نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه ارتباطات، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهران
چکیده
رسانهها نهتنها بازتابدهندۀ واقعیتها بلکه شکلدهندۀ آناند و بر درک و شناخت ما از جهان پیرامون اثر میگذارند. بهرغم آنکه زنان در دهههای اخیر در کنار نقشهای سنتی خود به فعالیت در عرصههای اجتماعی، که در گذشته مختص مردان تلقی میشد، روی آورده و جایگاه خود را در بسیاری از آنها تثبیت کردهاند، بهنظر میرسد رسانهها همچنان تصویری کلیشهای از آنان ارائه داده و بیشتر بر نقشهای سنتی و ویژگیهای برساختۀ آنان تأکید دارند. در این مطالعه، به دنبال شناخت نحوۀ بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی ایران و مقایسۀ آن با نحوۀ بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی امریکا هستیم. ابتدا با مرور برخی تحقیقات انجامشده در مورد امریکا وضعیت زنان در این تبلیغات تشریح شده است. سپس مقولههای قابل مقایسه از این تحقیقات استخراج و در مطالعۀ مورد ایران بهکار گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که تبلیغات بازرگانی این دو کشور در زمینۀ بازنمایی زنان تفاوت اندکی با یکدیگر دارند و اغلب شبیه به هم عمل میکنند و هر دو نقشها و ویژگیهایی کلیشهای را به زنان نسبت میدهند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Representation of women in Iranian and American TV commercials
نویسندگان [English]
- Azam Ravadrad 1
- Foroogh Mohammadi 2
1 Professor, Department of Communications, University of Tehran, Iran
2 MA Student in Communications, University of Tehran, Iran
چکیده [English]
Not only does media reflect realities but also it shapes them and while being effective on our knowledge of world surrounding us. Over the recent decade, women, along with their traditional roles, have approached new social activities, which were considered exclusively masculine in the past, and have created a stable status for themselves. But it seems that this change is not considered by T.V. advertisements. Advertisements are still representing a kind of stereotypical image of women with its emphasis more and more on their traditional and constructed characteristics. In this study, we are interested in knowing how women in advertisements are represented in Iran and USA. First a review of some pieces of research in the subject is presented in which the manner of representation of women is described according to case of USA. Then some comparable categories are derived from those investigations and are applied to the case of Iran. The findings show that the difference between the representations of women in TV advertisements of both countries is very slight. In most cases, these advertisements are similar and both attribute stereotypical roles and characteristics to women.
کلیدواژهها [English]
- Advertisement
- Representation
- stereotyping
- television