۀ ادبیات، دانشگاه تهران
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی تفاوتهای نوشتاری زنان و مردان در رمانهای معاصر ایران میپردازد. هدف از این تحقیق، بررسی این مسئله است که آیا عامل جنسیت به بروز تفاوتهای نوشتاری در حوزة واژگان و نحو منجر میشود یا خیر؟ در این پژوهش، سه رمان چراغها را من خاموش میکنم، کولی کنار آتش، و بازی آخر بانو از نویسندگان زن و سه رمان کافهپیانو، سمفونی مردگان،و ثریا در اغما از نویسندگان مرد تحلیل و بررسی میشود. رمانهای مطالعهشده با مشخصههای زبانی در حوزة واژگان بررسی شدهاند و معیار این بررسی دیدگاههای رابین لیکاف (1975) دربارۀ الگوی گفتار زنانه در گفتمان است. براساس دیدگاه لیکاف، زنان با مردان به هنگان سخن گفتن یا نوشتن در استفاده از این موارد متفاوتاند: استفادۀ دقیق از رنگواژهها، فرمهای مؤدبانه، قیدهای تشدیدکننده، صفات تهی، گفتار غیرمستقیم، پرهیز از رکاکت و دشواژهها، و تأکید بر تشدیدکنندهها. تحلیل آماریِ هریک از مشخصهها نشان داد عملکرد زنان نویسندۀ فارسیزبان در زمینة استفاده از رنگواژهها، تردیدنماها، دشواژهها، تشدیدکنندهها، و تنوع صفات با دیدگاههای لیکاف سازگاری دارد و آن را تأیید میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The relationship of language and gender in the contemporary Persian novels: A study of six works
نویسندگان [English]
- Behrooz Mahmoodi-Bakhtiari 1
- Maryam Dehghani 2
1 Associate Professor, Department of Performing Arts, University of Tehran
2 MA graduate in Linguistics, University of Tehran
چکیده [English]
This research deals with the differences in the writings of male and female authors in the contemporary Persian novels, and employs Lakoff's (1975) linguistic approach to reach this objective. The main aim of this work is to make sure if the factor of gender may lead to differences in methods of writings between men and women in terms of vocabulary choices and syntactic variations. In this research, three novels Cheragh ha ra man khamush mikonam (I Turn off the Lights), Koliye Kenare Atash (Gypsy by the Fire), and Baziye Akhare Banu (The Final Game of the Lady) by three female authors, and the novels Kafe Piyano (Cafe Piano), Sanfoniye Mordegan (Symphony of the Dead), and Sorayya dar Eghma (Sorayya in Coma) from the male authors have been analyzed with respect to their vocabulary, and then the statistical analyses of these novels are presented. The results show differences in the writings of men and women in Persian novels.
کلیدواژهها [English]
- feminine writing
- Gender
- Persian Novel
- Stylistics